Forum - Golf 6 (09-13) - Tappa ur motorolja eller suga ur?

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Ons 03 jul 2019 18:03 Svara med citat
En kort och koncis fråga:

Vad är bäst/hur bör man göra - tappa ur motoroljan genom plugghål eller suga ur den med pump?

Kör:
Golf VI 1.6 TDI BM, 105HP, 2011, 11.000mil
Är usel på bilar dvs jävligt okunnig och klantig.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Kävlinge Medlem: 10 juli 2011
Ons 03 jul 2019 18:23 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
En kort och koncis fråga:

Vad är bäst/hur bör man göra - tappa ur motoroljan genom plugghål eller suga ur den med pump?

Enklast och smidigast är att suga upp oljan, men bäst är att plocka oljepluggen, då rinner allt olja och skit ut.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Ons 17 jul 2019 0:27 Svara med citat
Tappa ur via pluggen, då vet du att du får ur all olja.

Gäller de din Golf 6 1.6 TDI, så byt oljefiltret först.
Sen hissa upp och tappa ur oljan.
Då rinner den gamla oljan från filtret ner i tråget igen och på så vis åker den också ut vid bytet Smile

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Ons 17 jul 2019 18:12 Svara med citat
golf666 skrev:
Tappa ur via pluggen, då vet du att du får ur all olja.

Gäller de din Golf 6 1.6 TDI, så byt oljefiltret först.
Sen hissa upp och tappa ur oljan.
Då rinner den gamla oljan från filtret ner i tråget igen och på så vis åker den också ut vid bytet Smile


Gäller detta alla motorer?
Det låter logiskt.
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Ons 17 jul 2019 19:03 Svara med citat
golf666 skrev:
Tappa ur via pluggen, då vet du att du får ur all olja.

Gäller de din Golf 6 1.6 TDI, så byt oljefiltret först.
Sen hissa upp och tappa ur oljan.
Då rinner den gamla oljan från filtret ner i tråget igen och på så vis åker den också ut vid bytet Smile


Ja, det gäller Golf VI 1.6TDI.

Bör man byta magnetisk plugg samt dess packning varje gång?

Tack.

Kör:
Golf VI 1.6 TDI BM, 105HP, 2011, 11.000mil
Är usel på bilar dvs jävligt okunnig och klantig.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Lör 20 jul 2019 0:51 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Ja, det gäller Golf VI 1.6TDI.

Bör man byta magnetisk plugg samt dess packning varje gång?

Tack.


Pluggen byts vid varje service på en auktoriserad VW verkstad iaf.
Ja skulle rekommendera att byta plugg, på nya pluggen sitter ny tätning.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Lör 26 okt 2019 23:37 Svara med citat
Hur viktigt är det att ha magnetisk plugg?

Kör:
Golf VI 1.6 TDI BM, 105HP, 2011, 11.000mil
Är usel på bilar dvs jävligt okunnig och klantig.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Kävlinge Medlem: 10 juli 2011
Sön 27 okt 2019 8:00 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Hur viktigt är det att ha magnetisk plugg?

Förmodligen inte speciellt viktigt då nya motorer har så hög precision och är inkörda från fabrik.
Flera nya bilar har oljepluggar av plast/komposit som ju inte är magnetiska.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Sön 27 okt 2019 14:19 Svara med citat
Pluggarna jag har köpt till min bil har inte haft något magnetiskt i sig. Dock är det bra med den nya packningen.

Testade att suga upp oljan för första gången sist jag bytte olja. Har du lokaler till att ta pluggen som jag hade innan så ta oljan den vägen. Har du nu som jag en trång parkering att arbeta på så sug upp oljan. Jag fick några deciliter gammal olja kvar när jag sög upp oljan. Lite jobbigt när man ska i med ny olja och måste ha koll på exakt hur mycket olja det är kvar i motorn. Innan har jag bara måttat upp full mängd enligt specen för motorn.
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Ons 22 apr 2020 19:03 Svara med citat
golf666 skrev:
Tappa ur via pluggen, då vet du att du får ur all olja.

Gäller de din Golf 6 1.6 TDI, så byt oljefiltret först.
Sen hissa upp och tappa ur oljan.
Då rinner den gamla oljan från filtret ner i tråget igen och på så vis åker den också ut vid bytet Smile


Fick ut mer olja vid tappning från oljetrågspluggen. När jag sög ut fick jag ut knappt 4 liter, nu sög jag ut OCH tappade ut och fick ut ca 4,5 liter.

Kör:
Golf VI 1.6 TDI BM, 105HP, 2011, 11.000mil
Är usel på bilar dvs jävligt okunnig och klantig.