Forum - Golf 6 (09-13) - Åtdragningsförfarande/-moment centrumbult hjulspindel?

XT660R
Kör: Golf 5 1.6 kombi -09 Ort: Örebro Medlem: 02 juli 2019
Tis 02 jul 2019 12:46 Svara med citat
Hej!

Till att börja med kanske jag kan få hjälp med att klargöra att jag postar detta på rätt ställe.
Vi har köpt en Golf Multifuel Kombi som är tillverkad -09 och när jag söker på en reservdelsleverantörs hemsida så står det att det är en Golf 5.
Bild

Regnr. är EUU144 om det är till någon hjälp.

Målet med detta mek är att byta fjäder, höger fram.

Jag kollade på YouTube och fann nedanstående video jag tänkte jag skulle följa. I denna lossar man centrumbulten med mutterknack.

Men nu när jag har sett på forumet hur årsmodellerna och varianterna är indelade så gjorde jag en sökning på YouTube igen och när jag kollar nedanstående video så är det en tolvkantsskalle på bulten så det är säkert denna jag ska följa?!?! I denna lossar man och drar åt centrumbulten med handverktyg när hjulet är i kontakt med marken.

I den sistnämnda videon anger man ett åtdragningsmoment på 80 Nm vilket jag tycker låter lite, jag har känt lite på bulten (utan att lossa den) och den verkar sitta berghårt.
Är det bara jag som tycker att 80 Nm verkar lite?

Såhär ser centrumbulten ut.
Bild

Tack på förhand! Regular Smiley
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Tis 02 jul 2019 13:32 Svara med citat
Se till att ha en ordentlig mutterknack till den skruven, den kan sitta rätt hårt. Se även till att ha en hylsa som passar. Det misstaget gjorde jag så jag fick såga av en 24 nyckel och svetsa på en annan hylsa för att sedan dra loss den med mutterknack. Hur du väljer att ta loss den spelar mindre roll. Har du ingen mutterknack så blir du ju tvungen att sänka ner hjulet likt de gjort för att få bort den. 80Nm är rätt mycket, så det lär säkert hålla. Men det är ingen som dör om du drar den lite hårdare.
XT660R
Kör: Golf 5 1.6 kombi -09 Ort: Örebro Medlem: 02 juli 2019
Tis 02 jul 2019 14:46 Svara med citat
Tack för svar!
I och med att man ska dra hjulbultarna, som är betydligt klenare, med 120 Nm så tycker jag nog att 80 Nm inte är så mycket.... hade räknat med åtminstånde 200 Nm.