Forum - Golf 4 (98-04) - Felkod: P 1557 tdi 90hk årsmod 00

Kee
Kör: Golf 1 Ort: Stockholm Medlem: 31 juli 2017
Mån 09 okt 2017 18:39 Svara med citat
Har just fått ner vagnen på hjul igen efter genomgången framvagn, bytt kylare och extraljusmontage. Thumbs up

Tar en tur för att se om jag behöver fylla på kylvätska efter att motorn kommit upp i temp. Märker redan i låga hastigheter att bilen inte riktigt har den effekt jag kanske hade kunnat önska, men har å andra sidan inga referenser. Men vid ca 90km/h är det svårt att komma upp i högre hastigheter, det segar något enormt.

Efter att ha kört en halvmil stannade jag hemma igen och det var sent och mörkt ute, så jag gjorde bara en snabb koll i motorrummet och hör att det klickar från brandväggen vid tomgång och lokaliserar ljudet till den ena solenoiden som sitter där.

Har läst av felkod på motorn och får P1557,Charge Pressure Control: Positive Deviation. (Ingen CE-lampa i instrumentet). Sedan tidigare har jag återanslutit en lös slang nere på turbon. Jag bara råkade upptäcka det när jag låg under bilen tidigare i våras och kopplade då tillbaka den lossnade slangen. kanske har föregående ägare åkt runt med denna slang lös en längre tid?

Nu när jag kommit hem har jag läst på att solenoiden är en del i det som styr laddtrycket. Jag har inte hittat någon beskrivning på nätet som har exakt min problemställning och det verkar finnas lite olika troliga orsaker kring felkoden. Innan jag öppnar lädret för en ny ventil, vill jag veta om det finns några enkla knep man kan testa för att utesluta felkällor. Jag tänkte såklart börja med det enklaste okulära och kolla att ingen slang hoppat lös, men vad kan man göra utöver det? Smörja solenoiden? Köra kontaktspray i kontaktstycket? Blåsa rent vakuumslangar?

Tack på förhand! Smile

Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
Kee
Ons 18 okt 2017 22:03 Svara med citat
Funderade tidigare på om man skulle byta ut N75-ventilen bra på ren chansning, men så råkade jag ha sönder en av slanganslutningarna i helgen när jag skulle undersöka den, så idag köpte jag en beggad på skroten. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.

Jag la ner några timmar i lördags på att meka med bilen. Försökte se om jag kunde hitta någon lös slang, samt lokalisera klickljudet. Efter en ytterligare provtur med bilen (detta var innan jag hade sönder N75-ventilen) visar det sig att klickljudet kommer från solenoiden bredvid N75-ventilen på brandväggen. Även den en del i samma vakuumsystem och klickandet upphör om man kopplar bort kontakten, så jag är säker på att det är den.

Första frågan jag ännu inte hunnit fått utrett är om detta klickande är normalt? Spontant känns det som att svaret är nej, ventilen skulle förmodligen slitas ut väldigt snabbt då.

Den andra frågan är om det kanske inte är något fel på just ventilen, utan på det som ger den en felaktig signal som får den att bete sig så? Dvs en annan felaktig komponent som ger ECUn spader?

Jag har fortfarande tiden på min sida och även om jag vill se denna vagn besiktad snart, så ska jag börja med att helt sonika montera den nya N75-ventilen och byta ut alla tveksamma slangar. Kvarstår problemet ska jag grotta i vad den andra ventilen har för artikelnummer, samt undersöka var en sådan bäst köps.

Kee
Sön 05 nov 2017 19:18 Svara med citat
Nu börjar jag få slut på idéer och jag tänker att jag måste gå tillbaka till vad felkoden egentligen betyder och vad den uppkommer av för fel. Jag tänker att jag kanske letar i fel ände?

Men först en återblick i vad som gjorts.

Jag har monterat en begagnad N75-ventil som enligt skroten fungerar. En ny pierburg solenoid har fått ersätta den gamla bredvid N75-ventilen, men den nya solenoiden/ventilen klickar frenetiskt precis som den gamla. Idag bytte jag även en del av vakuumslangarna, men eftersom jag inte hade tillräckligt med slang hemma kunde jag inte byta ut alla. Jag har även kontrollerat flera gånger att ingen slang hänger oansluten någonstans. Dock är jag inte helt hundra på att alla slängar är rätt kopplade, men jag har varit mycket noggrann vid återmonteringen av alla slangar som bytts ut och bara bytt ut en i taget. Ska köpa mer slang och byta ut resterande bara för att utesluta felkällor, ska då även kontrollera, slang för slang, att de är rätt dragna. Använder mig av ETKA, men om någon har en bra skiss över vakuumsystemet hos en AGR-motor så tar jag tacksamt emot det.

Hittade en bra guide för att felsöka N75-ventilen:

http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk4/power_unit/4-cylinder_ diesel_engine_mechanics/exhaust_turbocharger_g-charger/checking_charge _pressure_system/checking_charge_pressure_control/checking__charge_pre ssure_control_solenoid_valve_n75/

Ska testa att mäta upp den nästa gång.

Symptomen är att bilen går "normalt" vid låga hastigheter och vid nystartad motor, men efter ett tag och när man kommit upp i över 50km/h å märker man att turbon stryper en aning först, för att helt sluta ladda (vad det känns/låter som). Bilen går fortfarande bra att köra, men med kraftigt reducerad effekt och topphastigheten för mig är runt 80-90. Vet inte om det är ett sk "limp home", men symptomen uppkommer i samma ordning oavsett om jag raderar felkoden innan eller inte.

Det sista att kolla blir ju då turbon, men jag hoppas det inte behöver gå så långt.

Kom gärna med förslag eller egna erfarenheter, all input i ämnet är intressant. Smile

Kee
Sön 11 nov 2018 18:35 Svara med citat
Återkopplar i min egen tråd och meddelar att idag har bilen provkörts efter turbobyte och nu går den som den ska igen. Så problemet i mitt fall var själva turbon och armen på tryckklockan som inte rörde sig. Enligt en del efterforskningar på nätet är det ett rätt vanligt fel på dessa motorer då själva tryckklockan går sönder. Och mycket riktigt, vid test i bänk så kunde jag inte pumpa något tryck i klockan på den gamla turbon, på den ersättande begagnade gick detta utmärkt

Noteras bör att det på motorer med motorkod AGR har ett trycksatt system för att styra tryckklockan, det är alltså inget vakuumsystem som annars är vanligt.

Klumpigt nog gjorde jag en felkodsavläsning först vid återkomst till garaget och noterade då att felkoden var kvar (glömde att ta bort den innan provkörning) och då hade jag ingen tid att ta ytterligare en provvända utan det får bli till nästa gång. Bilen går dock som den ska nu och ingen motorlampa lyser så något rätt har jag gjort ändå.