Forum - Golf 7 (13-19) - Vattenläckage - bakdörrar, lister, golv!

Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Sön 31 dec 2017 17:49 Svara med citat
Jag hade väldigt lite fukt i isolermattan bak. Inget fram.

Vw tar säkert det på garanti annars gäller väl daswelt....

Tejpa plast vid gummilisten så att det rinner över kanten på ovansidan av gummimattan. Töm mattan då och då.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
impendill
Ingen VW Ort: Göteborg
Sön 31 dec 2017 18:03 Svara med citat
Tack alla för er hjälp!
owew
Golf 7 1.2 tsi Ort: Uppsala
Mån 01 jan 2018 17:33 Svara med citat
Lämnade in min bil på Möller Uppsala för service o bad dom titta på/åtgärda vattenläckage höger bakdörr,frågade om ev godwill och han såg ut som en fågelholk i ansiktet,nåväl dom ringde o sa att bilen var färdig att hämta och att dom hade felsökt vattenläckaget som jag redan talat om vad det var någonstans,dom hade inga delar hemma och ville ge mej en offert på rep för detta på 1500 spänn samt 800 i felsökning suck.som detta inte var nog så hade dom inte lyckats återmontera dörrsidan utan den glipar ca 1 cm i framkant på dörren,förhoppningsvis är clipsen hela men missade vid återmontering,Ska åtgärda felet själv kommande helg,suck hopplös verkstad
impendill
Ingen VW Ort: Göteborg
Ons 10 jan 2018 15:55 Svara med citat
Har fått en tid på verkstan för problemet med vatten som läcker in genom bakdörrarna.

Upptäckte nu när jag synade listen i underkant, alltså inte den som sitter på dörren utan den inre listen strax vid tröskeln bak att om jag drar ut den lite så är det rostränder/rostrinning på båda sidor bak.

Detta förkom inte på framdörrarna där jag heller inte har problem med vatten som tränger in.

Har någon upptäckt liknande?

Det känns inte alls bra, kan det ha rostat igenom där?

När jag tvättade bilen senast undvek jag rutorna bak så det kom inte in nått vatten och jag hade låtit en värmefläkt stå och torka golvet så de var snustorra. Nu är det blött igen där under utan att något vatten kommit in genom sidrutan och runnit inne i dörren.

Vad har jag för fel på bilen egentligen?
Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik
Sön 19 aug 2018 12:04 Svara med citat
Har en Golf 7 2014 som jag under en längre tid märkt att den tagit in vatten vid bakdörren. Det har blivit mer och mer och idag monterade jag bort innerpanelen och hittade ett fynd vid högtalaren där vattnet kommit in. Packningen hade helt trängt bort och vatten kunde obhindrat rinna in (visar på bild).
Är det någon som åtgärdat detta?
Kan man köpa ny packning löst? Har det någon fix för det här så det inte blir likadant igen?
Finns det någon förlängd garanti på sånt här då bilen är från 2014?

Bild
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Sön 19 aug 2018 12:33 Svara med citat
Nile skrev:
Har en Golf 7 2014 som jag under en längre tid märkt att den tagit in vatten vid bakdörren. Det har blivit mer och mer och idag monterade jag bort innerpanelen och hittade ett fynd vid högtalaren där vattnet kommit in. Packningen hade helt trängt bort och vatten kunde obhindrat rinna in (visar på bild).
Är det någon som åtgärdat detta?
Kan man köpa ny packning löst? Har det någon fix för det här så det inte blir likadant igen?
Finns det någon förlängd garanti på sånt här då bilen är från 2014?


Läser du igenom all inläggen på 1:a sidan i denna tråd så finner du lösningen.

Fråga VAG Återförsäljare - Det lär vara/varit förlängd garanti på detta kända fel.

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik
Sön 19 aug 2018 13:10 Svara med citat
Borrade du bort högtalaren och skrapade bort den där packningen och sedan la på silikon? Körde du vanlig silicon för typ badrum eller köpte du någon special? Packningen ser ju rätt så tjock och fluffig ut, den var nog i alla fall fluffig när den var ny Smile. Den packningen jag har ser rätt körd ut.

