Forum - Golf 1 (74-84) - Vw golf mk1 1.9 TD 1980

JukkaGolf2
Kör: Golf 2 1.6TD Ort: Haparanda Medlem: 25 januari 2014
Mån 06 aug 2018 22:54 Svara med citat
Sedan jag monterat på min vw mk1 1.9 TD motor så har jag haft lite problem med starten rengjorde främst av allt startmotorn vilken var lerig o skitig inuti jord mellan kollektorerna japp startade motor men det var ändo segt och har funderat varför den inte vill starta riktigt med fullaladdad batteri var ute en sväng förra sommaren och fick helt plötsligt motorstopp provade starta men icke var tvungen att ringa grannen mittemot MErcamannen för att komma o bogsera igång min pärla det var inga problem men nu i helgas fick jag ett beggat batteri ev grannen vilket jag laddade fult o provade i lördags det var en riktigt het dag +28 svettades som ett gris provade att starta glödde ca 15 sek men det klickade bara sen kom det rök från startmotorn öppnade batteri kablarna då jag misstänkte att solenoiden gått på startmotorn gick under bilen för att lossa muttern till start motorn och sågatt det hängde ett batterikabel alltså pluskabeln den hade brunnit av i flätan som kommer till startmotorns pluspol och kommer ihåg att jag skiftat den då jag köpte motorn och monterade en längre pluskabeln vilket var svart ett minuskabel och den var ej av koppar tror att jag löst problemet skiftade pluskabeln till den gamla med koppartråd,Sen glödde jag ca 10 sekunder o vred på tändningen och den hoppade igång på en gång snacka om att man blev lycklig denna förbannade skiftande av kabeln till pluspolen kan ställa till ett hel..te för en men nu är det bara o fortsätta o leta efter bromsokar vilket jag ännu inte orkat engagera för att få den besiktad med nya motorn men nu har jag mer ork då jag vet att pärlan staratr bättre behöver ej gnugga med startmotorn flera ggr för att fåigång mk1:an love my MK1 Smile