Forum - Volkswagen Passat - Läckage Adblue Passat 2,0 Biturbo

TBrolle
Passat 8 BiTurbo Ort: Västerås
Mån 07 jan 2019 13:09 Svara med citat
Hej,

Undrar om någon haft detta problem och hur ni gick tillväga att få det fixat.
Så som kostnad, jobb + mtrl. Eller kan det gå på någon goodwill.
Det är en 2015 Biturbo med 9600 mil. (Uttagen 2014-12-23).

http://www.forumbilder.se/I454P/passe3

Mvh
Tony
adasd
Passat 8 Sportcombi GTS -15 Ort: Stockholm
Tis 08 jan 2019 11:17 Svara med citat
TBrolle skrev:
Hej,

Undrar om någon haft detta problem och hur ni gick tillväga att få det fixat.
Så som kostnad, jobb + mtrl. Eller kan det gå på någon goodwill.
Det är en 2015 Biturbo med 9600 mil. (Uttagen 2014-12-23).

http://www.forumbilder.se/I454P/passe3

Mvh
Tony


Hej!

Har inget svar på din fråga men är i samma läge. Har du fått någon mer info? Har i princip identisk bil (modell, årtal, miltal) och samma problem. ingen felkod mer än ett Addblue fel som dök upp vid en kallstart (det klassiska med ingen motorstart efter 1000km) som sedan försvann efter nästa start och sedan dess inget jag märker av förutom avlagringarna under huven. Inte ställt frågan ännu till VAG men i mitt fall har jag en förlängd nybilsgaranti som jag hoppas tar det.
TBrolle
Passat 8 BiTurbo Ort: Västerås
Tis 08 jan 2019 14:26 Svara med citat
Tjena,
Håller på för fullt att dom ska fixa det med Goodwill, men dom är sega. Dom vill göra en undersökning/felkoll på den (1500 spänn i timmen), men jag vet ju redan att det är den slangen som är körd.

Kollade med OBDeleven och den säger Reduktionsmedel för lågt tryck: kodP20E800
Jag har kollat upp vad det är för artikelnummer (561 131 984 D)på slangen och funderar på att byta själv.
Men inte lätt att få tag på den.(Har inte frågat på VAG).

adasd Ta det på en gång. Du kan ju köra med att det är dåligt för miljön Smile
Finns en Technical Bulletin för det.[/img][/gallery]
adasd
Passat 8 Sportcombi GTS -15 Ort: Stockholm
Tis 08 jan 2019 14:44 Svara med citat
Den Technical Bulletin som du nämner handlar den om ett känt fel eller ett känt problem eller är det bara hur man felsöker och reparerar? Kan vara bra att veta inför min första kontakt med dom
TBrolle
Passat 8 BiTurbo Ort: Västerås
Tis 08 jan 2019 15:05 Svara med citat
Tydligen var det en Bulletin från Volkswagen Group of America,
Verkar vara vanligt i USA men har även hänt i Europa.
Bild
Bild
Bild
TBrolle
Passat 8 BiTurbo Ort: Västerås
Ons 09 jan 2019 9:36 Svara med citat
Hittade det här med.

11/07/17

NHTSA ID: 10123026
TSB ID: V261506 2039436

Technical bulletin (ad blue leakage at reductant injector): welding process issues of the reductant line connector to the supply line may cause ad blue leakage at the reductant injector. this document contains the fault codes needed to dia

NHTSA ID: 10123026
TSB ID: V261506 2039436

Teknisk bulletin (ad blå läckage vid reduktantinjektorn) : Svetsprocessproblem av reduktantlinjekontakten till matningsledningen kan orsaka ad-blå läckage vid reduktantinjektorn. Detta dokument innehåller de felkoder som behövs för att dia
adasd
Passat 8 Sportcombi GTS -15 Ort: Stockholm
Tis 19 mar 2019 16:18 Svara med citat
Hur gick det för dig? Min normala serviceverkstad verkade tröttna på mig när jag frågade om detta var ett känt fel och hörde aldrig av sig så för mig är problemet kvar. Dessutom måste jag hitta en ny verkstad som man faktiskt kan ha en diskussion med kring ett fel


TBrolle skrev:
Hittade det här med.

11/07/17

NHTSA ID: 10123026
TSB ID: V261506 2039436

Technical bulletin (ad blue leakage at reductant injector): welding process issues of the reductant line connector to the supply line may cause ad blue leakage at the reductant injector. this document contains the fault codes needed to dia

NHTSA ID: 10123026
TSB ID: V261506 2039436

Teknisk bulletin (ad blå läckage vid reduktantinjektorn) : Svetsprocessproblem av reduktantlinjekontakten till matningsledningen kan orsaka ad-blå läckage vid reduktantinjektorn. Detta dokument innehåller de felkoder som behövs för att dia
TBrolle
Passat 8 BiTurbo Ort: Västerås
Tis 19 mar 2019 17:08 Svara med citat
Tjena adsad,

Det gick bra, dom bytte den igår,
Möller i Sala fixade det på egen goodwill.
Dom sa att jag har ju gjort service på den där och hoppas att jag gör det nu när dom fixat det gratis.
Klart som fan att jag kommer serva den där igen.
Möller i Västerås dom ville inte göra det gratis.

Mvh
Tony
adasd
Passat 8 Sportcombi GTS -15 Ort: Stockholm
Mån 22 apr 2019 21:24 Svara med citat
TBrolle skrev:
Tjena adsad,

Det gick bra, dom bytte den igår,
Möller i Sala fixade det på egen goodwill.
Dom sa att jag har ju gjort service på den där och hoppas att jag gör det nu när dom fixat det gratis.
Klart som fan att jag kommer serva den där igen.
Möller i Västerås dom ville inte göra det gratis.

Mvh
Tony


Jag fick det ordnat förra veckan, eftersom jag hade förlängd nybilsgaranti fortfarande så tog de kostnaden utan problem men jag fick aldrig klarhet i om de faktiskt kände till detta som ett känt problem på årsmodell 2015