Har inte så stor förhoppning för VAG då jag fick kämpa som tusan med ett ärende under nybilsgarantin som blev halvdant fixat efter mycket om och men. Men visst kan man fråga.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Sön 19 aug 2018 15:07 Svara med citat
Nile skrev:
Borrade du bort högtalaren och skrapade bort den där packningen och sedan la på silikon? Körde du vanlig silicon för typ badrum eller köpte du någon special? Packningen ser ju rätt så tjock och fluffig ut, den var nog i alla fall fluffig när den var ny Smile. Den packningen jag har ser rätt körd ut.

Har inte så stor förhoppning för VAG då jag fick kämpa som tusan med ett ärende under nybilsgarantin som blev halvdant fixat efter mycket om och men. Men visst kan man fråga.


Jag bytade ej någon packning. Dropparna kom från nitarna, inte packningen i mitt fall. Körde med svart universal silicon eftersom jag hade det hemma i garaget. Läckte inte mer efter det. Sålde bilen i Maj i år. Då var det torrt där.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
owew
Golf 7 1.2 tsi Ort: Uppsala
Sön 19 aug 2018 19:48 Svara med citat
Jag borrade försiktigt ur Nitarna för o ej skada grundlackeringen, tog bort gamla tätning o ersatte den med vanligt karosserikitt, blev tätt o läckaget försvann, ingen risk för rost, nackdelen är om högtalaren behöver bytas då den lär bli lite svår o demontera
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Mån 20 aug 2018 20:30 Svara med citat
Ska lämna in bilen på service om ett par veckor och då ska dom kolla mina bakdörar för att se om det går på godwill.
Bäcke
Golf 7 1,6 Tdi 4-motion Ort: Hudiksvall
Tor 30 aug 2018 7:37 Svara med citat
Nile skrev:
Har en Golf 7 2014 som jag under en längre tid märkt att den tagit in vatten vid bakdörren. Det har blivit mer och mer och idag monterade jag bort innerpanelen och hittade ett fynd vid högtalaren där vattnet kommit in. Packningen hade helt trängt bort och vatten kunde obhindrat rinna in (visar på bild).
Är det någon som åtgärdat detta?
Kan man köpa ny packning löst? Har det någon fix för det här så det inte blir likadant igen?
Finns det någon förlängd garanti på sånt här då bilen är från 2014?

Bild


Hej!
Jag upptäckte oxå vatten på plastmattan där bak. Har garanti på bilen så jag lämnade in och man bytte hela högtalaren.
Nu verkar det tätt.
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Lör 01 sep 2018 19:36 Svara med citat
Tvättade min Alltrack 2017 idag och visst kom det vatten mellan dörrklädseln och plåten i nederkant av bakdörrarna. Trodde detta var åtgärdat i produktion då det förekommit så pass länge. Faktist lite besviken på VW och det blir nog ingen mer bil från dom tyvärr.
Johan124
Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde
Mån 03 sep 2018 20:13 Svara med citat
Läckage även på min SC, tillverkad juni -16 som årsmodell -17
Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik
Tor 06 sep 2018 19:59 Svara med citat
Jag pratade med min återförsäljare och detta är visst ett välkänt problem på de här bilarna. De valde att byta ut båda högtalarna bak kostnadsfritt.
Emse
Golf 7 1.2 tsi - 14 Ort: Västerås
Fre 14 sep 2018 8:39 Svara med citat
Nile skrev:
Jag pratade med min återförsäljare och detta är visst ett välkänt problem på de här bilarna. De valde att byta ut båda högtalarna bak kostnadsfritt.


Grattis! Möller i Västerås vägrade att ta det på goodwill med hänvisning till att det inte finns någon sådan central rekommendation. Kostade mig 3200 kr. Ändå uppfattade jag kundmottagaren som att det är ett vanligt välkänt konstruktionsfel.
Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik
Lör 15 sep 2018 18:47 Svara med citat
Emse skrev:
Grattis! Möller i Västerås vägrade att ta det på goodwill med hänvisning till att det inte finns någon sådan central rekommendation. Kostade mig 3200 kr. Ändå uppfattade jag kundmottagaren som att det är ett vanligt välkänt konstruktionsfel.


