Forum - Golf 2 (83-91) - Golf II -87 1.6 varvar inte över 3000

anderbeng
Kör: Golf 2 1.6 Ort: Kristianstad Medlem: 22 juli 2019
Mån 22 jul 2019 11:06 Svara med citat
Hejsan allesammans!

Ny på forumet då jag nyligen införskaffat min första Golf 2:a och är oerhört nöjd med den. Har dock ett problem med den; under körning vill den inte varva över 3000 varv för få börjar den sacka och ”fnysa”. Det börjar även lukta väldigt mycket bränsle. Ger man full gas vid lägre varvtal börjar den också sacka så får långsamt ge mer gas när jag ska upp i hastighet.

Efter lite snabb research har jag läst en del om att katten kan vara värd att ta en titt på. Annars är jag lite skeptisk till luften då filter och kopplingen till luftburen är någon form av hemmabygge. Kan även vara tändningen säkert, men mycket av detta är nytt för mig så hade varit tacksam för tips om det ringer någon klocka för någon. På jobbet just nu men kan bistå med mer info eller bilder senare under dagen.

Vänliga hälsningar
Tobias
anderbeng
Mån 22 jul 2019 17:39 Svara med citat
Prövade att köra med öppen luftburk och fick samma effekt, fast värre. Märkte även att vakuumsugen som går mellan luftburk och motorblock saknade en slangklämma. Efter att detta var åtgärdat, samt spänt åt fler slangklämmor tycker jag den går lite jämnare men det är fortfarande som att jag ligger på varvstopp vid 3000. Bensinluken som uppstår vid högre varv eller när jag gasar på får mig dock att tänka att det är något med blandningen, så ska se om jag kan justera bensintillförseln.
anderbeng
Tis 23 jul 2019 10:40 Svara med citat
Kollat upp vilken förgasare som sitter på nu och det är keihin. Någon som har koll på accerelationspumpen ovh hur man ställer in denna? Som jag förstår det kan motorn bli ”strypt” om timingen är off. Hoppas dock fortfarande på att det är så enkelt att den får för mycket soppa. Ska montera bort förgasaren och se om där är något att rengöra och då se om jag hitta vart jag styr bränsletillförseln.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 23 jul 2019 14:40 Svara med citat
anderbeng skrev:
Kollat upp vilken förgasare som sitter på nu och det är keihin. Någon som har koll på accerelationspumpen ovh hur man ställer in denna? Som jag förstår det kan motorn bli ”strypt” om timingen är off. Hoppas dock fortfarande på att det är så enkelt att den får för mycket soppa. Ska montera bort förgasaren och se om där är något att rengöra och då se om jag hitta vart jag styr bränsletillförseln.

Om du har motorn på tomgång så försök att vicka lite på förgasaren och se om fästet är sprucket( motorvarvet/gången ändrar sej i så fall), hade det problemet på en Jetta II visserligen 1,8.
anderbeng
Tis 23 jul 2019 14:53 Svara med citat
maxmsm skrev:
Om du har motorn på tomgång så försök att vicka lite på förgasaren och se om fästet är sprucket( motorvarvet/gången ändrar sej i så fall), hade det problemet på en Jetta II visserligen 1,8.

Skruvade lös förgasaren igår för att kolla fotpackningen och var inget som verkade löst. Ska köpa startgas idag och spruta på förgasaren och alla slangar. Är där inget läckage ska jag försöka justera blandningen om jag inte hittar info om nämnda acceralationspump.
anderbeng
Tor 01 aug 2019 9:25 Svara med citat
Trodde jag hade löst problemet när jag minskade bränsletillförseln, den varvade som den skulle och slutade lukta bensin. Nu är dock samma problem tillbaka och har då ingen aning vad det kan vara. Har även upptäkt att där är mycket luft i bränslefiltret som sitter på slangen som går tillbaka till tanken. Är detta något att undersöka?
anderbeng
Tor 01 aug 2019 20:31 Svara med citat
Börjat fundera på om det kan var snöigt med bränslepumpen eller bränslefiltret; att den inte pumpar tillbaka överflödig bensin och ”dränker” där med sig själv. Skulle luft i bränslefiltret vara ett rimligt symptom på detta?