Forum - Golf 6 (09-13) - "Defekt bromsservo"

Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Sön 19 feb 2017 8:42 Svara med citat
Jag har eb Golv IV GT 1.4 TSI Variant (Aut 160hk) -12.

Nu har en röd varningslampa börjat lysa men ljudsignal på instrumentpanelen. Lampan slocknar ibland i några minuter, men sedan börjar den varna igen. ABS lampan lyser också vid start en stund ibland (c:a 30 sek) innan den slocknar. Jag märker inget problem med bromsen för övrigt.

Vad kan detta vara?

Jag gjorde 12000-milservice på VW-service och nu är det dags med 15000. Nu funderar jag att gå över till Mekonomen, då priset skiljer sig på 3000 kr. Är det ett klokt eller dumt val? Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Bild
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 19 feb 2017 10:11 Svara med citat
Amigo skrev:
Jag har eb Golv IV GT 1.4 TSI Variant (Aut 160hk) -12.

Nu har en röd varningslampa börjat lysa men ljudsignal på instrumentpanelen. Lampan slocknar ibland i några minuter, men sedan börjar den varna igen. ABS lampan lyser också vid start en stund ibland (c:a 30 sek) innan den slocknar. Jag märker inget problem med bromsen för övrigt.

Vad kan detta vara?

Jag gjorde 12000-milservice på VW-service och nu är det dags med 15000. Nu funderar jag att gå över till Mekonomen, då priset skiljer sig på 3000 kr. Är det ett klokt eller dumt val? Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Bild

Bromsbelägg som börjar bli uppslitna.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Sön 19 feb 2017 10:49 Svara med citat
Ok, brukar man byta alla 4? Är det bra plan om man handla originaldelar och lämna det på Mekonomen för byte?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 19 feb 2017 11:11 Svara med citat
Amigo skrev:
Ok, brukar man byta alla 4? Är det bra plan om man handla originaldelar och lämna det på Mekonomen för byte?

Lämnar du in på Mekonomen så byts de som är i behov av det, ingen speciell skillnad på bromsbeläggen som Mekonomen använder och original. Lättast och smidigast är att låta verkstaden göra allt.
Fråga om du får lämna egna bromsbelägg, men du vet iofs inte hur många som behöver bytas.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 19 feb 2017 18:36 Svara med citat
candyweiss skrev:
Lämnar du in på Mekonomen så byts de som är i behov av det, ingen speciell skillnad på bromsbeläggen som Mekonomen använder och original. Lättast och smidigast är att låta verkstaden göra allt.
Fråga om du får lämna egna bromsbelägg, men du vet iofs inte hur många som behöver bytas.


Det är en vanlig missuppfattning att 'standard' eftermarknadsbelägg är lika bra som original. Tyvärr är de ganska rejält sämre, främst vad gäller hållbarhet men även prestanda.

På många bilar (biltyper, märken, modeller, varianter) kan originalbelägg hålla 5-10 tusen mil vid vanlig körning. standard eftermarknadsbelägg håller mellan 2-5 tusen mil vid likadan körning.

Så är priset hälften på mekonomen mot vw original så kostar beläggen ändå lika mycket per körd mil om vi undantar byteskostnaden. Tar vi med byteskostnaden blir standard eftermarknadsbelägg dyrare.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Sön 19 feb 2017 18:42 Svara med citat
candyweiss skrev:
Bromsbelägg som börjar bli uppslitna.

Då brukar det stå bromsbeläggsbyte, då det sitter kännare/sensor på klossarna fram iallafall, bak vet jag inte.
Är det handsbromslampan som lyser/piper, hade jag kollat nivån i bromsvätskebehållaren, när är bromsvätskan bytt senast?, kanske räcker med byte av bromsvätska!

Edit: felstavning


Senast ändrad Mån 20 feb 2017 19:45, ändrad totalt 1 gång
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 20 feb 2017 11:01 Svara med citat
Olof skrev:
Då brukar det stå bromsbeläggsbyte, då det sitter känner på klossarna fram iallafall, bak vet jag inte.
Är det handsbromslampan som lyser/piper, hade jag kollat nivån i bromsvätskebehållaren, när är bromsvätskan bytt senast?, kanske räcker med byte av bromsvätska!

