Forum - Golf 4 (98-04) - Vevhusventilationen fryser???

Ricky_rich
Kör: Golf 4 1.4 -01 Ort: Östersund Medlem: 31 oktober 2016
Lör 15 dec 2018 10:49 Svara med citat
Svärmor har en Golf IV från 2000 som jag hjälpte henne och byta vevhusventilationen på för två år sedan. Bytte den svarta plastburken på baksidan motorn. Sedan har allt fungerat bra tills nu när kylan kom till Norrland. Nu sprutar det ut olja mot torpedväggen igen. Är det dags och byta burken igen, eller vad tror ni här på forumet? Är det verkligen burken som är problemet? Think
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 15 dec 2018 11:57 Svara med citat
Ricky_rich skrev:
Svärmor har en Golf IV från 2000 som jag hjälpte henne och byta vevhusventilationen på för två år sedan. Bytte den svarta plastburken på baksidan motorn. Sedan har allt fungerat bra tills nu när kylan kom till Norrland. Nu sprutar det ut olja mot torpedväggen igen. Är det dags och byta burken igen, eller vad tror ni här på forumet? Är det verkligen burken som är problemet? Think


Felet är mer troligt för långt mellan bytena av motorolja, för den körstil, klimat, motorvärmare etc som bilen råkar ut för...

Dvs byte motorolja högst var 1500 mil, longlifekonceptet är för över 90% av alla användare shortlife för motorn.

När motoroljan varit i motorn många mil bryts den ned, och fungerar inte lika bra. Många kallstarter med kort körsträcka skapar massa kondens (vatten) i vevhuset tillsammans med oljan.
Detta blir en fin gegga som sedan fryser...

En lösning är byte av motoroljan med kortare intervall, då blir problemet mindre och även kondensen (vattnet) försvinner. Användning av motorvärmare minskar problemet, möjlig ändring av bilens användning löser också problemet.

En 10 minuters resa till jobbet kanske kan ersättas av en promenad/cykeltur några gånger i veckan när vädret tillåter det, ger dessutom lite bättre kondition. Planera ihop en del korta resor till en lite längre runda med endast korta stopp så bilen körs minst en timme och blir helvarm (då kokas mycket kondens ur).

Kolla även tex termostaten och att motorn kommer upp i rätt värme på kort tid, är termostaten dålig så bilen inte blir varm går det åt fel håll med kondens.

Vissa modeller har en liten 'elvärmare' i vevhusventilationen för att många bilar har problem, fråga vw om din svärmors bil ska ha denna värmare. Var väl en återkallning för många många år sedan men enstaka bilar kan ju ha smitit.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 15 dec 2018 12:00 Svara med citat
Ricky_rich skrev:
Svärmor har en Golf IV från 2000 som jag hjälpte henne och byta vevhusventilationen på för två år sedan. Bytte den svarta plastburken på baksidan motorn. Sedan har allt fungerat bra tills nu när kylan kom till Norrland. Nu sprutar det ut olja mot torpedväggen igen. Är det dags och byta burken igen, eller vad tror ni här på forumet? Är det verkligen burken som är problemet? Think


Felet är mer troligt för långt mellan bytena av motorolja, för den körstil, klimat, motorvärmare etc som bilen råkar ut för...

Dvs byte motorolja högst var 1500 mil, longlifekonceptet är för över 90% av alla användare shortlife för motorn.

När motoroljan varit i motorn många mil bryts den ned, och fungerar inte lika bra. Många kallstarter med kort körsträcka skapar massa kondens (vatten) i vevhuset tillsammans med oljan.
Detta blir en fin gegga som sedan fryser...

En lösning är byte av motoroljan med kortare intervall, då blir problemet mindre och även kondensen (vattnet) försvinner. Användning av motorvärmare minskar problemet, möjlig ändring av bilens användning löser också problemet.

En 10 minuters resa till jobbet kanske kan ersättas av en promenad/cykeltur några gånger i veckan när vädret tillåter det, ger dessutom lite bättre kondition. Planera ihop en del korta resor till en lite längre runda med endast korta stopp så bilen körs minst en timme och blir helvarm (då kokas mycket kondens ur).

Kolla även tex termostaten och att motorn kommer upp i rätt värme på kort tid, är termostaten dålig så bilen inte blir varm går det åt fel håll med kondens.

Vissa modeller har en liten 'elvärmare' i vevhusventilationen för att många bilar har problem, fråga vw om din svärmors bil ska ha denna värmare. Var väl en återkallning för många många år sedan men enstaka bilar kan ju ha smitit.
Ricky_rich
Kör: Golf 4 1.4 -01 Ort: Östersund Medlem: 31 oktober 2016
Lör 12 jan 2019 20:24 Svara med citat
Bilen vart stående till nu. Ska byta vevhusvetilationsburken i morgon. Tror inte varken den gamla, eller den nya jag köpt har någon uppvärmning??
Passar på att byta olja och filter också samtidigt, får hoppas det löser problemet. Oljan har nog hängt med ett tag...
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Tis 15 jan 2019 15:04 Svara med citat
Ricky_rich skrev:
Bilen vart stående till nu. Ska byta vevhusvetilationsburken i morgon. Tror inte varken den gamla, eller den nya jag köpt har någon uppvärmning??
Passar på att byta olja och filter också samtidigt, får hoppas det löser problemet. Oljan har nog hängt med ett tag...


Bytt ventilation och ny olja kommer minska problemet, sedan återkommer det säkert om 2-3 tusen mil om inte oljan byts i tid