Forum - Golf 7 (13-19) - Startbatteri dåligt - Köpa nytt efter 2,5 år och 4800 mil

Manne76
Golf 7 Ort: Utomlands
Mån 18 mar 2019 16:21 Svara med citat
Hej alla!

Jag har en VW Golf -16 som har gått ca 4800 mil. När jag lämnade in bilen på inspektion (på VW verkstad) fick jag reda på att batteriet hade laddats ur under inspektionen och att det inte går att ladda igen. Jag är således tvungen att köpa ett nytt. De kunde inte precisera vad detta berodde på utan sa att "så blir det ibland" och refererade till kördata. Vanligtvis körs bilen totalt 5 mil per vardag till och från jobb. Givetvis körs bilen kortare sträckor än så (till affären, hämta på förskola etc.) men även längre sträckor. Bilen hör hemma i Skåne (inga strängar vintrar alltså). Är det rimligt att ett startbatteri är obrukbart efter 2,5 år och 4800 mil? Jag har aldrig haft problem med att starta bilen trots att vi har "utsatt" batteriet för temperaturer ner mot -20 grader den här vintern. Jag påpekade också att batteriet blev obrukbart under tiden som det var inlämnat på verkstad vilket de inte gjorde någon större notis av...

Är det någon som har liknande erfarenheter?
Tacksam för snabb input då jag ska hämta bilen imorgon.

Mvh
Manne
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Mån 18 mar 2019 17:55 Svara med citat
Hej, min bil är en Golf 7 -15 uttagen nov. -14 och har inga problem med batteriet. Normalt är det 2 års garanti på ett bilbatteri så jag tycker nog att det är lite kort livslängd på ditt batteri.
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Mån 18 mar 2019 18:01 Svara med citat
Jag hade nog levt lite låda om det var jag. Lämnar man in en bil med fungerande batteri förväntar jag mig inte att det "går sönder" under service. Men det är VW vi talar om och verkstäderna är ju inte kända för att vara några pärlor.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 18 mar 2019 18:19 Svara med citat
När jag hade min Golf VI, så dog batteriet en vinter efter ca 1.5 år. Bara köpa nytt, montera och se glad ut.
Finns ingenting annat att välja på om man vill att bilen ska starta.
calymar
Ingen VW Ort: Katrineholm
Tor 21 mar 2019 6:11 Svara med citat
Min spanska golf (Seat Leon) blir fem år nu i April och har rullat 11 100 mil. Batteriet fungerar fortfarande bra, jag testade att ladda batteriet för första gången efter att ha läst den här tråden det blev fulladdat på mindre än 10 minuter så inga problem där. Jag tror korta körsträckor är batteriets största fiende, för egen del undviker jag alltid korta körsträckor framförallt under vintern och jag låter hellre bilen stå om det är möjligt när det är riktigt kallt ute.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 21 mar 2019 6:20 Svara med citat
calymar skrev:
Min spanska golf (Seat Leon) blir fem år nu i April och har rullat 11 100 mil. Batteriet fungerar fortfarande bra, jag testade att ladda batteriet för första gången efter att ha läst den här tråden det blev fulladdat på mindre än 10 minuter så inga problem där. Jag tror korta körsträckor är batteriets största fiende, för egen del undviker jag alltid korta körsträckor framförallt under vintern och jag låter hellre bilen stå om det är möjligt när det är riktigt kallt ute.

Ja, korta körsträckor och stolsvärme, rattvärme, parkeringsvärmare, backspegel och bakrutedefroster.
agneskajsa
Golf 7 1.2 TSI Ort: Hofors
Tor 21 mar 2019 16:34 Svara med citat
Start/stopp funktionen är också döden för ett batteri. Använder aldrig den funktionen.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 21 mar 2019 18:18 Svara med citat
agneskajsa skrev:
Start/stopp funktionen är också döden för ett batteri. Använder aldrig den funktionen.

Absolut, den avaktiverade jag permanent när bilen köptes ny.
Johan124
Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde
Sön 24 mar 2019 11:48 Svara med citat
Hade tidigare en BMW 320i -04, bensin 6-cylindrig. Sålde den då den gått 17000 mil och var 9 år gammal. Bytte aldrig batteri i den och det klarade av starter i 33 minusgrader utan motorvärmare sista vintern jag hade den.

Nu har jag en Golf -17, hoppas inte det är "standard" med så kort livslängd som i TS batteri.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 24 mar 2019 14:16 Svara med citat
Johan124 skrev:
Hade tidigare en BMW 320i -04, bensin 6-cylindrig. Sålde den då den gått 17000 mil och var 9 år gammal. Bytte aldrig batteri i den och det klarade av starter i 33 minusgrader utan motorvärmare sista vintern jag hade den.

Nu har jag en Golf -17, hoppas inte det är "standard" med så kort livslängd som i TS batteri.

Som vanligt handlar det om tur eller otur. Jag har haft bilar med långt över 10 år gamla batteri som aldrig underhållsladdade, bilen stod i garage minst 6 månader över vintern och startade utan problem på våren.
Har även haft en bil där batteriet höll 1.5 år med underhållsladdning.