Du har helt rätt, den röda P-symbolen är såklart något fel på parkeringsbromsen.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Mån 20 feb 2017 19:52 Svara med citat
Bara för att den röda P-symbolen lyser, behöver det inte vara handbromsen det är fel på, är handbromsen inte dragen, så kan det indikera på lite olika fel i det vanliga bromssystem istället, beroende på hur den lyser/blinkar och/eller låter ifrån den lilla högtalaren i bilen som fixar allt"oljud".
olson
Kör: Golf 6 tdi Ort: Trosa Medlem: 18 juni 2007
Ons 22 feb 2017 12:40 Svara med citat
r o l l e skrev:
Det är en vanlig missuppfattning att 'standard' eftermarknadsbelägg är lika bra som original. Tyvärr är de ganska rejält sämre, främst vad gäller hållbarhet men även prestanda.

På många bilar (biltyper, märken, modeller, varianter) kan originalbelägg hålla 5-10 tusen mil vid vanlig körning. standard eftermarknadsbelägg håller mellan 2-5 tusen mil vid likadan körning.

Så är priset hälften på mekonomen mot vw original så kostar beläggen ändå lika mycket per körd mil om vi undantar byteskostnaden. Tar vi med byteskostnaden blir standard eftermarknadsbelägg dyrare.


Hur har du mätt det ?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 22 feb 2017 19:22 Svara med citat
olson skrev:
Hur har du mätt det ?


Kollat vad bilens mätare står på när jag måste byta, och subtraherar sedan från ställningen när jag bytte gången innan. Då jag tyckte standard eftermarknadsbelägg slets väldigt fort testade jag sedan originial.

Sedan har jag frågat närmare hundra olika kunder till mig när jag svarvat om skivor eller slitzat skivorna hur länge originalbeläggen höll efter de köpt ny bil, och hur länge första uppsättningen piratbelägg höll.

Summa summarum billigaste beläggen per mil (vid vanlig körning, ej rally/racing) är original.
benkar
Kör: Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm Medlem: 02 november 2016
Ons 22 feb 2017 19:50 Svara med citat
r o l l e skrev:
Summa summarum billigaste beläggen per mil (vid vanlig körning, ej rally/racing) är original.


Benägen hålla med utifrån mina erfarenheter från 30 år med MC. Originalbelägg dyrare men levererar bra över tid och orsakar sällan följdskador i form av skeva bromsskivor osv...

/B
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Fre 24 feb 2017 11:50 Svara med citat
Olof skrev:
Då brukar det stå bromsbeläggsbyte, då det sitter kännare/sensor på klossarna fram iallafall, bak vet jag inte.
Är det handsbromslampan som lyser/piper, hade jag kollat nivån i bromsvätskebehållaren, när är bromsvätskan bytt senast?, kanske räcker med byte av bromsvätska!

Edit: felstavning


Om jag minns rätt så kontrollerades bromsvätskan på 12300 mil service hos VW. Jag har kollat vätskan och den visar något under max-strecket. Som sagt, signalen på panelen tänds med en klingande pip.. Service lampan lika så, men den har gjort i ett par veckor innan. Jag har bokat 15000 mil service på Mekonomen, men jag har inte lust att betala minst 60% mer för samma arbete, då bilen är lite äldre nu.
Som sagt, jag märker inget problem alls med bilen för övrigt.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Lör 25 feb 2017 9:05 Svara med citat
Kontrollerades oljan bara, eller byttes den?, rekommendationen är byta av olja i hela systemet med ca2års intervall.
Har själv bytt på min, och det blir märkbar skillnad på bromsfunktionen, med ny olja hela vägen till bromsoken.

Vet inte om VW byggt in någon smart funktion som känner av kvaliten även på bromsoljan, om de gjort det kan det kanske vara det som indikeras
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Sön 26 feb 2017 22:21 Svara med citat
Olof skrev:
Kontrollerades oljan bara, eller byttes den?, rekommendationen är byta av olja i hela systemet med ca2års intervall.
Har själv bytt på min, och det blir märkbar skillnad på bromsfunktionen, med ny olja hela vägen till bromsoken.

Vet inte om VW byggt in någon smart funktion som känner av kvaliten även på bromsoljan, om de gjort det kan det kanske vara det som indikeras


Jag har kollat på instruktionsboken och just denna varningssignal verkar bero på bl.a på bromvätskanivån. Jag vet tyvärr inte om bromsvätskan byttes eller fylldes på senast. Är det svårt att "byta av vätskan i hela systemet"? Kan Mekonomen göra detta i samband med servicen?

Edit: Bromsbelägg verkar det inte vara fel på. Det finns en särskild varningslampa för det i alla fall.


