Forum - Golf 1 (74-84) - Suck, blir inte klok på detta

Niklas1987
Golf 1 1,6 Ort: Västervik
Sön 07 jul 2019 15:42 Svara med citat
Hejsan allihop.

Köpte i början av året en Mk1 av 83 års modell som inte vart på vägarna de senaste 5 åren, så det var mycket å göra innan besiktningen.
Men lyckades få den att gå någorlunda å besiktningen gick galant, ingen anmärkning Very Happy .

Men den har till å från gått riktigt dåligt vissa dagar, och idag när jag skulle åka lite kolla jag över kablarna som går till givaren på baksidan av förgasare. Då knastra det till å bilen stendog, å nu startar den upp korta stunder.

Tror givaren på förgasaren är körd igen (Den hade samma symptom när jag köpte den, bytte då förgasare)
Ägarna innan mig verkar gått bananas med kabeldragningar,
Såg då detta den svarta kabeln gick troligtvis emot något och kortslöt allt. Ska den jäkeln sitta där? Å om den ska det va gör den.
https://imagizer.imageshack.com/img924/2153/iam7Cd.jpg

På grund av detta måste jag jaga ny förgasare Brick wall

Nån som vet om den ska va där? Är en Keihin 055 129 025A.
Niklas1987
Golf 1 1,6 Ort: Västervik
Mån 08 jul 2019 10:04 Svara med citat
Otroligt nog så hade grannen en förgasare där vi kunde sno tomgångsventilen på, nu går bilen igång men går som en påse nötter, försökte se vart den där svarta kabeln skulle kunna suttit nånstans men vetitusan vart den ska va.

Skulle nästa behöva ha en original golf å jämföra elsystem med då jag redan tagit bort 1 kg kabel från bilen som ägare innan mig dragit.
Niklas1987
Golf 1 1,6 Ort: Västervik
Mån 15 jul 2019 13:26 Svara med citat
En liten uppdatering.
Nu går bilen jäkligt bra på tomgång men så fort man kör bilen då hackar den å blir orkeslös, har ställt tädning, justerat förgasaren men ändå orkeslös.

Nån som har nån ide va det kan va?
JukkaGolf2
Golf 2 1.9TD 1989 Ort: Utomlands
Ons 18 sep 2019 21:08 Svara med citat
Kolla kompression i varje cylinder först, verkar vara trött motor är det en 1,5 l motor som sitter i eller en 1.6l ? om den verkar hacka kolla på fördelarlocket om den är ren inuti kanske bäst att byta ut den då brukar i grundregel vara att byta tändkablar, tändstift, fördelarlock ny luftfilter, bensinfilter under bilen där den brukar sitta nära tanken olja samt oljefilter om inte sen har du slangensom sitter i ventilkåpan om den är ren och ingen olja som stockar igen den den hade Jag på min gamla 1988 bensinare lillbrorsan rengjorde den så blev bilen piggare den ville somna hehe hoppas du fick lite hjälp bra att ha Haynes handbok tillhands när man håller på med bilar Lycka till
Niklas1987
Golf 1 1,6 Ort: Västervik
Sön 20 okt 2019 20:43 Svara med citat
1,6 L motor och allt i tändningsväg är byt , ska uppdatera till brytarlöst och ta kompprov när tillfälle ges. Nu ska den få sova över vintern.
SvarreE
Golf 1 1,6 -83 Ort: Halmstad
Tor 14 nov 2019 8:30 Svara med citat
Vad är oddsen
Skulle just ställa en fråga om förgasare jag inte hittar delar till, just en sådan som du har: 055 129 025 A
ar dock ingen givare på min... du fick ingen koll på den till sist? jag hittar inget kit som matchar den förgasaren och jag ger mig på att felet ligger där.
Min går bra på tomgång 950varv typ i 15-20sek sedan tvärdör den, kan hålla igång den med gasen så en nål eller något annat måste vara slitet av eller så.