Forum - Golf 2 (83-91) - Startproblem, golf cl -86

lherbe
Golf 2 Ort: Höör
Tis 30 okt 2018 10:58 Svara med citat
Hej!
Helt ny på forumet, och även golfägare.
Köpte en gammal golf i söndags, som fungerade fint den dagen. Men redan dagen därpå var det lite strul med starten. På morgonen gick det bra, körde till skolan och när jag sedan skulle köra vidare ville den inte starta. Vi provade att rulla igång bilen, utan något resultat. Men en kompis hade ett tips; att försiktigt släppa upp kopplingen när tändningen var igång, och vips så var motorn igång, och går som den ska.
Nästa gång bilen skulle startas var det samma sak, med lite släppt koppling (så att bilen börjar rulla lite lite) så kom den igång.

Sen var det idag. Bilen startade helt felfritt på morgonen, snabbt och smidigt, och jag körde dottern till dagis. När jag sedan skulle köra hem igen, ville inte bilen alls. Jag provade att låta den rulla bakåt och starta den i rörelse, jag prövade att starta med lite uppsläppt koppling och helt vanligt. Men inget hjälpte. Så nu står bilen där, och jag hoppas på att kunna hitta någon som kan tänka sig bogsera hem den till mig, så att jag kan kolla lite mer i motorn.

Någon som har idéer?
Jag har förstått att det kan vara tändspolen, eller något med tändlåset? Är det något annat som det kan vara? Hur felsöker man?

Om man provar med startgas, och den skulle starta då, vad skulle det innebära?

Jag är som ni förstår, helt grön på det här med bilmek, men den här bilen känns så "simpel" och rymlig i motorrummet att jag får lite hopp om att jag kanske ska kunna ordna någonting själv..


Mvh Teo
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tis 30 okt 2018 17:23 Svara med citat
Startar den med startgas, då får den ingen bensin = kass soppa pump tex.
vill du enkelt kolla om alla stift får gnista så finns denna för billig peng som du sätter mellan tändkabeln och tändstiftet UTAN att skruva lös tändstiftet.
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/ele ktroniska-testinstrument/tandningsprovare-2000017037
sen kan du ta lös fördelarlocket och se hur rotorn och fördelarlocket ser ut, slitet eller om det kan ha kommit in fukt.
Det finns mycket som kan krångla.

You can drink my beer, but you can never take the last one
lherbe
Golf 2 Ort: Höör
Tis 30 okt 2018 17:24 Svara med citat
Uppdatering:
På eftermiddagen tog jag mig dit, redo att bogsera den hem, men provade först med startkablar, och då gick den igång ganska snabbt (på några sekunder spinnande startmotor..)

Upplever det som att startmotorn går långsamt, tändningen sker ojämnt... Vad kan vara problemet? Eller; var börjar man.
Ingen hejjare på felsökning, men om någon har lust att skriva en "for dummies"-guide så vore jag tacksam! Smile
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tis 30 okt 2018 18:58 Svara med citat
Det kan ju iofs vara startmotorn som är dålig (jag fick nyss lov att byta startmotorn), men först så kan man kolla hur bilen laddar och hur batteriet mår.
Bilen ska ladda cirka 14 volt om du testar på batteriet med bilen igång med en multimeter, med bilen avstängd så ska batteriet hålla ungefär 12,7 volt och volt talet ska stå stilla, börjar det sakta bli lägre så är batteriet kasst.

You can drink my beer, but you can never take the last one
lherbe
Golf 2 Ort: Höör
Tis 30 okt 2018 19:04 Svara med citat
Tack för svar!
Får pilla vidare

Nytt problem. Började kolla lite kring startnyckeln. Det var öppet där och ville känna om kontakterna satt som de skulle, och vipps lossnade tre av kablarna från sina fästen.
Hur fan ska jag få tillbaka de rätt? >.< Hur vet jag vilken som ska sitta var? Smile Nån som har en bild man kan se?
lherbe
Golf 2 Ort: Höör
Tis 30 okt 2018 20:15 Svara med citat
Uppdaterar med en jävla tabbe.. Mellan några av försöken att koppla ihop tändningslåset igen glömde jag tydligen att dra ut minuspolen på batteriet och en av sladdarna kom åt tändningslåset, varpå gnista, rök och doft av bränd plast uppstår. Jag drog såklart ut minuspolen, och satte i sladdarna, i vad som verkar kunna vara rätt ordning.
När jag sätter i nyckeln och vrider tänds först lampor osv. men sen när jag ska starta, slocknar allt (som det ska, antar jag?) men däremot rör sig inte startmotorn alls.. Det händer ingenting alls..

däremot går startmotorn när jag tjuvkopplar den röda och den rödsvarta sladden... men fortfarande utan start av bilen...

Har jag bränt någon säkring? Eller något dyrare än så?

Usch, fyfan.. Blir nog verkstad nästa. känns som att jag inte ska hålla på med sånt här.. Sad
Drygt på alldeles nyinköpt bil som jag hoppades skulle ta mig iaf genom vintern hyffsat problemfritt... Sad
lherbe
Golf 2 Ort: Höör
Mån 10 dec 2018 12:11 Svara med citat
Har fått tag i en mycket hjälpsam mekaniker som förbarmar sig över min bil.. men vi har fortfarande inte knäckt nöten.
Den startar kanonfint när den är kall. Är den nykörd och varm och go startar den fint. Men har den stått en liten stund (typ en timme) och hunnit svalna lite, så vägrar den i princip.


Det får mig att dra slutsatsen att det beror på temperatur. Kall går bra, varm går bra, ljummen går inte alls..
Vad har ni för idéer?


Batteri är testat, generator är testat. Kontakt till startmotor testar. Iom att bilen startar när den är kall, antar jag att tändstift är bra.
Fördelarlock och rotor bytta.

När bilen väl går går den väldigt jämnt och fint.

Edit: kan tillägga att bilen går bra att dra igång när den inte vill starta..

Kan det vara en läcka i någon vakumslang som påverkar detta? Tänker mig att vakumet borde vara väldigt påverkat av just temperatur...

Någon som har någon idé på vad man kan kolla vidare med?
lherbe
Golf 2 Ort: Höör
Ons 19 dec 2018 14:25 Svara med citat
Ingen som har någon idé??

Startmotorn verkar vara halvkass, den blir varm ganska snabbt när man kör den en stund, när bilen inte vill starta, och stannar tillslut helt, trots att batteriet inte är dött..
Ska försöka få tag i en ny startmotor snart, men känns surt om problemet kvarstår..
Nån som har någon ide?