Forum - Golf 4 (98-04) - Kan inte hålla konstant varvtal mellan 2000-3000rpm

Snownordic
Kör: Golf 4 1999 Ort: Ängelholm Medlem: 29 mars 2019
Fre 29 mar 2019 17:36 Svara med citat
Hej VW folk

Jag är ny här på forumet. Har stött på patrull med att besiktiga en VW Golf IV 1999 1.6 SR med APF motor.

Hade lite felkoder, bland annat o2 relaterade samt kamaxelgivare. Långt om länge så har felkoderna avhjälpts men det går inte att hålla jämt varvtal på 2500rpm vid stillastående med resultat att komplett avgasmätning inte kan göras. Bilen försöker vi hålla liv i för en övningskörare i familjen som behöver manuell växellåda. Bilen är så fin och rostfri att det skulle vara synd att skrota bort den.

Felet är intermittent då jag var inne för ombesiktning och bileländet fick för sig att fungera fint ett tag. Dock med för hög lambda (1,0Cool och felkod om Lean trim bank etc. Men HC och alla andra värden var förträffliga...

Den som är gjort:

*Nya lambdor (båda två)
*Ny kamaxelgivare. (felkoden fanns vid förra besiktningen men då var avgasvärdena fina, kvarstod till årets
och jag kunde inte bli av med den och kontrollerade till slut om kamremmen var rätt, visade sig att den varit en kugg fel hela tiden sedan vi köpte den, montera om remmen så vips, försvann den koden)
*Service med olja, filter, stift, luftfilter osv är gjort.

Var tvungen att rengöra spjällhuset och hela insuget till förra besiktningen för att få avgasvärdena att lira. (köpte bilen efter att de bytt igensatt vevhusventilation.... mycket olja överallt...)

Nu finns inga felkoder, bilen går så piggt en 100 höstars 1.6a nu gör men kan inte hålla 2500rpm. Varvtalet kryper uppåt och släpper man det minsta lilla på gasen så reverterar den till tomgång sen kan man trycka på gaspedalen igen för att öka varvtalet....

Nu är det liemannen eller en lösning med hjälp av VW forumet som gäller för jag är trött på att lägga in mer pengar i den.

Hjälp.

Chris
VW Passat TDI 2014
A3 TDI 2017
VW Golf IV 1999
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Fre 29 mar 2019 19:42 Svara med citat
Du kanske kan börja med att grundinställa gasspjället om du inte gjort det efter du rengjort det .
Snownordic
Lör 30 mar 2019 10:51 Svara med citat
rolly skrev:
Du kanske kan börja med att grundinställa gasspjället om du inte gjort det efter du rengjort det .

Tackar för förslaget. Jag gjorde det efter rengöringen. Med Biltemas VAG dator/tester verktyg.

Med vänlig hälsning, Chris
Snownordic
Lör 30 mar 2019 11:48 Svara med citat
Testade nu på morgonen. Det fungerar när den är kall...
rolly
Lör 30 mar 2019 11:51 Svara med citat
Har du kollat egr systemet . Egr ventilen kan va dålig o kärva och det kan vara igensatt också .
Snownordic
Ons 03 apr 2019 9:43 Svara med citat
rolly skrev:
Har du kollat egr systemet . Egr ventilen kan va dålig o kärva och det kan vara igensatt också .

Får kolla det också, men när den klipper när man släpper minsta lilla på gaspedalen för att backa varvtalet till 2500 istället för strax över 3000 så faller den hela vägen till tomgång. (Nästan som när den vartalsregulator klipper...)

Så därför undrar jag över om verkligen EGR ventilen skulle kunna vara en bov. Men det blir till och skruva lite till.

Kan man posta video här på forumet?

/Chris
rolly
Ons 03 apr 2019 11:17 Svara med citat
Du nämnde att att den fungerar när den är kall .
Min bil gjorde också det när egr ventilen var paj så därför är det värt att kolla den tänkte jag .
rolly
Ons 03 apr 2019 16:57 Svara med citat
Din motorkod var apf och din modell skiljer sig lite från min .

Tror din har en sekundärsluftpump och sen har den luftmassemätare också . Det har inte jag .

Testa att koppla ur luftmassemätarn o se om bilen går bättre
Snownordic
Mån 08 apr 2019 21:43 Svara med citat
rolly skrev:
Din motorkod var apf och din modell skiljer sig lite från min .

Tror din har en sekundärsluftpump och sen har den luftmassemätare också . Det har inte jag .

Testa att koppla ur luftmassemätarn o se om bilen går bättre

Testade att koppla ur den. Blev inte bättre.

Håller på att försöka riva ur egr ventilen för rengöring (jösses med prylar ivägen...)