Trist! Man tycker ju att är det ett känt fel så ska väl alla VAG-återförsäljare göra likadant mot sina kunder.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 15 sep 2018 21:09 Svara med citat
Emse skrev:
Grattis! Möller i Västerås vägrade att ta det på goodwill med hänvisning till att det inte finns någon sådan central rekommendation. Kostade mig 3200 kr. Ändå uppfattade jag kundmottagaren som att det är ett vanligt välkänt konstruktionsfel.

Kontakta VAG Sverige och hör vad dom tycker om saken.
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Mån 17 sep 2018 19:19 Svara med citat
Emse skrev:
Grattis! Möller i Västerås vägrade att ta det på goodwill med hänvisning till att det inte finns någon sådan central rekommendation. Kostade mig 3200 kr. Ändå uppfattade jag kundmottagaren som att det är ett vanligt välkänt konstruktionsfel.


Hade precis bilen inne på service och då påpekade jag detta fel som han kände till.
Jag sa att dom kunde kolla om det gick på nån slags goodwill och det skulle dom.
Fick ett samtal ifrån verkstaden att dom konstaterade att det läckte från högtalarna och ville ha 3200 för att fixa det.
Glöm det sa jag, ok men du får ändå betala för en felsökning...…
Vafan!
Både jag och verkstaden visste ju vad felet var.
Då borde dom ju undersökt om det gick på goodwill innan dom gjorde en "felsökning" som kostar pengar.

2 frågor på det.

1. Vad händer om man bara struntar i det? Visst kan det skapa problem långsiktigt men om man tänkt byta bil inom nått år så drabbar det ju inte mig men tyvärr nästa ägare, men å andra sidan kan hen väl kanske få det fixat på dom månaderna man brukar få som garanti när man köper av handlare.

2. Borde ju inte vara några konstigheter att fixa det själv, antingen med silikon eller en ny packning.
Men enligt videos på tuben verkar det ganska knöligt att få bort dörrsidan, eller?

Edit: Eftersom både jag och verkstaden visste felet så lyckades jag efter lite tjatande få bort kostnaden för felsökning.
Emse
Golf 7 1.2 tsi - 14 Ort: Västerås
Tis 18 sep 2018 19:27 Svara med citat
candyweiss skrev:
Kontakta VAG Sverige och hör vad dom tycker om saken.


Svar från VAG:" S k Goodwill (den goda viljan) är ett frivilligt erbjudande efter bilens garantitid från verkstaden där man är kund hos, verkstaden har också möjlighet att undersöka om det finns någon eventuell kostnadshjälp från tillverkaren. Du har fått ett besked av din verkstad att det i detta ärende inte fanns någon kostnadshjälp, det beslutet kan vi inte ändra på."

Var väntat. Man kan ju tycka att den goda viljan Rolling Eyes borde finnas dels från VAG med tanke på en uppenbar svaghet i konstruktionen men också från verkstaden som mister en trogen (enligt kundmottagaren) kund. Om inte till fullo så till en del.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 19 sep 2018 14:06 Svara med citat
Emse skrev:
Svar från VAG:" S k Goodwill (den goda viljan) är ett frivilligt erbjudande efter bilens garantitid från verkstaden där man är kund hos, verkstaden har också möjlighet att undersöka om det finns någon eventuell kostnadshjälp från tillverkaren. Du har fått ett besked av din verkstad att det i detta ärende inte fanns någon kostnadshjälp, det beslutet kan vi inte ändra på."

Var väntat. Man kan ju tycka att den goda viljan Rolling Eyes borde finnas dels från VAG med tanke på en uppenbar svaghet i konstruktionen men också från verkstaden som mister en trogen (enligt kundmottagaren) kund. Om inte till fullo så till en del.


