Forum - Volkswagen Passat - Gul motorlampa och slö motor vid höga varv

karat24
Kör: Passat 5 1.8t-05 Ort: Stockholm Medlem: 13 januari 2019
Sön 13 jan 2019 9:08 Svara med citat
Hej!

Ny här på forumet. Är ägare till en Passat 1.8t Variant av 2005 års modell, det sista året för den modellserien.

För ca 3 år sedan så lysta den gula motorlampan när vi körde till stugan. Det hände att vi stannade halvvägs för en paus och när vi skulle köra vidare så tändes den. Den släktes automatiskt efter några dagar. Tänkte inte mycket på det. Sedan började detta hända varje gång vid långkörningar.

För ca 1 år sedan så slocknade aldrig den gula motorlampan. Det jag upptäckte var att vid landsvägskörningar och när motorvarvet var kring 3200 tappade motorn kraft/ryckte till vid ordentligt gaspådrag.

Vid senaste besiktningen förra våren fick jag en 2:a pga lampan och den felkod jag fick var: P0171 System för magert (bank 1).

Lämnade in bilen på verkstad och de bytte lamdasonden som var paj, men de sa att något annat är fel. Gjorde en felkodstömning och kom fram till ev. misständning på någon cylinder och liknande felkod som besiktningen. Nollställde felkoderna. Efter några dagar dök gula motorlampan upp igen. Men bilen fungerade hyfsat och jag ville vänta och undersöka själv innan jag spenderade massa pengar på felsökning. Verkstaden rekommenderade en ordentlig felsökning på VAG som går på ca 3000 kr. Tänkte att de tydliga felbeskrivningar borde peka på ett känt problem? Har inte verkstäder kännedom om vanliga fel på bilar? I alla fall körde jag vidare ...

Nu i höst har den blivit sämre. Nu så får jag upp bilen till max 110 km/h och själva brytpunkten när gaspådrag inte hjälper motorn är vid ca 2800 varv.

När motorn går i frikopplat läge kan jag få upp motorn till mycket höga varv genom gaspådrag, dock känner jag att den någonstans i mitten saktar in men ökar i varvtal därefter. När jag kör bilen när den är kall är den väldigt trög på gaspådrag men när den blir varm är det inga problem att accelerera upp till ca 2800 varv med fullt gaspådrag. Därefter så tappar motorn kraft varvid jag måste hålla gasen på "rätt läge" för att inte överstiga brytpunkten.

Vid motorvägskörning så får jag upp bilen till ca 110 km/h, vid uppförsbacke så sakter den ned och vid nedförsbacke så kommer den upp i ca 130. Gungar jag på gasen vid "brytpunkten" så rycker den till och får en kick ibland. Trampar jag gasen i botten så tappar motorn kraft direkt och rycker lite. Så några "farliga" omkörningar blir det aldrig tal om. Fullt lagtligt är det som gäller.

Följande förklaringar har jag hittat på webben:

1. Trasig LMM
2. Trasiga tändspolar
3. Spricka i någon slang

Är det någon av er forummedlemmar som känner igen ovanstående beskrivning och vet ungefär vad det handlar om?

Tack på förhand för er hjälp och god fortsättning på året!
karat24
Kör: Passat 5 1.8t-05 Ort: Stockholm Medlem: 13 januari 2019
Tor 14 feb 2019 6:16 Svara med citat
Vänner, det var LMM som var trasig. Äntligen!! Very Happy

Min tidigare verkstad som var auktoriserad av VW hittade aldrig felet. Men min nuvarande lokala verkstad i Stockholmsområdet hittade felet. Kostade några lappar men nu går bilen som ett spjut. Nu slipper jag åka till VW centralt och utföra en felkontroll på nästan 3000 kr. Märkligt att auktoriserade verkstäder inte har den kompetens de behöver.

Vi syn på vägarna! Dancing