Forum - Golf 5 (04-08) - Felkoder Golf TDI -07

GolfVTDI
Kör: Golf 5 TDI Ort: Sundsvall Medlem: 11 november 2018
Sön 11 nov 2018 12:39 Svara med citat
Hej!
För drygt 1 år sedan tändes motorlampan på min Golf med meddelande "Emissions Workshop"-.Fick inget svar på vad felet berodde på utan bara klartecken att jag kan tuta och köra. Bytte kamrem innan besiktning och fick veta att jag har en trasig avgasventil, bilen gick igenom besiktning med uppmaning om att åtgärda problemet tills nästa besiktning.
Tänkte kontakta min verkstad under nästa vecka då det är dags för ny besiktning innan årsskiftet men under denna helg har bilen börjat "spöka". Först lät det som att någonting skrapade i marken vid körning, efter att ha backat, kört fram x antal gånger för att därefter göra en skarp inbromsning försvann ljudet och jag antog att det var grus som fastnat men nu trillat bort.
Efter detta tändes partikelfilterlampan med meddelande "Diesel Particulate Filter". Då jag numer i princip endast kör korta sträckor provade jag köra en längre sträcka och ligga på 2-2.5 tusen varv. Dock slocknade inte lampan, istället tändes glödtrådslampan (grisknorren) med meddelande "Engine Fault Workshop", detta var igår och sedan dess har jag inte kört bilen, förutom hem från där jag var.

Kan detta bero på den trasiga avgasventilen eller har ni någon aning om vad det kan bero på? Ska kontakta min verkstad imorgon (måndag) men vill veta vad det kan vara för fel och hur mycket det skulle kunna kosta att reparera.

Förlåt för roman, men ville ta med så mycket information som möjligt. Tack på förhand!
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Mån 12 nov 2018 16:36 Svara med citat
Kan bero på vad som helst, allt som har med motor o göra..

För att fastställa vad som är fel måste man göra en felsökning på just din bil för att säkerhetsställa exakt vad som är fel.
Kan ju vara flera komponenter som är felaktiga

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00