Forum - Volkswagen Passat - Missljud på 1:ans växel låga varv -08

pappahero
Passat 6 0706064877 Ort: Östersund
Tor 20 sep 2018 20:02 Svara med citat
Det hörs ett vibrerande, svagt trummande ljud till och från när jag kör på 1:ans växel med låga varvtal. Ljudet är mest påtagligt första sekundrarna i detta youtubeklipp:

.be

Hann inte spela in längre men ljudet lät mer de 20 sekundrarna innan jag hann slå på kameran. Det har dykt upp till och från.

Någon som har en aning om vad det kan vara?

Jag köpte just bilen som snart ska in på 15000 mila-service: kamrem, bromsvätska, kontroll av partikelfilter etc.
pappahero
Passat 6 0706064877 Ort: Östersund
Mån 01 okt 2018 20:38 Svara med citat
.be

Jag försöker fortfarande att luska i detta ljud. Här kommer ytterligare information. Det startar med med ett klonkande ljud när kopplingen är nedtryckt, vilket förändras till ett trummande ljud när jag släpper upp kopplingen, som sedan försvinner när kopplingen är helt släppt.

Trummandet låter inte bara i första växeln heller, vilket jag trodde först. Dock så kommer det och går. Det dyker oftast bara upp en gång per biltur, och försvinner sedan lika snabbt.

Det hörs även ett svagt visslande ljud när jag svänger lite kraftigare, hmm...
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 02 okt 2018 17:46 Svara med citat
Aj. Låter som dubbelmassesvänghjul...Sad
pappahero
Passat 6 0706064877 Ort: Östersund
Ons 03 okt 2018 13:30 Svara med citat
Ja, det är förmodligen det. Tack som pekade mig åt det hållet. Då är det bara att börja fundera då, om man bara ska byta svänghjulet, eller kopplingen också, eller om man rent av ska konvertera till en traditionellt svänghjul.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 03 okt 2018 15:18 Svara med citat
pappahero skrev:
Ja, det är förmodligen det. Tack som pekade mig åt det hållet. Då är det bara att börja fundera då, om man bara ska byta svänghjulet, eller kopplingen också, eller om man rent av ska konvertera till en traditionellt svänghjul.


Ingen garanti?
Även på privata köp så kan man klämma säljaren i vissa fall.
pappahero
Passat 6 0706064877 Ort: Östersund
Tis 18 dec 2018 20:09 Svara med citat
Följer upp denna tråd och berättar att jag bytte till ett nytt dubbelmassesvänghjul med kopplingssats. Hittade ett sats där
koppling och svänghjul ingick, och verkstaden fixade med bytet Regular Smiley.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 18 dec 2018 23:13 Svara med citat
pappahero skrev:
Följer upp denna tråd och berättar att jag bytte till ett nytt dubbelmassesvänghjul med kopplingssats. Hittade ett sats där
koppling och svänghjul ingick, och verkstaden fixade med bytet Regular Smiley.


Vad slutade äventyret på?
Med material.