Forum - Volkswagen Passat - Byte av olja i DSG6

fishbone
Passat 7 2.0 Tdi 4-motion Ort: Östhammar
Tis 05 mar 2019 9:41 Svara med citat
Hej!
Har ett dilemma nu.
Jag har en Passat 2,0 tdi 4motion 2013. Bilen har i skrivande stund gått 9300mil och senaste servicen gjordes vid 6000 av förra ägaren. Oljan i växellådan och till fyrhjulsdriften är aldrig bytt.

Fick ett prisförslag på närmare 6000:- av verkstaden.
höll på att få en hjärtinfarkt.

så min fråga är:

"Måste" man byta olja för att sakerna inte ska ramla isär?


6000:- är pengar jag inte har, hade tänkt att göra en vanlig service och skita i att byta oljan men vill ju samtidigt inte att sakerna ska gå åt helvete.

För sen är det om den där uppdateringen på mjukvaran, är det något som ni har gjort?

Mvh
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 05 mar 2019 13:48 Svara med citat
Ni kan inte täcker er att göra det själv ? är fler verkstäder tillfrågande ?

oljan till DSG6: https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/getriebeoel-kfz/dsg-dg k/?p=2 Filter:https://www.bildelaronline24.se/mahle-original/11432244

haldex:
https://www.haldexparts.com/Oil_for_AWD/cat2624654_2765113.aspx

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
fishbone
Passat 7 2.0 Tdi 4-motion Ort: Östhammar
Lör 09 mar 2019 14:50 Svara med citat
Ifrågasatte varför det var så dyrt att byta olja i lådan, förklaringen var att man var tvungen att suga ut den gamla oljan och spola rent, den nya skulle värmas upp till 80 grader för att sen fyllas i.

Låter som mer avancerat att byta olja än att åka till månen
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 09 mar 2019 17:27 Svara med citat
Man ska kunna tappa ur den genom att ta bort pluggen och nivåröret, ny olja och filter , växellådans temperatur ska vara 35-45 grader och man tappar ur överskottet , borde kunna mätas med en IR-temometer

finns en del på tuben:
https://www.youtube.com/results?search_query=DSG+oil+renew

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
SupaBeast
Passat 6 2.0TDI 4Mot. Rline Ort: Gnesta
Fre 22 mar 2019 13:21 Svara med citat
Det är faktiskt inte så jättebesvärligt att byta DSG olja själv.

Har dock för mig att när jag lämnade in på en Autoexperten och bytte både haldex och dsg olja ink filter så gick det på ca 3000kr, så 6000 lät faktiskt ganska dyrt. (Om det nu inte är så att du fått pris på byte av mera grejer, t.ex motorolja osv.)

Sist bytte jag dock själv i en OK gör det själv hall.
(Ingen höjdare dock med den höga luftfuktigheten.)

(Den bil jag lämnade in/har är en Passat B6, 2010 DSG6 4-motion, men jag tvivlar på att det skiljer särskilt mycket på en B7 2013)
Esaus
Passat 6 Passat CC 3.6 2009 Ort: Vara
Tor 16 maj 2019 23:11 Svara med citat
Oljan kostar ca 1300 kr på autodoc med filter och oljeröret till tråget. Du ska tappa ur oljan och skruva i tratten. Sedan fylla på hela mängden olja. Du ha igång bilen i park läget och sedan med bromsen nere gå igenom alla lägena en liten stund vardera. Sedan vänta till oljan är ca 34 grader eller något sådant. Har du vcds eller som jag obdeleven kan du kolla mätdata. När oljan har rätt tempratur ska du koppla loss oljeslangen och låta det rinna ut. Tratten du har i tråget avgör oljenivån. När den konstanta strömmen olja börjar droppa lite sätter du på oljepluggen så skall den ha rätt nivå i tråget.
Bilen ska även stå plant när du gör detta. FInns många guider på youtube på hur du ska göra.
Esaus
Passat 6 Passat CC 3.6 2009 Ort: Vara
Tor 16 maj 2019 23:13 Svara med citat
Oljan till haldex är det bara att tappa ur och sedan fylla på tills det rinner ut genom oljepluggen. var försiktig min så gick gängan sönder på den lilla pluggen så det är nu fuktigt med olja runt den. Ska gänga om det snart.
Esaus
Passat 6 Passat CC 3.6 2009 Ort: Vara
Tor 16 maj 2019 23:17 Svara med citat
För övrigt är det viktigt att byta oljan eftersom det är en våt koppling på DSG6an och oljan blir skitig och kvaliten minskar snabbt som följd. Väntar du för länge kan det ha skadliga effekter på de interna delarna. På min gick mechatronikenheten sönder och jag fick byta den. Var ett internt elfel och själva ecun var fylld med olja. Kostnaden att byta den själv var ca 20000 kr med ny enhet, olja, nya packningar, skruvar och en ny temp och hastighets sensor som sitter bakom styrenheten. Ingen rolig kostnad! ECUn var billigare hos volkswagen när jag frågade där men hade redan beställt på nätet. Var ca 16000 kr på nätet jämfört med 14 - 15k hos volkswagen.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Fre 17 maj 2019 18:30 Svara med citat
Olja i Haldex ska bytas senast efter 3.000 mil. Tidigare intervall på 6.000 mil har nu slopats. Din bil täcks fortfarande av motor och drivlineförsäkring av ditt försäkringsbolag. Jag är till 99% säker på att din oljepump till haldex tvärskurit om oljan aldrig är bytt! Testa din 4 motion på grusplan och kolla att bakhjulen direkt driver när framhjulen spinner. Om inte-lämna in.