Forum - Golf 2 (83-91) - Golf 2 1.6 TD Dieselpump

sunkmaster
Golf 2 1,8 Ort: Borås
Ons 19 dec 2018 12:29 Svara med citat
Hejsan. Jag har köpt min första dieselbil och det blev en 91:a Golf 2 1.6 TD. Dock är pumpen kass men jag har lyckats hitta en pump från en 1.6 D. Alltså utan turbo. Min fråga är om det finns några skillnader på dessa pumpar? Passa borde den ju göra men tänkte om det är nåt som skiljer inne i pumpen? Hur krångligt är det att ställa in pumpen när man har bytt? Skruva kan jag men har aldrig nånsin grejat med diesel förut så därför som jag undrar.

Mvh
Fredrik
sunkmaster
Golf 2 1,8 Ort: Borås
Lör 29 dec 2018 16:59 Svara med citat
Är det ingen som kan tänkas ha koll på detta?
sunkmaster
Golf 2 1,8 Ort: Borås
Lör 12 jan 2019 6:56 Svara med citat
Hej igen. Nu har jag lyckats få igång bilen med rätt pump men när den går igång så går den på fullvarv hela tiden. Det spelar ingen roll om man skruvar på ställskruven eller försöka ställa tomgång. Den går på samma varv hela tiden ändå. Jag tänkte att den kanske tar motorolja men då borde väl det inte ens gå att stänga av bilen?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 12 jan 2019 12:39 Svara med citat
sunkmaster skrev:
Hej igen. Nu har jag lyckats få igång bilen med rätt pump men när den går igång så går den på fullvarv hela tiden. Det spelar ingen roll om man skruvar på ställskruven eller försöka ställa tomgång. Den går på samma varv hela tiden ändå. Jag tänkte att den kanske tar motorolja men då borde väl det inte ens gå att stänga av bilen?


Tyvärr har det blivit vanligare och vanligare att dieselpumpar fastnar om de står, räcker i en del fall över vintern.
Känner du mellan fingrarna på modern diesel och jämför mot sjuttio- eller åttiotalsdiesel så känns det rejäl skillnad.

Vet inte hur dessa pyttepumpar är gjorda, men gissar att de är snarlika större pumpar.

Du kan ta bort kåpan på den varje sida av pumpen, och försöka få 'reglerkolven' att röra sig. Men troligen blir det renovering/byte av pump som gäller.

Sugpumpen kan i delar vara likadan som turbopumpen, men bränslemängden är annorlunda justerad. Om motorn startar och går med sugpumpen, kolla med en dieselverkstad om de kan justera om pumpen åt dig för rimliga pengar. Är en halvtimme/timmes jobb
sunkmaster
Golf 2 1,8 Ort: Borås
Lör 19 jan 2019 8:27 Svara med citat
Nu har jag bytt pump och nu rusar den inte längre. Men jag undrar hur man ställer tomgång? Är det så enkelt att man skruvar på skruven som fungerar som ett stopp på gasspjället?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 19 jan 2019 12:44 Svara med citat
sunkmaster skrev:
Nu har jag bytt pump och nu rusar den inte längre. Men jag undrar hur man ställer tomgång? Är det så enkelt att man skruvar på skruven som fungerar som ett stopp på gasspjället?


ja
sunkmaster
Golf 2 1,8 Ort: Borås
Lör 19 jan 2019 20:30 Svara med citat
Ok. Då bör det vara enkelt. Jag såg också att man kan skruva på choken eller vad det nu är. Kommer det påverka gången eller är det enbart när man drar i choken?
sunkmaster
Golf 2 1,8 Ort: Borås
Sön 20 jan 2019 17:33 Svara med citat
Nu har jag lyckats få till en bra tomgång och den går jämt och fint. Men näe man gasar och ska dra iväg så går den inte på alla cylindrar. Jag har skruvat lite fram och tillbaka på pumpen men den misständer oavsett. Har även varmkört men ingen skillnad. Kan det vara nån spridare som är igensatt eller kan det vara nåt annat fel?