Forum - Golf 4 (98-04) - Golf svårstartad

Chrish
Kör: Golf 4 1.6 -00 Ort: Enköping Medlem: 06 juli 2018
Fre 06 jul 2018 20:09 Svara med citat
Tänkte höra med forumet, har även sökt på problemet men nu har jag stött på patrull. Golf 1.6 SR -00

Symptom:
bilen är svårstartad sedan 2 månader tillbaka, tuggar på startmotorn. Upplever att det sker endast när det har varit varmt ute men på senare tid kommer det och går lite över tid. Vid tändning så tenderar batterilampan att lysa svagare vid första försöket men normalt vid de andra försöken.

Bilen har plötslig valt att stänga av vid körning en gång men startade utan svårigheter.

Vad som är gjort:
Har bytt tempivare, vevaxelgivare, kontrollerat genaratorn (tog bort ena polen när bilen är igång) mätt batteriet 12.5 V, när bilen är igång 14 V. Inget av detta har hjälpt problemet kvarstår.

Har läst felkod, både på verkstad och med en kompis VAG comkabel, inga felkoder.

Finns det fler alternativ på forumet?

Mycket tacksam för svar

Uppdatering.
Har felsöka med VAGCOM igen och har nu fått felkod 00668:

00668 - Supply Voltage Terminal 30: Signal Outside Specifications
00668 - Supply Voltage Terminal 30: Implausible Signal
Possible Causes
Fuse(s) faulty
Wiring/Connectors from/to Control Module faulty
Power Supply (Battery/Generator) faulty
Possible Solutions
Check Fuse(s)
Check/Repair Wiring/Connectors from/to Control Module
Check Power Supply (Battery/Generator)
Special Notes
When found in an individual control module, it's most likely a local source (e.g. wiring/connectors).
When found in multiple control modules at the same time, it's most likely a common source (e.g. ground spot, battery, generator).
Intermittent codes are often stored during low outside temperature when the battery capacity goes down and may be ignored.

Efter att vi nollställde felkoderna startade bilen 2ggr, efter första så dog den ganska snabbt men efter andra gången så tuffade den på. Dum som jag ar tog jag den inte till verkstad...

Har bytt till ett nytt batteri, samma sak, startar inte.

Kan det ha att göra med jorden eller får den inte bränsle?