Forum - Volkswagen Polo - Dörrjustering

Ghostduster
Kör: Polo 5 1.4 Ort: Säffle Medlem: 19 september 2018
Ons 19 sep 2018 10:27 Svara med citat
Hej!

Jag har en polo från år 2012.

Vatten kryper in mellan förardörren och bilen och jag misstänker nu att dörren måate juateras innåt då det sviktar ca 5mm-1cm i dörren (om man trycker i plåten).

Problemet är att när man skruvar ur haken i bstolpen så är det ett runt hål vilket resulterar i att det inte går att justera in den.. är det någon som vet hur man kan göra? Eller måste man till verkstad?

Jag tar emot alla tips jag kan få Smile
Tack på förhand!
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 19 sep 2018 11:48 Svara med citat
Förmodar att du jämfört med passagerardörren för att dra slutsatsen att den är feljusterad .

Annars kan det vara lurigt att ta reda på hur vatten tar sig in och det är lätt att anta fel .
Jag har en passat där jag såg det var blött på tätlist och det rann sedan in under mattan så det blev blött vid fot uttrymmen .
Det visa sig att det var en rutten tätlist i dörren , alltså plåten som fönsterhiss sitter monterad på .
Man kan se att det är blött om man öpnnar dörren efter man har sprutat vatten . alltså öppna dörren och titta under där plastskyddet sitter som brukar ha en lampa i sig .dörr inredning kanske det heter och det brukar vara 2 eller 3 skruv ner till . högtalare brukar sitta i den också och där kan det också läcka om tätningen blivit dålig.

Så där har du 2 förslag . tätning för fönsterhissplåt eller tätning för högtalare . Nu är det bara tips och jag vet inte hur det ser ut på din bil med högtalare etc..
Ghostduster
Ons 19 sep 2018 16:50 Svara med citat
Hej igen!

Nu har jag rivit dörrsidan.. vad jag kan se, på högtalaren är att när man spolar vatten på fönstret så sipprar lite vatten ut under högtalaren. Se bifogade bilder. Sen ser jag att när de nitat högtalaren så har plasten spruckit... kollar man under så har tätningen försvunnit.. [gallery]

Är det bara att täta runt högtalaren med någon bra tätning eller måste man ta bort högtalaren? [/gallery]
Ghostduster
Ons 19 sep 2018 16:54 Svara med citat
rolly skrev:
Förmodar att du jämfört med passagerardörren för att dra slutsatsen att den är feljusterad .

Annars kan det vara lurigt att ta reda på hur vatten tar sig in och det är lätt att anta fel .
Jag har en passat där jag såg det var blött på tätlist och det rann sedan in under mattan så det blev blött vid fot uttrymmen .
Det visa sig att det var en rutten tätlist i dörren , alltså plåten som fönsterhiss sitter monterad på .
Man kan se att det är blött om man öpnnar dörren efter man har sprutat vatten . alltså öppna dörren och titta under där plastskyddet sitter som brukar ha en lampa i sig .dörr inredning kanske det heter och det brukar vara 2 eller 3 skruv ner till . högtalare brukar sitta i den också och där kan det också läcka om tätningen blivit dålig.

Som jag skrev här över så har jag funnit att vatten tagit sig in under högtalaren.. alltså tätningen under högtalaren är borta. Är det bara att täta eller måste man ta bort högtalaren och göra om?

Så där har du 2 förslag . tätning för fönsterhissplåt eller tätning för högtalare . Nu är det bara tips och jag vet inte hur det ser ut på din bil med högtalare etc..
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 19 sep 2018 18:54 Svara med citat
Jag borra bort nitarna på en högtalare som läckte .
Sen tog jag silicon och popp nita fast det .
Det läckte inte vidare då , så det fungera för mej