Forum - Golf 4 (98-04) - Torkarna fram gick trögt.

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Sön 21 okt 2018 21:32 Svara med citat
Torkarna gick så trögt ock stannade hela tiden. Jag trodde det var kladd från Alm-trädet som droppat ner. Jag städade av rutan ock la på ett medel så torkarna skulle gå lätt. Men de fungerade dåligt ändå.


Man blir sur ner man ser hur inbyggt allt är med plastskydd osv.

Jag borde provat med torkarna uppfällda, men tänkte inte på det.

Torkarna är rätt nya från Biltema. De billigaste tror jag.

Någon som har en teori vad det är? Jag ser inte fram emot att plocka isär en massa saker.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Sön 21 okt 2018 23:08 Svara med citat
Kärvande torkarlänkage - väldigt vanligt fel.
De kärvar inuti "cylindrarna" där torkararmarna sitter fast skruvade på.

Bara skruva isär och ta isär länkaget och sen göra rent och smörja upp.
En del pyssel men de går Smile alternativt köpa en fungerade armatur från skroten och montera dit.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 21 okt 2018 23:25 Svara med citat
rostful skrev:
Torkarna gick så trögt ock stannade hela tiden. Jag trodde det var kladd från Alm-trädet som droppat ner. Jag städade av rutan ock la på ett medel så torkarna skulle gå lätt. Men de fungerade dåligt ändå.


Man blir sur ner man ser hur inbyggt allt är med plastskydd osv.

Jag borde provat med torkarna uppfällda, men tänkte inte på det.

Torkarna är rätt nya från Biltema. De billigaste tror jag.

Någon som har en teori vad det är? Jag ser inte fram emot att plocka isär en massa saker.


Instämmer med ovanstående skribent, gjorde just denna operation på en annan bil från motsvarande årtal i familjen. Ena torkaraxeln gick finfint att få ur, den andra var jobbigare. Fick spraya krypolja, banka lite, snurra med verktyg en stund, mer krypolja, banka tillbaka, snurra, krypolja, banka lite längre, snurra med verktyg, krypolja i närmare halvtimmen innan jag fick isär.

Sedan lite putsning av axlarna etc med väldigt fint smärjelpapper, infettning med tunt fett och hopmontage.

Och torkarna fungerar kalasfint igen.

Om du nu tittat ned etc och ser plastskydd etc, titta 3 sekunder till på hur plastskyddet sitter fast. Ta sedan bort plastskyddet. Fortsätt demontera torkararmarna etc.

När du sedan fått bått torkarspelet, tar du även bort batteriet !!!

I botten på akvariet där torkarmotor och batteri huserar finns två avrinningar för regnvatten, de brukar sättas igen av bös (barr, löv etc). När de sätts igen kommer regn- och snövatten för eller senare rinna in i din bil och orsaka fuktproblem i styrboxar och elsystem, samt annat elände under golvmattor etc.

Passa på att rensa under plastlådan till motorstyrboxen när du ändå är där, kanske byta kupefiltret.då du har plastkåporna som är ivägen borttagna.
rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Mån 22 okt 2018 19:13 Svara med citat
Torkarna har lirkat upp sig lite nu. Jag bytte torkare till de för 59.90 på Biltema. De har fått bra betyg i test.
Sen sprayade jag ner lite rostlösningsspray där torkarna sitter. Utan att plocka isär nåt. Sen körde jag med dem då ock då.

Det var ju en varm sommar..Sen droppade det sav från ett träd. Sen var det ett tag sedan jag tvättade bilen. Ska köra lite avfettning runt där sen tvättade bilen på macken. Till att börja med. Ska jag kolla nogare på det får det bli då har mer tid.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 22 okt 2018 20:08 Svara med citat
rostful skrev:
Torkarna har lirkat upp sig lite nu. Jag bytte torkare till de för 59.90 på Biltema. De har fått bra betyg i test.
Sen sprayade jag ner lite rostlösningsspray där torkarna sitter. Utan att plocka isär nåt. Sen körde jag med dem då ock då.

Det var ju en varm sommar..Sen droppade det sav från ett träd. Sen var det ett tag sedan jag tvättade bilen. Ska köra lite avfettning runt där sen tvättade bilen på macken. Till att börja med. Ska jag kolla nogare på det får det bli då har mer tid.


Rådet kvarstår, riv isär torkarspelet snarast. Rostlösningspray är första hjälpen, du måste fortfarande lösa problemet... Det kommer inte bli bättre när lite vatten-rost-äckelgucka inne mellan axeln och huset fryser i vinter.