Senast ändrad Sön 26 feb 2017 22:33, ändrad totalt 1 gång
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Sön 26 feb 2017 22:26 Svara med citat
Olof skrev:

Har själv bytt på min, och det blir märkbar skillnad på bromsfunktionen, med ny olja hela vägen till bromsoken.

Vet inte om VW byggt in någon smart funktion som känner av kvaliten även på bromsoljan, om de gjort det kan det kanske vara det som indikeras


OBS!

Det finns inget som heter "bromsolja". Shame on you


Det heter "Bromsvätska"... Dancing

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Sön 26 feb 2017 22:34 Svara med citat
golf666 skrev:
OBS!

Det finns inget som heter "bromsolja". Shame on you


Det heter "Bromsvätska"... Dancing


Applause
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tor 02 mar 2017 13:50 Svara med citat
Update,
För låg nivå på bromsvätskan, med påfyllning av vätskan släcktes varningslampan! Orolig i onödan d'oh!
Case Close
irbanur
Kör: Passat 6 CC Ort: Sundsvall Medlem: 07 augusti 2012
Fre 03 mar 2017 8:50 Svara med citat
Fast.. *Var* försvann bromsvätskan? Det känns som det är ett slutet system som det inte ska försvinna nått från..

Bildyslektiker, men jag kan googla.
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Fre 03 mar 2017 12:21 Svara med citat
irbanur skrev:
Fast.. *Var* försvann bromsvätskan? Det känns som det är ett slutet system som det inte ska försvinna nått från..


Tyvärr har varningslampan börjat lysa igen med 3 pipande ljud. Signalen dyker upp ett tag innan d försvinner senare.
Bromsvätskan kontrollerades för 2 å sedan senast, innan den fylldes på nyligen på senaste servicen. Jag utgår från att bromsvätskan förbrukas när man bromsar.

Nå, jag får kolla upp med verkstaden om de kan felsöka detta.
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Fre 10 maj 2019 9:03 Svara med citat
Med samma problem
k49
Kör: Golf 5 GTI -05 Ort: Uddevalla Medlem: 15 maj 2011
Fre 10 maj 2019 9:45 Svara med citat
Bromsvätskan är en typ av glykol och suger upp fukt från luften samt att det helt enkelt bildas kondens när temperaturen ändras. Det kan vara stor skillnad på kokpunkten i behållaren och ute vid oket. Kokpunkten sjunker ju mer vatten som är i systemet.
Bromsvätskan försvinner inte, om det inte är läckage på systemet. Där emot blir nivån lägre i behållaren allt efter som beläggen blir slitna och kolven i bromsoket rör sig utåt. Fyller man då på i behållaren så får man se upp så behållaren inte rinner över när man byter beläggen och trycker tillbaka kolvarna.

Angående P-varningslampan, det kan vara glapp i kontakten så bilen tror att du inte har släppt handbromsen.
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Fre 10 maj 2019 10:13 Svara med citat
Det var en glapp i sladden som släckte handbromsvarningen senast. Men nu är det både ABS och den andra lampan som lyser (rund med utropstecken). Jag lyckas inte infoga en ny bild i inlägget) .
Ok, jag bytte bromsbeläggen i somras, men jag tror att det vara var bak (eller om det var fram kommer inte riktigt ihåg).
Så det rekommenderas att jag byter de andra bromsbeläggen och fyller på/byter bromsvätskan?
k49
Kör: Golf 5 GTI -05 Ort: Uddevalla Medlem: 15 maj 2011
Fre 10 maj 2019 10:21 Svara med citat
Vad säger instruktionsboken om lamporna?
Vad säger en felkodsläsning?
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tis 14 maj 2019 22:08 Svara med citat
k49 skrev:
Vad säger instruktionsboken om lamporna?
Vad säger en felkodsläsning?


Det står på instruktionsboken "STOP Kör inte vidare! För låg kylvätskenivå eller fel på bromssystemet."

Jag har inte lämnat in den för felsökning än, då jag inte har märkt något fel i körningen. Allt fungerar och bromsvätskan är i normal nivå.

Jag vill ändå lämna in bilen för felsökning i dagarna. VW tar 2000 kr. bara för att felsöka!! Kan alternativa bilverkstäder gör rätt felsöknig också?

Bromsbeläggen bak är nyligen bytta, men frambeläggen är ett par år gamla. Jag kan tyvärr inte själv bedöma statusen på dessa i brist på kunskap om sådant. Kan detta vara en ursak, om frambeläggen är slitna?