Forum - Volkswagen Passat - Passat -92 1.9TD

sunkmaster
Kör: Golf 2 1,8 Ort: Borås Medlem: 13 augusti 2011
Sön 26 maj 2019 12:10 Svara med citat
Jag undrar vad det är som känner av laddtryck på en passat 1.9TD. Vad jag kan se på min så finns det ingen slang eller nånting alls som går från turbo till pumpen. Jag upplever att den är extremt slö. Denna är också helt oskruvad så allt är orginal. Kan tilläggas att det är en import. Jag är tacksam för svar.

Mvh
Fredrik
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 26 maj 2019 20:00 Svara med citat
sunkmaster skrev:
Jag undrar vad det är som känner av laddtryck på en passat 1.9TD. Vad jag kan se på min så finns det ingen slang eller nånting alls som går från turbo till pumpen. Jag upplever att den är extremt slö. Denna är också helt oskruvad så allt är orginal. Kan tilläggas att det är en import. Jag är tacksam för svar.

Mvh
Fredrik

Börjar med det viktigaste, svaret kommer senare

KOLLA FELKODER Boo hoo! Boo hoo! Boo hoo!

Då får du oftast en bra indikation var du ska koncentrera felsökningen.

Hur som helst, så kommer jag inte ihåg om du har en tryckgivare på dessa eller om det endast är en luftmassemätare....
Tryckanrikning (gas) sköts från styrboxen.

Bra saker att kolla på dessa, provtryck luftsystemet så inte tex laddluftkylaren har 'släppt' en gavel
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Kävlinge Medlem: 10 juli 2011
Sön 26 maj 2019 20:56 Svara med citat
Ursäkta en okunnig, går det att läsa av felkoder på en 28 år gammal bil?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
sunkmaster
Kör: Golf 2 1,8 Ort: Borås Medlem: 13 augusti 2011
Mån 27 maj 2019 14:26 Svara med citat
Jag hade gärna läst ut felkoder om.det gick. Detta är en TD alltså med mekanisk pump och det finns inte heller nån intercooler. Och heller ingen databox

Jag har fått höra att det ska finnas nån slang som går till pumpen men nåt sånt finns inte alls
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Tis 28 maj 2019 15:42 Svara med citat
candyweiss skrev:

VAG kom med en tidig diagnos med 1 eller 2 kontaktstycke för bl.a. motorn, tror det var på nya modeller från 1991
r o l l e
Mån 03 jun 2019 17:42 Svara med citat
candyweiss skrev:

Principiellt går det att läsa av felkoder för alla bilar efter 1988, då uppdaterade avgasregler tvingade tillverkarna till detta. (Dock behöll en del länder som tex Rumänien, Bulgarien äldre avgasregler i ytterligare några år.

De bilar som har någon elektronisk inspruting men är av tidigare datum går också ofta att läsa av felkoder.

Att det sedan kanske inte går med samma utrustning som nyare bilar gör inte att det inte går.
r o l l e
Mån 03 jun 2019 17:43 Svara med citat
sunkmaster skrev:
Jag hade gärna läst ut felkoder om.det gick. Detta är en TD alltså med mekanisk pump och det finns inte heller nån intercooler. Och heller ingen databox

Jag har fått höra att det ska finnas nån slang som går till pumpen men nåt sånt finns inte alls

Hur säker är du på att det inte finns någon databox?

I vilket land såldes bilen ny?