Forum - Golf 2 (83-91) - Problem

Wallepehsk
Kör: Golf 2 1,8 Ort: Eskilstuna Medlem: 07 maj 2017
Sön 07 maj 2017 11:59 Svara med citat
Tja. Har en golf 2 1991 1,8 som går väldigt dåligt på tomgång samt när den är kall och den rycker som bara den! Kan detta ha ett samband med att tempmätaren inte vill röra på sig? Har tänkt byta termostat. Men tänker att om tempgivaren är paj som att inte mätaren inte går upp så kanske den inte chokar eller så som att den inte vet tempen. Vad tror ni?
Jon@s
Kör: Golf 2 x7 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 07 maj 2017 12:38 Svara med citat
Om övre och nedre kylarslang blir varma efter att motorn är varm då är termostaten okej, och då är det säkert givaren.
Blir bara ena kylarslangen varm, då är nog termostaten dålig och inte vill öppna sig (luft i systemet kan göra så att termostaten inte öppnar sig).
Sen kan man kolla upp så att båda bensinpumparna fungerar, en sitter i tanken och en framför bakaxeln.
Finns andra saker att kolla upp också som tex. dåliga vacumslangar, att tändningen står rätt, att tomgångsmotorn fungerar, att lambdasonden fungerar (man ska kunna mäta sig fram om den är bra/hel, men det överlåter jag till någon annan hur man gör)

My check engine light is a flashlight
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Mån 08 maj 2017 13:45 Svara med citat
Jon@s skrev:
Om övre och nedre kylarslang blir varma efter att motorn är varm då är termostaten okej, och då är det säkert givaren.
Blir bara ena kylarslangen varm, då är nog termostaten dålig och inte vill öppna sig (luft i systemet kan göra så att termostaten inte öppnar sig).
Sen kan man kolla upp så att båda bensinpumparna fungerar, en sitter i tanken och en framför bakaxeln.
Finns andra saker att kolla upp också som tex. dåliga vacumslangar, att tändningen står rätt, att tomgångsmotorn fungerar, att lambdasonden fungerar (man ska kunna mäta sig fram om den är bra/hel, men det överlåter jag till någon annan hur man gör)

Tack för tipset, hade liknande problem som TS med min tempmätare, tog 10min för den att visa driftstemperatur sen kände jag att nedre slangen var kall. Jag monterade en ny 92° termostat från Mekonomen i vintras när bilen var avställd och den verkar vara paj. Jag har för mig att den är av märket Wahler, är det skräp?

Jag har kört ca. 30mil med bilen sen jag ställde på den så någon luft borde väl inte vara kvar?
Jag klämde på slangen och det kändes som att den var full med vatten.
Andreas H
Lör 20 maj 2017 17:54 Svara med citat
Nu har jag bytt termostat till en Mahle 87° och den öppnar som den ska, kan någonting ha tagit skada av att motorn gick varm eller är det lugnt så länge den inte kokat?
Andreas H
Mån 04 sep 2017 19:45 Svara med citat
Bump!

Det verkar som att jag fortfarande har problem med att termostaten inte öppnar, tempmätaren går upp snabbt och stannar i mitten eller strax innan efter 5km.

När jag kommer fram och känner på nedre slangen och termostathuset är det kallt men övre kylarslangen är så varm att den inte går att hålla i och det tickar om motorn av värmespänningar. Vattnet har bara cirkulerat genom värmepaketet, den övre kylarslangen och den klena luftningsslangen som går till expansionskärlet.

Jag använder bara Golfen till jobbet ca. 15km varav 10km är motorväg men det borde väl räcka för att termostaten ska öppna?

Jag har googlat och hittade nån engelsk sida där någon skrev att impellern i vattenpumpen kan lossna från axeln så att vattnet inte cirkulerar men det låter långsökt, efter bara någon kilometers körning kommer det varmluft i kupén vilket tyder på att vattnet cirkulerar som det ska.

Hur är det i era bilar, är nedre kylarslangen varm efter 15km eller tom. tidigare än så?
Andreas H
Mån 12 aug 2019 22:09 Svara med citat
Bump!
Jag har gjort en "stor service" nu dvs bytt alla packboxar i motor och låda, ny koppling, toppackning, planslipat toppen, ny vattenpump mm. och nu blir nedre kylarslangen också varm. Applause

Jag bytte inte termostaten igen och den gamla vattenpumpen verkade hel, impellern satt fast på axeln som den ska så jag vet inte varför motorn blev så varm förut.