Forum - Golf 7 (13-19) - 6800kr för service - rimligt??

_fred
Golf 7 Ort: Jönköping
Fre 06 sep 2019 9:52 Svara med citat
Hej,

Det är dags för service och bilen har gått 5200 mil. Det är en Golf Sportscombi -16, 1.4 TSI.

När jag gör en servicebokning via VWs tjänst för auktoriserade verkstäder kostar det 6800 kr. Det som ingår är Originalservice, byte tändstift, oljebyte, bromsvätskebyte och utökad inspektion.

Jämför jag pris med Meca, Mekonomen och AD så ligger deras pris på 3-4000 med extratillval för oljebyte och bromsvätska.Tändstiftsbyte verkar inte vara med i deras serviceplan.

Är det motiverat att betala extra för en auktoriserad service?

Ber om ursäkt om jag missat någon tråd kring detta, har försökt att scrolla mig igenom och söka.

MVH
Fred
Johan124
Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde
Fre 06 sep 2019 15:59 Svara med citat
Vad ingår i den utökade inspektionen?
golfers
Golf 7 GT -14 Ort: Sala
Fre 06 sep 2019 16:08 Svara med citat
Ja det är ganska mycket pengar, men det är ju något man vill ha gjort på en 5000 mila bil tyvärr.

Du får nog bita i det sura äpplet och se fram emot nästa service som är mycket billigare.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 06 sep 2019 19:19 Svara med citat
_fred skrev:
Hej,

Det är dags för service och bilen har gått 5200 mil. Det är en Golf Sportscombi -16, 1.4 TSI.

När jag gör en servicebokning via VWs tjänst för auktoriserade verkstäder kostar det 6800 kr. Det som ingår är Originalservice, byte tändstift, oljebyte, bromsvätskebyte och utökad inspektion.

Jämför jag pris med Meca, Mekonomen och AD så ligger deras pris på 3-4000 med extratillval för oljebyte och bromsvätska.Tändstiftsbyte verkar inte vara med i deras serviceplan.

Är det motiverat att betala extra för en auktoriserad service?

Ber om ursäkt om jag missat någon tråd kring detta, har försökt att scrolla mig igenom och söka.

MVH

Fred


Vi köpte en ny Passat -13 och har inte gjort en enda service på VW pga deras svinpriser, exakt samma punkter gås igenom på Mekonomen till halva priset.
Dessutom slipper man att de lägger in annan programvara utan att vi godkänner det -13 är ju en Mügelwagen.


Senast ändrad Sön 08 sep 2019 18:18, ändrad totalt 1 gång
_fred
Golf 7 Ort: Jönköping
Sön 08 sep 2019 18:02 Svara med citat
Okej, jag vet inte vad utökad inspektion innebär i praktiken.. det var de punkterna som stod. Min utmaning är ifall det går att motivera det högre priset på VW verkstad jämfört meca, mekonomen mfl.?
Johan124
Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde
Sön 08 sep 2019 18:37 Svara med citat
Tycker det här med inspektion är riktigt jädra lurendrejeri och ett sätt att dra in pengar utan värde för bilägaren. Det enda som stör mig mer än inspektion är utökad inspektion.
Tsaren
Golf 7 GT 150hk. 2016 Ort: Karlstad
Tor 12 sep 2019 10:06 Svara med citat
Jag har en likadan bil av samma årsmodell. Var inne och bokade idag på VW i Karlstad. Oljeservice och inspektion kommer samtidigt.
Bilen har gått 4900 mil.

Detta pris blev det:
Hej!
Pris på service ca 5400:-. Inspektion med byte olja och byte av filter, byte av tändstift, byte av friskluftfilter.
Mvh
Lecab
_fred
Golf 7 Ort: Jönköping
Fre 13 sep 2019 10:36 Svara med citat
Min närmaste VW verkstad är Jönköping och där blir det ca 6300:- för servicen. Det blir tydligen motsvarande 6000-milaservicen som utförs och därför tillkommer "en del uppsmörjning, testning och kontroll, samt programvara" som drar upp priset. Dessutom kostade bara tändstift + arbete dryga 2000kr.

MVH
Fred
higgonso
Golf 7 1.0 tsi, dsg 2018 Ort: Hässleholm
Lör 14 sep 2019 4:13 Svara med citat
Hej, köpte en ny Golf DSG mars 2018. Ska nu in på 6 000 mils service (långpendling) början oktober. I min bil följde med så kallat serviceavtal (det innebar tyvärr bara första fri service vid 3 000 mil) och det prisförslag jag fått från VW ligger orimligt högt... runt 6 500 SEK varför jag faktiskt valt en fristående verkstad som dock har servicebok online och har tillgång till VW servicescheman. En besparing om drygt 2 300 SEK vilket jag inte stoppar i halsen på VW. Hutlöst dyra servicar så jag får överväga att gå tillbaka till annat bilmärke igen om ca 18 mån just på grund av servicekostnaderna. Dyra!!!
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Lör 14 sep 2019 15:55 Svara med citat
Kan man inte få problem med motorgarantin om man servar utanför VW? Även om det dokumenteras kan det kanske bli problem?

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
higgonso
Golf 7 1.0 tsi, dsg 2018 Ort: Hässleholm
Lör 14 sep 2019 16:56 Svara med citat
@olle54
Hej, kanske, kanske inte. De sände med 3 års fabriksgaranti utan några förbehåll rent juridiskt, och längre än tre år har jag aldrig någon bil... Har förstått att VW är dåliga på åtaganden och eventuell goodwill ändå så jag föder inte VW något mer. Körde tidigare alltid Mercedes E klass, men tyckte det blev för dyra mellanpengar vart tredje år, (fri service iofs till och med 12500 mil) och dessutom onödigt stor då jag kör ensam i bilen till 95%. Dock, VW servicekostnader är inte OK... det är ren ocker. Kan bara jämföra med min förra bil där jag körde den 15400 mil på 3 år 3 mån så jag fick betala för 15 000 mila service själv hos auktoriserad MB... 3 300 SEK
lite drygt gick det på...
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Lör 21 sep 2019 19:21 Svara med citat
Serviceboken på nyare VW är numera elektronisk. Där registreras servicen. Många andra verkstäder utanför VW har tillgång till den sidan och registrerar sin service på bilen där. Så om en annan verkstad följer Volkswagens service bör motorgarantin gälla även om servicen gjorts till ett bättre pris.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)