Forum - Golf 2 (83-91) - Utgående axlar glappar på växellådan

jetta-88
Kör: Jetta cl-88 Ort: Umeå Medlem: 03 mars 2018
Lör 03 mar 2018 16:12 Svara med citat
Har en Jetta diesel -88 5 växlad och tar jag och vickar på drivaxlarna, så glappar utgående axlar på växellådan både i sid led och in/ut och det droppar olja.

Inbillar mig att det inte ska va så.
Nån som vet vad felet är och hur besvärligt det är att byta?

Senast ändrad Lör 03 mar 2018 18:39, ändrad totalt 1 gång
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Lör 03 mar 2018 17:12 Svara med citat
Att det droppar olja från växellådan vid inre drivknuten har med dåliga packboxar att göra, lite småklurigt att byta.
att drivaxeln glappar är troligen slitage relaterat, jag har råkat ut för att splinsen blev rensade vid innre drivknuten (glappade rejält innan det slutade driva, speciellt när man trampade ur och växlade)
jetta-88
Kör: Jetta cl-88 Ort: Umeå Medlem: 03 mars 2018
Lör 03 mar 2018 18:37 Svara med citat
Har kollat och det är axeln som glappar, så lagren är nog dåliga.
Nån som vet om de går att byta utan ta isär lådan?
Jon@s
Lör 03 mar 2018 20:22 Svara med citat
Vet inte hur det går att byta lager på plats eller hur man gör, men packboxarna går bra att byta utan att ta isär lådan, drivaxlarna lossas och läggs åt sidan, dom sitter med xzn skruvar.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Hyl sor-adaptrar-och-forlangare/XZN-hylsor-14-och-38-6-st-2000039717/
Sen får du lov att tillverka ett litet verktyg för att kunna pressa in medbringaren/drivaxelinfästningen.
(gammal bild, funkar nog bra med 5mm plattjärn också)
Bild
Och när man pressar in medbringaren så kan man lossa låsringen, sen släpper man på verktyget och plockar lös medbringaren.
Sen är det bara att byta packboxen och montera ihop det igen.Thumbs up
Om det är något lager att byta så får du forska mer i det, kan tyvärr inte säga något om det. Think
Jon@s
Tor 26 jul 2018 17:21 Svara med citat
Måste göra en rättelse då det inte finns packboxar i en 88ans växellåda vid medbringaren för den är uppbyggd på lite annat sätt, har just skruvat med min 88a och det va väldigt enkelt fixat för i mitten på medbringaren så sitter det ett flänslock, den va trasig åt mig på båda sidor så det läckte ut olja till inre drivknuten https://www.skruvat.se/show.aspx?k=020409289a
bilden ovanför på verktyget är tydligen till 89 och nyare då dom har packbox, men jag gjorde ett nytt verktyg som fungerade ännu bättre med bättre utrymme för verktyg.
Bild
Men nu gjorde jag onödigt skruvande då denna låda saknar packboxar, man lär sig av misstagen Thumbs up