Forum - Golf 5 (04-08) - Hjälp! Golf V 2005 klarar inte avgasvärden (HC och CO)

Defect0
Kör: Golf 5 1.6 -05 Ort: Falköping Medlem: 15 januari 2019
Tis 15 jan 2019 20:21 Svara med citat
Hej! Jag är ny här på forumet och har letat runt överallt efter råd för att komma till bukt med mitt problem: Min Golf V inte klarar miljökontrollen, och har för höga CO och HC värden på tomgången.

Efter att nu ha underkänts vid två besiktningar och ringat in att det troligtvis är någon av luftsensorerna eller katten som spökar. Men jag har väldigt begränsade kunskaper inom detta område och är tacksam för all hjälp jag kan få!

Kontrollvärden besiktning 1
CO 2500 varv: 0,7 (0,2)
CO: 0,2 (0,3)
HC: 4 (200) Fråga mig inte varför det står en 4 i pappret...
Lambda: 0,99 (0,97-1,03)

Kontrollvärden besiktning 2
CO 2500 varv: 1,1 (0,2)
CO: 0,0 (0,3)
HC: 240 (200)
Lambda: 0,98 (0,97-1,03)

Felkoder
OBD2 - pending:
P2243 - O2 Sensor Reference Voltage Circuit/Open Bank 1 Sensor 1
P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1

Engine:
17911 - Load Signal from Alternator Term. DF, Implausible Signal
18675 - O2 Sensor Reference Voltage Bank 1 Sensor 1, Circuit / Open
16804 - Catalyst System Bank-1, Efficiency Below Threshold

Beskrivning
Bilen köptes i november 2017. Lite småsaker som strulat, men den har ju trots allt rullat sedan 2005 och gått över 20000 mil. I februari 2018 så tändes motorlampan och felkoden (kommer ej ihåg vilken) pekade på lambdan, de råd jag fick var att släcka felkoden och se om den kommer tillbaka. Sagt och gjort, och sedan dess har inte motorlampan tänts igen (peppar peppar).

I december 2018 så rullar jag in på besiktningen med fräsch olja och oljefilter. Efter att ha fixat airbag lampan på passagerarsidan så fick jag rensa felkoderna innan besiktningen. Läsaren kunde då läsa in att centrallåset strular på ett par dörrar samt de koder som står listade ovan. På besiktningen konstaterades förhöjd tomgång CO och HC värde (även om kontrollanten matade in en 4:a på HC).

Jag börjar felsöka, det ena och det andra. Avgassystem, tändstift, luftfilter och allt såg bra ut, vad jag som lekman kan se. Bankade lätt på katten och det kom inga missljud. Ett tändstift kan ha suttit något löst, och samtliga hade lite vit beläggning. Men detta ska väl inte vara något?. Min bilmekaniker tar in bilen, kör den ordentligt varm och med hans utrustning klarar den då värdena.

Någon vecka senare rullar jag in på besiktningen igen. Innan varvar jag den ganska ordentligt och försöker få upp den i temperatur. Till min besvikelse så failar bilen denna gången också.

Efter detta rekommenderar min mekaniker han kan ta och tanka etanol och trimma in fina värden för att klara besiktningen. Men det tycker jag inte känns riktigt bra, så jag felsöker vidare. Nu går jag ut på okänt vatten för att läsa av syresensorerna, vilket känns som mitt sista hopp innan man får byta katten. Det jag får fram ifrån livedatan på läsaren står nedan. Testar på tomgång och varvar upp till 2500 varv, men det ger i princip samma värden efter någon sekund eller så.

Första mätningen
O2S12 - växlar en del i värde. Typ runt 0,430 - 0,435V
O2S11 - ligger still på 0,0 mA

Andra mätningen
O2S12 - växlar en del i värde. Typ runt 0,510V
O2S11 - växlar mellan 0,06 - 0,07 mA

Är det någon där ute som blir klok på detta? Jag är som sagt ingen hejare på bilar, så jag vädjar till någon vänlig själ för guidning. Mina ögon blöder efter allt jag läst på nätet om dessa felkoder på alla möjliga språk (google translate ftw). Dock har jag inte gett upp riktigt än och tar tacksamt emot alla tips jag kan få Smile Läste om något sätt att testa syresensorerna med någon gas. Det kanske är värt ett försök? Eller finns det andra saker jag bör testa eller kolla på?

Allt gott!
/Thomas
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 16 jan 2019 1:48 Svara med citat
Har din mekaniker gjort en felsökning på din lambdasond ?

kolla anslutningar och kablar på lambdasond 1 .

Om dom är ok så kanske en ny lambdasond kan vara svaret , på dina problems med avgasvärdena .
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Ons 16 jan 2019 8:37 Svara med citat
Ser ut som fösta sonden inte lirar med längre, en bredbandare med 6 polig kontakt:
https://www.bildelaronline24.se/maxgear/12968806
https://www.ebay.de/itm/253350495177

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Defect0
Kör: Golf 5 1.6 -05 Ort: Falköping Medlem: 15 januari 2019
Tor 17 jan 2019 20:23 Svara med citat
Ska kolla det! Tack för svar Smile