Forum - Golf 4 (98-04) - Moment drivaxel mm

Lucasosterberg
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Götene Medlem: 01 juli 2018
Sön 25 nov 2018 16:16 Svara med citat
Hej! Någon som vet/kan ta fram åtdragningsmomenten på drivaxeln. Både de små bultarna som bultar fast i växellådan och de stora bultarna i andra änden. Sen även de man bultar fast växellådan i motorn.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Mån 26 nov 2018 10:26 Svara med citat
Dra åt så de sitter fast bara Smile

Jobbar med bilar hela dagarna och ja brukar dra de med muttermaskin.
Den yttre skall väl egentligen dras med typ 200nm lr så beroende på vilket typ av bult de är.

De är väl m8 skruvar och de kan ja tänka mig kanske runt 30nm... dra åt lite försiktigt med muttermaskinen så brukar de bli jättebra Smile
Eller också drar du in dom i bott med maskinen och drar efter med handkraft så du tycker de sitter lagomt hårt.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Lucasosterberg
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Götene Medlem: 01 juli 2018
Mån 26 nov 2018 10:53 Svara med citat
golf666 skrev:
Dra åt så de sitter fast bara Smile

Jobbar med bilar hela dagarna och ja brukar dra de med muttermaskin.
Den yttre skall väl egentligen dras med typ 200nm lr så beroende på vilket typ av bult de är.

De är väl m8 skruvar och de kan ja tänka mig kanske runt 30nm... dra åt lite försiktigt med muttermaskinen så brukar de bli jättebra Smile
Eller också drar du in dom i bott med maskinen och drar efter med handkraft så du tycker de sitter lagomt hårt.

Ja jo, hur hårt det sitter åt kanske inte spelar någon roll i sig men fick höra att det blir obalans i drivaxeln om det inte jämnt åtdraget där det är fastbultat i lådan. Men jag fick specs i ett annat forum på 40nm på dem och 200nm, dra tillbaka 1/2 varv, 50nm och sen dra åt 60° på den stora, så det löste sig. Är det något speciellt moment på de bultar som bultar ihop växellådan och motorn eller några andra ställen med viktiga moment? Har bytt växellådan, och håller på och plockar ihop allt.