Jag hade ett fel på en magnetventil på min sambos Passat -13 som kom efter 20 000km vilket inte Din Bil i Helsingborg stod för så nu när det är dags att byta ut min Golf så blir det ingen mer VAG-skit.
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Sön 23 sep 2018 8:35 Svara med citat
Det verkar vara en del uppenbara rent ut sagt korkade lösningar på VW tyvärr, eller så är det Tyska bilar i allmänhet. Min Alltrack är 1,5 år gammal och där rinner vattnet in på golvet i baksätet. Hur detta har kunnat passera vattentestet i fabriken är en gåta, faktist! Jag menar då i produktutvecklingsstadiet.
På andrabilen har vi 1,2 tsi-motorn från 2013. När det kommer fukt ovanifrån, som tex. om man öppnar motorhuven när det regnar, eller om huven är blöt vid öppnande, eller vid motortvätt, så rinner vatten in i elektronikenheten till wastegaten. Denna sitter alltså som ett kar, normalt sätter man en huv när man inte vill att saker ska bli blöta. Nä här sitter plasten som ett kar så vattnet rinner in och elektroniken korroderar och man får byta wastegaten. Har även hört att man ibland bytt hela turbon pga. detta till en kostnad av 10,000kr.
Så detta med vatten och VW’s produkter verkar vara en röd tråd.
Unique87
Golf 7 1,2 TSI DSG7 -16 Ort: Halmstad
Fre 02 nov 2018 16:57 Svara med citat
Min 2016 Golf SC har ännu inte fått något vatten synligt, trots snart 10 000 mil. Funderar på om det har att göra med Dynaudio som monteras annorlunda/bättre? Vilka högtalare har ni som fått vattenläckage? (ren spekulation)
ErikS
Golf 7 Ort: Mark
Tor 08 nov 2018 21:00 Svara med citat
Fick bytt båda mina bakre högtalare på garanti förra veckan. Har ej Dynaudio.
lndv
Golf 7 Alltrack Ort: Karlstad
Ons 21 nov 2018 15:31 Svara med citat
Bytte ett av mina nu i veckan. Har dynaudio.

Rädd att övriga ska börja läcka efter garantin går ut i april.....
Aloc
Golf 7 Ort: Ale
Tor 22 nov 2018 20:05 Svara med citat
lndv skrev:
Bytte ett av mina nu i veckan. Har dynaudio.

Rädd att övriga ska börja läcka efter garantin går ut i april.....


Hade problem med att det läckte in vänster bak och verkstan bytte i samtliga dörrar. Eftersom det är ett så vanligt problem så borde det gå på goodwill när garantin går ut tycker man. Men man kan ju inte vara säker Confused
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 27 nov 2018 21:39 Svara med citat
Är det några specifika år detta problemet kommer på eller är alla Golf MK VII Sportcombi skit?


Senast ändrad Fre 11 jan 2019 3:25, ändrad totalt 1 gång
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö
Tor 10 jan 2019 17:56 Svara med citat
Upptäckte vattenansamling på min bättre begagnade Golf GTD (årsmodell 2014) nyligen. Din Bil kollade på det nyligen och fick VW Sverige att ta kostnaden som Goodwill. Man bytte högtalarna så förhoppningsvis så löser det problemet. Väldigt glad att det löste sig så smidigt och att VW tar det som goodwill på en 4,5 år gammal bil.

//Martin
Hunter
Golf 7 S-combi 150 tdi 4-M Ort: Örebro
Fre 11 jan 2019 10:54 Svara med citat
Jag hade nyss in min Golf 7 2014 och dom bytte båda bakhögtalarna kostnadsfritt och hoppas jag med att det är bra nu.

VW GOLF VII SC 2,0 TDI 150 4M GT 2014.
VCDS.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 11 jan 2019 10:59 Svara med citat
mawe skrev:
Upptäckte vattenansamling på min bättre begagnade Golf GTD (årsmodell 2014) nyligen. Din Bil kollade på det nyligen och fick VW Sverige att ta kostnaden som Goodwill. Man bytte högtalarna så förhoppningsvis så löser det problemet. Väldigt glad att det löste sig så smidigt och att VW tar det som goodwill på en 4,5 år gammal bil.

Hunter skrev:
Jag hade nyss in min Golf 7 2014 och dom bytte båda bakhögtalarna kostnadsfritt och hoppas jag med att det är bra nu.


Detta kallar jag för goodwill, så borde det alltid fungera Thumbs up
berg1
Golf 7 1.2 TSI -13 Ort: Karlskrona
Sön 10 feb 2019 10:18 Svara med citat
Fick bytt högtalaren vänster bak på Goodwill under förra året. För några veckor sedan var det vatten på mattan höger bak. Tog bort dörrpanelen och på denna sidan var högtalaren hel men packningen trasig. Har nu tätat med silikon och ska göra ett vattentest innan panelen monteras igen. Undrar om någon åtgärd gjorts på senare årsmodeller för att undvika att detta uppstår?
Sida <  1, 2, 3, 4  >