Forum - Golf 7 (13-19) - Garantiärende för att åtgärda konstigt ljud?

mawe
Kör: Golf 7 GTD Ort: Malmö Medlem: 17 maj 2006
Tis 18 dec 2018 23:15 Svara med citat
Hej. Köpte en Golf diesel årsmodell 2014 (6000 mil) för en dryg månad sedan av en auktoriserad VW handlare i huvudstaden. Väl hemma upptäcker jag ett ljud som hörs tydligt i kupén och enbart vid låga varvtal vid körning i 30-40 km/h.

Eftersom jag bor en bra bit från Sthlm så har jag fått tillåtelse av firman där jag köpte golfen att lämna in den på min lokala VW verkstad för undersökning. Dock skriver handlaren att om det inte är ett garantiärende så får jag själv stå för felsökningskostnaden.

Så hur klassar man att det täcks av bilhandlarens 3-mån garanti? Jag tror det är någon del som är lös/trasig vid kamremskåpan som orsakar oljudet. Trycker man på kamremskåpan när motorn går så förstärks ljudet.

Mvh,
Mawe

//Martin
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 18 dec 2018 23:28 Svara med citat
mawe skrev:
Hej. Köpte en Golf diesel årsmodell 2014 (6000 mil) för en dryg månad sedan av en auktoriserad VW handlare i huvudstaden. Väl hemma upptäcker jag ett ljud som hörs tydligt i kupén och enbart vid låga varvtal vid körning i 30-40 km/h.

Eftersom jag bor en bra bit från Sthlm så har jag fått tillåtelse av firman där jag köpte golfen att lämna in den på min lokala VW verkstad för undersökning. Dock skriver handlaren att om det inte är ett garantiärende så får jag själv stå för felsökningskostnaden.

Så hur klassar man att det täcks av bilhandlarens 3-mån garanti? Jag tror det är någon del som är lös/trasig vid kamremskåpan som orsakar oljudet. Trycker man på kamremskåpan när motorn går så förstärks ljudet.

Mvh,
Mawe

Din bil bör väl omfattas av "Das Welt Auto"

"Das WeltAuto är ett nytt program från Volkswagengruppen som riktar sig till dig som vill göra ett begagnatköp med nybilskänsla. Det omfattar upp till 60 månader gamla bilar som gått max 12.000 mil. Das WeltAuto erbjuder såväl personbilar som transportbilar.
Bilarna är kvalitetskontrollerade, åtföljs av en nationell trygghetsgaranti på 12 månader och en rad andra förmåner. Detta gäller på utvalda bilar."

Det står visserligen "Detta gäller på utvalda bilar"

https://www.atteviks.se/Bilar/Volkswagen/Das-Welt-Auto/
mawe
Ons 19 dec 2018 21:29 Svara med citat
maxmsm skrev:
Din bil bör väl omfattas av "Das Welt Auto"

"Das WeltAuto är ett nytt program från Volkswagengruppen som riktar sig till dig som vill göra ett begagnatköp med nybilskänsla. Det omfattar upp till 60 månader gamla bilar som gått max 12.000 mil. Das WeltAuto erbjuder såväl personbilar som transportbilar.
Bilarna är kvalitetskontrollerade, åtföljs av en nationell trygghetsgaranti på 12 månader och en rad andra förmåner. Detta gäller på utvalda bilar."

Det står visserligen "Detta gäller på utvalda bilar"

https://www.atteviks.se/Bilar/Volkswagen/Das-Welt-Auto/

Jag köpte tyvärr inte bilen via Atteviks så den gäller nog inte för mig. Ska dock undersöka det närmare.

//Martin
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Ons 19 dec 2018 22:58 Svara med citat
mawe skrev:
Jag köpte tyvärr inte bilen via Atteviks så den gäller nog inte för mig. Ska dock undersöka det närmare.

Das Welt Auto är en garanti för nyare bilar upp till 60 månader gamla bilar som gått max 12.000 mil som alla VW - handlare har, men det verkar endast gälla utvalda bilar.
Att jag länkade till Atteviks beror på att det var dem jag snabbast hittade en länk till.
mawe
Fre 21 dec 2018 13:34 Svara med citat
Du har rätt i det du skriver. Med andra ord skulle den funnits med här: https://www.dasweltauto.se/sv.html

//Martin