Forum - Golf 3 (92-99) - Glapp i tändningslås

Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Ons 29 jul 2015 14:00 Svara med citat
Ända sättet är väl att köpa en carfax rapport: https://www.carfax.se/?gclid=CPvyieykgMcCFcHPcgodGvQGeg (såvida man inte har gamla besiktningsprotokoll som sträcker sej längre än 3 tillbaks)

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Ons 29 jul 2015 14:21 Svara med citat
OK, tack. Jag vill bara försöka kolla historiken, inte ställa om. SBP har ju bara tre år bakåt och övriga besiktningsställen vet man inget om när det saknas protokoll. Såg inte ditt svar Petta, har Carfax hela historiken?

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Ons 29 jul 2015 15:26 Svara med citat
Rajban skrev:
OK, tack. Jag vill bara försöka kolla historiken, inte ställa om. SBP har ju bara tre år bakåt och övriga besiktningsställen vet man inget om när det saknas protokoll. Såg inte ditt svar Petta, har Carfax hela historiken?


Yes, carfax har allt sen blien registrerades första gången Regular Smiley

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Ons 29 jul 2015 18:45 Svara med citat
Petta, vad står det på din kabel? Behövs innan man laddar ner gratis?-programmet från Ross-Tech.
http://www.ross-tech.com/vcds/download/

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Ons 29 jul 2015 19:19 Svara med citat
KKL VAG COM Regular Smiley Men ta ner VW tools istället Regular Smiley

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Ons 29 jul 2015 22:24 Svara med citat
Bilen hade i a f inga riskfaktorer på Carfax gratiskoll med bl a inkonsekvent mätarhistorik. Alltså kan/bör mätarställningen vara OK.
Får tyvärr ge mig och trycka in nyckeln lite extra vid start med den nya tändbrytaren. Det funkar. Den gamla som jag provat att manipulera invändigt gick inte att få bättre. Den funkar men inte med extra nyckeltryck. Felet skulle som sagt, kunna bero på slitet tändningslås. Ska kolla vad VW tar för ett nytt och hur man byter.

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Tor 30 jul 2015 11:55 Svara med citat
Hehe, "det har blivit dyrt här i Schweiz". VW tar ca 2 150:- för ett nytt tändlås för startspärr... Får fortsätta att trycka lite extra på nyckeln vid start alltså.

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
good.fidelity
Kör: Golf 3 1.9d Ort: Norge Medlem: 17 december 2010
Tis 11 aug 2015 23:31 Svara med citat
Är det någon som vet om tändningslåset på en Golf3 alltid är det med serienummer: 357 905 865

Ser att det är två olika modeller när man kollar på bilderna, men båda har samma nummer. Lite klurigt tycker jag. Dumt att beställa ett för att få fel och sedan skicka tillbaka.

Mycket tacksam för info om hur ni gick till väga för att välja vilken modell?

Min bil är 1994, 1.9D (inte turbo)

Bild

Bild
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Ons 12 aug 2015 8:18 Svara med citat
Finns bara en tändbrytare till MK3 (kolla årsmodell 93 vs 97): Artikelnummer: 6N0905865

http://www.skruvat.se/Brytare-tandning-P16088.aspx

Fick min bytt, men de va samma problem ändå. Va förmodligen startmotorn. Men ja sålde bilen så jag han inte kolla

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
good.fidelity
Kör: Golf 3 1.9d Ort: Norge Medlem: 17 december 2010
Fre 14 aug 2015 0:24 Svara med citat
Petta skrev:
Finns bara en tändbrytare till MK3 (kolla årsmodell 93 vs 97): Artikelnummer: 6N0905865

http://www.skruvat.se/Brytare-tandning-P16088.aspx

Fick min bytt, men de va samma problem ändå. Va förmodligen startmotorn. Men ja sålde bilen så jag han inte kolla


När man googlar 6N0905865 så kommer det upp två olika typer av produkter. De är klart olika på bilderna. När man är på skruvat.se eller annan bildelshandlare så finns där också flera olika modeller. Och det är framförallt två olika typer som man ser.

Hur vet man om man har den lite rundare modellen eller en lite kantigare?

//K
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Tor 10 nov 2016 19:10 Svara med citat
Vill sluta trycka in nyckeln på slutet vid start så nu har jag köpt ett tändningslås med två nycklar och den svarta "Lesespule" (läsring) med anslutningssladd på skroten. Vill bara dubbelkolla med församlingen att den medföljande Lesespule-n som medföljer måste bytas för att nycklarna till det nya låset ska fungera? Antar att det är en dum fråga och att svaret är: Ja. Vad jag läst mig till så är Lesespule-n och nycklarna kodade och fungerar bara tillsammans. Är det bara att ta bort den gamla och ansluta den nya Lesespule-n till den lilla boxen och sen ska det funka?
Tack på förhand.

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Fre 11 nov 2016 16:33 Svara med citat
Brukar svara mig själv så jag gör det nu också. Lesespulen läser bara av nyckeln och skickar data till den lilla boxen som den ansluts till. Man behåller den gamla Lesespulen inkopplad ihoptejpad med en gammal nyckel någonstans under instrumentbrädan och ansluter inte den nya Lesespulen till boxen. Då ska det funka att starta med ett nytt tändlås med nya nycklar utan att startspärren stryper soppatillförseln sägs det... Vi får se om det stämmer. Alternativet är att koda om dom nya nycklarna hos VW för 750:- så att dom stämmer med databoxen i bilen.

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Sön 13 nov 2016 14:28 Svara med citat
Sparade 750:- genom att operera ut det lilla chipet ur den nyckel som har inbyggd lampa med tryckknapp. Tejpade fast den på insidan av läsringen och stoppade in paketet under instrumentbrädan. Alltså ingen läsring vid tändningslåset. Nu har jag två nycklar av varje, en till att starta med och en till dörrarna och ett likadant par i reserv. Billigare än att koda om chipet i alla fall. Återstår att åka till meckarfolket och släcka airbaglampan för en hundring eller så.

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Lör 16 sep 2017 10:14 Svara med citat
Häromdagen gick det inte att starta bilen. Testade två olika tändlås och två olika tändbrytare. Inget hjälpte. Tog direktström från batteriplus till solenoiden och fick den att slå till med rökutveckling från startmotorn. Inge bra! Köpte en begagnad startmotor på skroten och monterade och nu startade motorn på första försöket. Den gamla var sopslut och lät som att troligen lagret i bakväggen var kass.

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Kamilla
Kör: Polo 3 Variant 1,6 Ort: Alingsås Medlem: 24 augusti 2019
Lör 24 aug 2019 19:38 Svara med citat
Hej hitta din förklaring då jag sökte hur man byter brytaren till tändningen. Jag och min sambo är verkligen inga proffs på bilar men på tre timmar fixa vi brytaren helt själva å vi är super nöjda både med dina bilder danneH2 å din text tack så mycket det var verkligen en livs räddare 😃
Sida <  1, 2