Jag har en GOLF ALLTRACK 2.0 TDI 4Motion, 184 hk årsmodell 16 som jag ägt ca 2 månader. Bilen har gått ca 6500 mil. I söndags varnade bilen för att motorn gick varm och min sambo misstänkte vattenpumpen. Bilen lämnades in på verkstad och detta bekräftades. De byter pumpen på garantin eftersom jag haft bilen så kort tid.
Är det vanligt att vattenpumpen går på en så pass ny bil? Och drivs vattenpumpen på denna modell av multirem eller kamrem?
Tack så mycket för svar och film! Intressant att höra att vattenpumpen delvis är elektronisk, det visste jag inte att de kunde vara. Bilen är hemma igen och går nu som en klocka.
Den har som en kåpa som täcker för impellern i vattenpumpen.
Kåpan är elektronisk styrd och innan bilen nått rätt arbetstemperatur så är impellern täckt.
När den börjar bli varm så dras denna kåpa tillbaka och vattnet börjar cirkulera runt i motorn med hjälp av impellern.
Men åker inte kåpan ifrån impellern blir motorn för varm då vattnet ej cirkulerar och då kommer bilen varna för att den blir för varm.
Varför denna kåpa finns är för att snabbare nå rätt arbetstemp på motorn.
Vattnet cirkulerar då bara runt i en viss del av motorn och kommer på de vis upp snabbare i temp.
/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Håller inte med, mina senaste vw golf har vattenpumpen havererat mellan 6-7000 mil en 2013 började läcka en 2015 övertemp. Den senaste års mod.2016 gick varm bytte pumpen i veckan 9500:- tog det på maskinskadeförsäkringen. Borde vara goodwill från vw att åtgärda samt öka kvaliteten..samtliga diesel.