Forum - Golf 4 (98-04) - Lös bult länkarm fram.

Gustaf4
Kör: Golf 4 1,6-99 Ort: Kramfors Medlem: 16 juli 2019
Tis 16 jul 2019 16:03 Svara med citat
Hej.Som rubriken lyder.På länkarmarna fram sitter en bult som pekar
framåt och har 18mm skalle.På min Golf har har ett gnekande ljud uppstått när man bromsar i lågfart,gångfart.Ungefär som att länk- armen (Vä)flexar.Undersökte saken en kväll och såg att den nämnda bulten flexade,som att den var lös.Provade att dra den men den den snurrade bara trögt och gick ej att dra fast.
Min fråga är: (tänkte lämna in den)vad kan det vara och hur löser man (verkstan)det?.Medsänder 2 foton som visar bulten med 18 mm nyckel och baksida. Bild Bild
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 16 jul 2019 20:58 Svara med citat
Den där bulten ska helst dras när bilen vilar på däcken .

så du försökte dra bulten och du säger den gick ej dra fast för den bara snurrade .

Har du otur så är gängan paj . Den sitter integrerad i framvagnsbalken så att säga . Det är alltså ingen mutter .
Har du tur så kan det hjälpa med en ny bult .
Gustaf4
Ons 17 jul 2019 8:45 Svara med citat
Ok, stort tack för svar! Om inget av ovanstående fungerar är det byte av framvagnsbalk som gäller då? Och/kan det vara dumt att fortsätta köra med bilen i nuvarande skick? Trafikfara,?
Någon idé om verkstadspris på ovanstående rep?/Gustaf
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 17 jul 2019 21:30 Svara med citat
Det finns ju gänginsatser att köpa , men om det är möjligt att få till det med det vet jag inte riktigt . Du kanske kan fråga din verkstad vad dom säger om det .

För ca 2 år sen bytte jag framvagnsbalk på min golf . Fick tag i en sprillans ny för 1000 kr på ebay . men då låg jag på garage golvet själv o bytte . Så vad det skulle kosta på en verkstad vet jag inte . men billigt blir det nog inte .

Angående trafikfara , så hoppar den ju inte bort bara så där , men inte vill man rekommendera nån att köra så direkt .

Testa med en annan bult till att börja med . Har du tur får du den att ta då .
Gustaf4
Tor 18 jul 2019 9:56 Svara med citat
Ok,tackar! Ska höra mig runt lite.Hopp verkar ju finnas i a f.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Tor 18 jul 2019 16:00 Svara med citat
Är det gängan som är paj så löser en duktig firma det antingen med en insats eller så borrar/gängar man bara upp det en storlek.