Forum - Golf 4 (98-04) - Golf 1.6. Går dåligt vid arbetstemp (Slö, hackig, dör etc.)

Movitz
Kör: Golf 4 1.6, 1999 Ort: Kungsbacka Medlem: 20 juni 2016
Sön 23 jun 2019 14:10 Svara med citat
Halloj!

Har en Golf 4 1.6 som går mycket dåligt när den kommer upp i arbetstemperatur.

Bilen går perfekt och är pigg när motorn är i yttertemperatur, men när den kommer upp till 90 grader går bilen extremt dåligt och en massa problem påbörjas:
- Bilen dör ibland stillastående, och även ibland rullande på 2ans växel upp till 20kmh.
- Bilen blir sjukt slö, accelererar mycket långsamt på 1an och 2ans växel och har även mycket ryckig acceleration.
- Vid jämn motorvägskörning i högre hastighet rycker bilen också till ibland, som att den missar att tända på en cylinder.
- Bilen är väldigt svårstartad och startar knappt, måste ge gas.

Bilen gick inte heller igenom besiktningen pga höga avgasvärden vid höga varvtal. Avgasvärdena såg ut såhär:
(CO 0,3 (0,5), HC 140 (200), CO2500 varv 0,8 (0,3), Lambda 1,02 (0,97-1,03))

Bilen har varit på verkstad och fått nya stift, olja och filter samt att en tempgivare är bytt. Bilen går bättre men problemen i punktlistan ovan kvarstår så fort den kommer upp i 90 grader. Verkstan nämnde heller att inga andra felkoder visades när dom felsökte.

Oerhört tacksam för svar och hjälp!

Bilen har nu varit på en mindre verkstad, och de har konstaterat att temp givaren ger fel värde och även givaren på tilluften ger fel värde, de tror att det kan vara fel i styrboxen, och rekommenderar en bilelektrisk verkstad. Vi har kollat så båda givarna har ordentlig jord.


Senast ändrad Tis 09 jul 2019 21:43, ändrad totalt 1 gång
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 23 jun 2019 17:05 Svara med citat
Movitz skrev:
Halloj!

Har en Golf 4 1.6 som går mycket dåligt när den kommer upp i arbetstemperatur.

Bilen går perfekt och är pigg när motorn är i yttertemperatur, men när den kommer upp till 90 grader går bilen extremt dåligt och en massa problem påbörjas:
- Bilen dör ibland stillastående, och även ibland rullande på 2ans växel upp till 20kmh.
- Bilen blir sjukt slö, accelererar mycket långsamt på 1an och 2ans växel och har även mycket ryckig acceleration.
- Vid jämn motorvägskörning i högre hastighet rycker bilen också till ibland, som att den missar att tända på en cylinder.
- Bilen är väldigt svårstartad och startar knappt, måste ge gas.

Bilen gick inte heller igenom besiktningen pga höga avgasvärden vid höga varvtal. Avgasvärdena såg ut såhär:
(CO 0,3 (0,5), HC 140 (200), CO2500 varv 0,8 (0,3), Lambda 1,02 (0,97-1,03))

Bilen har varit på verkstad och fått nya stift, olja och filter samt att en tempgivare är bytt. Bilen går bättre men problemen i punktlistan ovan kvarstår så fort den kommer upp i 90 grader. Verkstan nämnde heller att inga andra felkoder visades när dom felsökte.

Oerhört tacksam för svar och hjälp!


Byt bränslefilter, samt MÄT bränsletryck när allting blivit varmt för att verifiera att du har korrekt tryck.

Hur långt har motorn gått och hur mycket olja drar motorn/hundra mil?
Movitz
Kör: Golf 4 1.6, 1999 Ort: Kungsbacka Medlem: 20 juni 2016
Tis 09 jul 2019 21:35 Svara med citat
Tack för svar.
Bilen har nu varit på en mindre verkstad, och de har konstaterat att temp givaren ger fel värde och även givaren på tilluften ger fel värde, de tror att det kan vara fel i styrboxen, och rekommenderar en bilelektrisk verkstad. Vi har kollat så båda givarna har ordentlig jord.

Någon som har tips?