Och nästa tips även om du köper ett komplett nytt torkarspel för att byta, ta isär det och fetta in ordentligt. De flesta originaldelar som torkarspel, spindelleder i hjulupphängningar etc är inte gjorda för att hålla länge i vårat klimat med mycket salt som hälls ut på vägarna. Tillsätter man den del mer fett så kan delarna fungera 3-4 8 gånger så lång tid som utan tillsatt fett. Väl investerade pengar och tid Very Happy

Pappa testade tricket lite rostlösning och fick tillfälligt igång torkarna, och då behöver man ju inte göra det på rätt sätt Brick wall Cirka 3 månader senare fastnade de igen, och denna gång lite mer än förra gången. Nu hjälpte inte rostlösningsolja och hjälpa torkarna med handen etc längre utan det var dags att ta isär.
Tyvärr hade det nu fastnat ihop så bra så torkarspelet gick sönder vid försök att demontera, begagnat inköptes och smordes upp direkt. 6 år senare fungerar det fortfarande perfekt, total ålder 19 år på spelet.
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Tis 30 okt 2018 18:10 Svara med citat
Tar ju max 5 minuter även för en ovan mekare att byta Smile

https://uk-mkivs.net/topic/66367-front-windscreen-wiper-mechanism-repl acement-diy-how-to-golf-mk4/

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 okt 2018 18:29 Svara med citat
När jag tog bort mitt. Det stora problemet jag stötte på var det stora plasskyddet . Det satt som berget .
Fick kämpa en stund för att få bort det utan att ha sönder .
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Tis 30 okt 2018 18:37 Svara med citat
rolly skrev:
När jag tog bort mitt. Det stora problemet jag stötte på var det stora plasskyddet . Det satt som berget .
Fick kämpa en stund för att få bort det utan att ha sönder .


Jo de är lite meckande. Jag använde plast kilar ovanifrån. Lät de ta sin tid. Dock såg när jag tagit bort de att ägaren innan hade tejpat hela undersidan (syntes inte att de va trasigt ovanifrån. Hitta en helt ny på returbilen (kan max ha varit ett par åt då VW klisterlapp såg i princip helt ny ut).

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Fre 23 nov 2018 18:44 Svara med citat
Hej igen,

Men hur tusan tar man bort den långa svarta plasten? Som går från sida till sida.. Hur sitter den fast? Limmad? eller en ner vikt kant? Hur är det i ändarna? kommer det att lossa där,det ser lite underligt ut, Är det bara en plastdel? Eller nåt mer längre ut i ändarna?

Eller vad? Jag har sett några filmer.. men fatta noll. Jag får kolla på flera filmer om det finns. Sen kolla i den där kassa mekboken.


Nu i kylan har plasten spruckit på 2 ställen när ag slitit i den...Extrajobb att limma om jag får av plasten.


Det var en del jobb med att ta av torkarna med.. Fick använda liten avdragare ock hade muttern kvar så det blev styrsel. Då hoppade de av till slut.


Jag beställde hela reglaget på en svensk firma. men det dök inget upp. Nu orkar jag inte vänta längre.Jag vet inte vad som hände. Har de inte i lager kan de ju säga det då. Det kan bli snö ock då måste torkarna fungera. Helst redan i morgon. Jag får försöka slipa ock smörja. Bara jag får av den där plasten.Det är bråttom.


Åååå, jag är skittrött på den där Golfen. Aldrig en till.
rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Lör 24 nov 2018 11:27 Svara med citat
Jag fick bort den långa plastbiten Det ser ut att vara en kant vikt neråt på den. Det är väl därför den sitter stenhårt. sen kan man undra om det är nåt klistertejp på den med.
Jag lossade med plastspackelspadar .typ.som har en vass nederkant. Sen en massa ryckande osv.Inte helt lätt.


Har torkat med rödsprit ska limma när plasten blivit rumsvarm. Ska tömma dammsugaren ock kolla efter mer bitar.Hoppas vanligt plastlim funkar. Ska leta efter en bit till som fattas. +dammuga runt där..massa skit där kanske asksugen funkar till det.(nä asksug var för klumpig i slangen/nosen.

Sen leta efter Molybyden fett..Om det heter så. Annars får jag dra till Biltema. Ska byta kupefilter med.. +plocka isär resten om det går. Sen smörja ,slipa osv.

.Jag hitta fett till drivaxlar. Det borde väl funka ? Måste sen en film till hur man tog isär allt. Tiden går. Det mörknar fort. Jag grejar ute.

16.00
Det fungerar bra nu. Det var en av de där torkaraxlarna som fastnat, den ena gick bra. Fick lirka länge innan det lossade. Spraya olja osv..sen slipa rätt länga med smärgelduk på band.


Ena torkaren kom lite långt ner. Jag får fixa en annan dag. Den långa plasten gick inte att limma med snabblim. Det torkade ju inte.


Sen får jag nog trycka ner långa plasten lite bättre. En plastbricka till torkarna under plasten slarva jag bort. Men jag tog en gummipackning över. Man ska aldrig lägga småsaker på luftburken.

Det funkar i alla fall. Men det tog lite tid.