Forum - Golf 5 (04-08) - Centrallås: problem med höger bak

igag
Kör: Golf 5 46735404245 Ort: Västerås Medlem: 22 augusti 2012
Ons 22 aug 2012 9:06 Svara med citat
Upptäckte att när jag låser bilen dörren höger bak stänger inte.
Det var ett par veckor sedan. Gick rund till några bilverkstäder och alla sa (utan undersökning) att det kommer att kosta ca 3000kr att laga. Så jag tänkte att om jag kan lägga upp ett par byxor, kan jag byta låset själv.

Sagd och gjord!

Köpte ett nyare lås ifrån bildemonteringen och bytte ut. Fortvarande fungerar inte. Det kan finnas ett centrallt styrdosa, tänkte jag och när demonterade förrardörren, hittade en svart box med många kablar inkopplade. Nu har jag bytt ut den med. och det är fortvarande samma problem.

Eller snarare ett problem till. Nu kan jag inta öppna tanklocket.

Vad finns det mer att byta? Vad kan vara orsaken?
irbanur
Kör: Passat 6 CC Ort: Sundsvall Medlem: 07 augusti 2012
Ons 22 aug 2012 9:46 Svara med citat
igag skrev:
Upptäckte att när jag låser bilen dörren höger bak stänger inte.
Det var ett par veckor sedan. Gick rund till några bilverkstäder och alla sa (utan undersökning) att det kommer att kosta ca 3000kr att laga. Så jag tänkte att om jag kan lägga upp ett par byxor, kan jag byta låset själv.

Sagd och gjord!

Köpte ett nyare lås ifrån bildemonteringen och bytte ut. Fortvarande fungerar inte. Det kan finnas ett centrallt styrdosa, tänkte jag och när demonterade förrardörren, hittade en svart box med många kablar inkopplade. Nu har jag bytt ut den med. och det är fortvarande samma problem.

Eller snarare ett problem till. Nu kan jag inta öppna tanklocket.

Vad finns det mer att byta? Vad kan vara orsaken?

Hade liknande problem, ingen av dörrarna låstes. Det visade att kablarna i i förardörren hade gått av. Kolla i hur de ser ut (de som ligger i "kondomen" mellan dörr och chassi).
igag
Kör: Golf 5 46735404245 Ort: Västerås Medlem: 22 augusti 2012
Ons 22 aug 2012 10:03 Svara med citat
Det är sant alltså att alla dörrar styrs av förardörren.
Jag menar att är det förardören eller högerbak dörrkablarna man ska kolla?
irbanur
Kör: Passat 6 CC Ort: Sundsvall Medlem: 07 augusti 2012
Ons 22 aug 2012 10:04 Svara med citat
Förardörren satt mitt problem i.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
MaChrill
Kör: Ingen VW Ort: Kristianstad Medlem: 16 november 2012
Fre 16 nov 2012 23:53 Svara med citat
Hur gammal var bilen på skroten ? Din bil var väl i samma ålder ? Är låskistan kass i din , är den inte mycket bättre i en lika gammal ? Köp aldrig en beg låskista.
newberg83
Kör: Golf 5 FSI -04 Ort: Sundsvall Medlem: 23 september 2012
Ons 28 nov 2012 10:52 Svara med citat
Hade samma problem på min Golf 5, det visade sig att kablarna var av i dörren. Bara att ta fram lödkolven.
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Tor 29 mar 2018 15:44 Svara med citat
Samma här, h-bakdörr går inte låsa upp.
Det klickar i dörren men den låses inte upp så det borde komma fram ström.
Är det nått slags kabelbrott eller har kistan gett upp?
Och hur får jag upp dörren?
iDrewn
Kör: Golf 5 1.6 -07 Ort: Markaryd Medlem: 25 augusti 2018
Lör 25 aug 2018 12:11 Svara med citat
Hej! Jag har precis köpt en Golf 5 -07 och upptäckte nu när det regnade att det inte gick att öppna vänster bakdörr. Det går utmärkt att öppna den inifrån men det är precis som att den inte låser upp. Den fungerar när det är torrt dock?
StebEr999
Kör: Golf 5 gt Ort: Arboga Medlem: 19 juli 2018
Ons 29 aug 2018 21:51 Svara med citat
jdaniels skrev:
Samma här, h-bakdörr går inte låsa upp.
Det klickar i dörren men den låses inte upp så det borde komma fram ström.
Är det nått slags kabelbrott eller har kistan gett upp?
Och hur får jag upp dörren?

Hade exakt samma problem med min,höll på att bli tokig.Provade alla tips från youtube och alla goda råd från verkstad och andra hjälpsamma golfägare. Slutade med att jag lyckades få bort klädseln på insidan av den stängda dörren,skaffade en nyare låskista från skroten med kablaget kvar från den gamla dörren. Provade mig fram på det lösa låset för att lista ut i vilken ordning och på vilka kablar spänning skulle kopplas för att låset skulle öppna sig.Låset kräver ström på två små spolar i kistan. Det du hör är klicket från den ena. Med lite envishet så gick det att öppna.
Lycka till
Stefan