Forum - Golf 4 (98-04) - Extremt ryckig gång (Inga felkoder)

KebabpizzaNr3
Kör: Golf 4 V6 4-MOTION -02 Ort: Karlskoga Medlem: 06 mars 2019
Mån 08 apr 2019 10:59 Svara med citat
Hej, har haft oregelbundna problem med hur bilen går.
Bilen jag har är en Golf 02 med 2.8 vr6.

Det började med att vissa gånger när bilen skulle startas så gick den så extremt ryckigt att det inte ens fanns någon chans att köra den (Några försök senare och den går som en dans på rosor).
Jag ryckte tändstiften och samtliga va väldigt svarta, se bild (Inte oljiga). Bytte ut samtliga stift till stift med rätt elektrodavstånd (0.7mm innan, 1mm nya) enligt servicemanualen samt två av de tändspolar som såg taskiga ut.
Ingen skillnad, bilen startar alltid men går oerhört ojämt och det luktar som att mycket soppa förblir oförbränt.
Jag har testat mäta på vevaxelsensorn och tyckte att den inte riktigt betedde sig som den borde, så den är även bytt. Fick rekommendationer att kylartemp-sensor så även det är gjort. Ingen framgång.
Tänkte att membranet i bränsletrycksregulatorn läckte soppa vilket skulle resultera i för mycket bränsle, men även det är intakt.

Tacksam för nya teorier eller vad som kan vara värt att titta på här näst.
MVH

Bild
KebabpizzaNr3
Kör: Golf 4 V6 4-MOTION -02 Ort: Karlskoga Medlem: 06 mars 2019
Tis 23 jul 2019 20:23 Svara med citat
Eftersom det är så irriterande med alla som inte avslutar sina egna trådar när dom lyckas lösa problemet ska jag försöka föregå med gott exempel. Det var solenoiden som justerar insugsventilerna som hade lyckats gått av på mitten och därav inte kunde ställa om timingen för ventilerna korrekt.
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x7 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Tis 23 jul 2019 20:38 Svara med citat
Det tackar vi för, du får en guld stjärna Wink

My check engine light is a flashlight