Forum - Golf 4 (98-04) - Skit bil.

rogart
Kör: Golf 4 MK4 Ort: Kalmar Medlem: 05 september 2015
Sön 23 dec 2018 23:58 Svara med citat
Nu är jag inte så lite sur på denna skrothög. Blev ståendes idag utanför Maxi. Den börja hugga och bära sig konsigt åt redan när jag körde iväg hemifrån. Till saken hör att motorlampan tändes häromdagen. Så kolla med ODB läsaren och det var egr ventilen. Tänkte den kan man väl köra med tills i mellandagarna så kan jag kanske göra den ren. Troligen skitig. Eller byta den. Men sen kom nästa grej , 2 cylinder eller tändspole vill inte vara med längre. Är det därför den gick så ryckigt. Om jag sätter dit en ny tändspole på 2 kanske startar den då? har det sprutat in massa sopa i cylindern så det var därför den inte ville starta Eller är det skroten som blir billigast Smile Funderar allvarligt på det. Jag släckte felen med OBD lampan var det fel?
Efter tempgivaren börja jag gill bilen och kunde t.o.m kunna tänka mig fixa till den lite i vår. problemet är att jag har ledvärk å skit så allt tar så mycket längre tid. men byta en EGR och en spole ska jag nog fixa om det kan hjälpa. är det lönt att lägga 1500:- på en bil som i övrigt rullar men behöver nya lagringar i bäramarna till våren. Och ev en ny drivaxel.
Loonquawl
Kör: Golf 4 Ort: Linköping Medlem: 10 december 2018
Mån 24 dec 2018 4:59 Svara med citat
Att släcka fel med OBD-läsare och köra vidare är ungefär samma sak som att sätta ett klistermärke över lampan och gasa vidare. Ta det för vad det är, ett klantigt förfarande och gör bot och bättring till nästa gång. Laga innan du blir stående Smile Det är alltid värt att lägga pengar på bilar som i övrigt är rätt schyssta.
rogart
Ons 26 dec 2018 0:06 Svara med citat
My bad . Testa den idag och då starta den. Men går som en påse nötter. Ska köpa en beggad spole så får vi se. Snubben som hade den innan har köpt nya spolar på biltema. Låg två gamla i bagagen.

Senast ändrad Mån 31 dec 2018 20:47, ändrad totalt 1 gång
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Mån 31 dec 2018 10:39 Svara med citat
Den har förmodligen gått ner i felsäkert läge. Gasspjället är elektroniskt styrt så efter ett byte av EGR ventilen måste gasspjället kalibreras om

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
rogart
Mån 31 dec 2018 20:57 Svara med citat
Petta skrev:
Den har förmodligen gått ner i felsäkert läge. Gasspjället är elektroniskt styrt så efter ett byte av EGR ventilen måste gasspjället kalibreras om

Aj fasen så det kanske inte är värt besväret att byta spolar? Gick ändå ganska hyfs när jag körde hem den häromdagen ändå. Så nu står den iallafall hemma. Förutom att den gick lite ryckigt. Såg nånstans att den kaliberar sig själv . Men det kanske bara gäller om den inte gått i felsäkert läge. Man lär så länge man lever.