Forum - Golf 3 (92-99) - Felkodsläsare

JimmyB
Kör: Golf 3 1.8 Variant Ort: Halmstad Medlem: 02 maj 2018
Sön 15 jul 2018 12:51 Svara med citat
Har problem med att bilen inte startar alls. Har skrivit en tråd om det för några veckor sedan.
Troligt fel är hallgivare, box för insprutning eller ev nåt relä?

Tänkte se om jag kan lokalisera felet genom att skaffa en felkodsläsare.

Hur vet jag om den passar till min Golf Variant 1.8 1998 bensin manuell?

Kollade på denna för 399 kr

https://cdon.se/hem-tradgard/diagnostikverktyg-vag305-can-bus-p3700451 1?ds_rl=1247131&gclid=EAIaIQobChMI1rSnsfWg3AIVTS0ZCh18xQhcEAQYBCABEgIa AvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CIGHy7T1oNwCFUwPGAod9cUDfQ#fo_c=1753&fo_k=d 6df6ef370e58ac2d7f133481e89f799&fo_s=gplase
"Stöder samtliga VAG-bilar från 1990 och framåt, som har OBD2-port, eller den äldre 2x2-porten (adapter krävs):"
Behöver jag en adapter tro?

Sen finns denna som är lite dyrare
https://www.runns.se/felkodslasare/felkodslasare-vw-audi-seat-skoda/fe lkodslasare-vag-audi-vw-skoda-seat-autophix-v007?ref_lp=prisvis&utm_so urce=shopello_se&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=blandat -213&utm_content=a320_c102215_p582780910

Lite svårt veta vad man behöver. Bilen är gammal men i bra skick i ö. Vill kunna köra ett par år till med den. Sen har grabben en >Skoda Octavia som vi kan ha den till också.

Mycket tacksam för tips och råd!!
JImmy

Very Happy
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Sön 15 jul 2018 16:52 Svara med citat
Https://obdeleven.com/en/

Den är bra så länge man inte har iphone.
Lite dyrare är de du kollat på. Men funkar grymt bra.
Obd2 sitter under fläktvreden, ovanför cigguttaget. Kolla där .
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Mån 16 jul 2018 16:16 Svara med citat
EN billig läsare som ska fungera är u281 från ebay men Postmord lägger numera på moms + 75:- Sad

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
JimmyB
Kör: Golf 3 1.8 Variant Ort: Halmstad Medlem: 02 maj 2018
Tis 17 jul 2018 20:20 Svara med citat
a128 skrev:
EN billig läsare som ska fungera är u281 från ebay men Postmord lägger numera på moms + 75:- Sad


Har nu tagit kort på kontakten i bilen. Har haft bilen i många år men inte vetat vad kontakten är till för. Nu vet jag Smile
(Hittar inte hur jag skall ladda upp en bild från min hårddisk nu?)

Kollade även in denna läsaren på ebay. Kan jag vara säker på att den kommer att passa till min bil och den kontakten?
https://www.ebay.com/itm/320907639556?ViewItem=&item=320907639556

VAT verkar vara inkluderad. Skall jag även betala moms i Sverige plus 75 kr för import från annat EU-land? Underligt
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Tis 17 jul 2018 20:47 Svara med citat
Den i din länk har jag. Funkar helt ok. Inga extra avgifter inom eu
JimmyB
Kör: Golf 3 1.8 Variant Ort: Halmstad Medlem: 02 maj 2018
Tis 17 jul 2018 21:09 Svara med citat
Grandell79 skrev:
Den i din länk har jag. Funkar helt ok. Inga extra avgifter inom eu


Låter jättebra!

Kan man se bilden på kontakten nu tro?
Bild
JimmyB
Kör: Golf 3 1.8 Variant Ort: Halmstad Medlem: 02 maj 2018
Tis 17 jul 2018 21:10 Svara med citat
Förresten, vet du om den hanterar felkoder från styrbox för insprutningsmodulen samt för Hallgivaren i fördelaren? Verkar vara nånstans där som felet sitter...tack!!
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Tis 17 jul 2018 21:12 Svara med citat
Den läser motorstyrdon. Så fel däri hittar den. Dock har jag för mig att hallgivaren sätter kod om du läser med bara tändningen igång. Lite osäker dock.
JimmyB
Kör: Golf 3 1.8 Variant Ort: Halmstad Medlem: 02 maj 2018
Lör 28 jul 2018 19:12 Svara med citat
Grandell79 skrev:
Den läser motorstyrdon. Så fel däri hittar den. Dock har jag för mig att hallgivaren sätter kod om du läser med bara tändningen igång. Lite osäker dock.


Jo minsann! Nu har jag fått instrumentet och det passade fint. Direkt visar det kod 00515: Camshaft position sensor (Hall effect sensor). No signal (G4) Check CMP, if OK, replace distributor.

CMP? Har nu läst att man kan byta Hallsensorn vilket tydligen kan var meckigt men också att det som egentligen är fel skulle kunna vara nån temp givare? Var den nu sitter tro? I värsta fall kan man behöva byta hela fördelaren...

Nån som har nån ide? Shocked
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Lör 28 jul 2018 22:38 Svara med citat
Some older engines store this code as long as the engine is not running, if in doubt read fault codes with the engine running again.
andersjohansson84
Kör: Golf 3 Ort: Vänersborg Medlem: 29 oktober 2014
Mån 07 jan 2019 5:35 Svara med citat
När fick golf obd2? Det sitter ett obd i min under fläktvreden, men folk har sagt att min bil inte har obd. (har en årsmodell -95, motorkod ABS)
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Mån 07 jan 2019 16:26 Svara med citat
Bilen har OBD men inte OBD2, inte ens den 00:a golf IV jag haft hade OBD2 Sad utan det är just den nämda u281, Vag-.com/VCDS som gäller vid felkodsläsning, Golf V 04, 07 samt den nuvarande VI 08 har OBD2-CAN men endast för själva motorn för dom andra modulerna är det även här u281, Vag-.com/VCDS som behövs

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Mån 07 jan 2019 21:17 Svara med citat
OBD vs. OBD II
Several automakers introduced computer interfaces for their own cars before the 1990s, but the push to standardize didn’t begin until 1991, when the California Air Resources Board (CARB) mandated that all cars sold in California needed some form of OBD capability. However, CARB didn’t issue standards for the systems until 1994. Known as OBD II, that standard was implemented for the 1996 model year, and is still in use today. Previous iterations of OBD were retroactively classified OBD I.

Virtually every new car sold in the U.S. over the past 20 years follows the OBD II standard. OBD II cars have a port — usually located under the dashboard on the driver’s side — that devices can plug into and connect to a car’s computer. Companies have plenty of ideas about what you can plug into that port.