Forum - Golf 4 (98-04) - Kan man släcka ABS bromslampan vid besiktning?

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Sön 23 jun 2019 10:04 Svara med citat
Om jag nu inte hittar felet varför ABS lampan lyser innan jag ska besiktiga bilen. Kan man släcka den lampan genom att ta bort säkringen? (har inte provat än) Bromsar finns ju på bilen ändå, Åven om lampan lyser. Kanske inte ABS systemet funkar men det går ju att använda bilen ändå. Förr fanns det ju inte ABS på bilar. Det är ju ett senare påhitt.

Så klart jag ska leta efter felet. men är det teoretiskt möjligt att släcka den lampan på ett enkelt sätt? Besiktningen närmar sig. Jag kanske inte hinner hitta felet.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 23 jun 2019 10:23 Svara med citat
rostful skrev:
Om jag nu inte hittar felet varför ABS lampan lyser innan jag ska besiktiga bilen. Kan man släcka den lampan genom att ta bort säkringen? (har inte provat än) Bromsar finns ju på bilen ändå, Åven om lampan lyser. Kanske inte ABS systemet funkar men det går ju att använda bilen ändå. Förr fanns det ju inte ABS på bilar. Det är ju ett senare påhitt.

Så klart jag ska leta efter felet. men är det teoretiskt möjligt att släcka den lampan på ett enkelt sätt? Besiktningen närmar sig. Jag kanske inte hinner hitta felet.

Du vet bäst om du kan ta bort lampan (är det inte diod som är lödd på kretskortet? ) eller sätta en tejpbit framför etc.

Om besiktningen gör sitt jobb är det ombesiktning då varningslampor och ABS-system inte fungerar, då bilen är tagen i trafik med dessa system ska de fungera.
Hela bromsbalansen i en bil med ABS-bromsar är lite annorlunda, mer broms bak...