Forum - Golf 7 (13-19) - Problem med ACC

Anders.B
Golf 7 Alltrack Ort: Helsingborg
Lör 05 okt 2019 23:36 Svara med citat
Hej
Ny med VW och därmed ny på forumet
Detta gäller en Golf Alltrack tdi-17
Jag har monterat led ramp och då monterat bort främre stötfångaren. Allt gick bra och rampen lyser bra.
Problemet är nu att ACC inte fungerar, får felmeddelande ACC och front assist inte tillgänglig.
Har läst felkoder med obd11 och får C110300
Har hittat lite info på utländska forum, och det verkar som en kalibrering hos VW verkstad är nödvändig.
Är det någon som vet mer om detta? Inte minst vad det kan tänkas kosta?

Anders
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Sön 06 okt 2019 7:37 Svara med citat
Är det kalibrering som behövs är det en 4hjulsmätning plus Acc kalibrering som ska utföras. Beror ju lite på var du lämnar in men någonstans runt 2-2500kr skulle jag gissa på hos en auktoriserad VW verkstad. Ibland kör dem ju kampanjer på 4hjulsmätning under däcksäsong så det kanske kan löna sig att ringa runt.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 06 okt 2019 11:25 Svara med citat
Hur har du monterat led rampen? Radarn för acc sitter bakom vw emblemet har jag för mig?
Anders.B
Golf 7 Alltrack Ort: Helsingborg
Sön 06 okt 2019 20:01 Svara med citat
Hej

Tack för svaren, om det priset stämmer så var det inte så illa som jag befarat... Bara att ringa o kolla

Rampen är monterad bakom stötfångaren i den undre öppningen. Skymmer alltså inte radarn.

Anders
Anders.B
Golf 7 Alltrack Ort: Helsingborg
Lör 16 nov 2019 8:35 Svara med citat
Hej

Tid är nu bokad för att kallibrera ACC. Pris ink fyrhjulsinställning, 1490kr.
Inte så dyrt som jag befarade...

Anders
Trojlee
Golf 7 R-line Ort: Boden
Tis 26 nov 2019 9:34 Svara med citat
Min radar sitter under regskylten, det kan inte vara så att du kommit åt kablaget när du monterat rampen?
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tis 26 nov 2019 9:45 Svara med citat
Trojlee skrev:
Min radar sitter under regskylten, det kan inte vara så att du kommit åt kablaget när du monterat rampen?

Det finns 2 olika placeringar på radarn. Antingen bakom VW emblemet i grillen eller i gallret under nummerplåten. Allt beroende på årsmodell och vilken modell av Golf man har.
Generellt kan man väl säga att innan facelift satt radarn där nere på alla "normala" modeller men det finns undantag som tex GTI om jag fattat det hela rätt.
Sitter radarn där nere sitter den monterad i krockbalken och den förblir orörd om man tar bort stötfångarhöljet.
Sitter radarn däremot monterad i grillen, vilken måste bort när man demonterar stötfångarhöljet, måste man kalibrera ACC efter återmontering.
/MatsS

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Anders.B
Golf 7 Alltrack Ort: Helsingborg
Tis 26 nov 2019 17:01 Svara med citat
Min radar sitter mycket riktigt i VW märket. Är det med automatik så att man måste kalibrera systemet om man monterar av grillen? Om man inte slår på tändningen då radarn är demonterad, uppfattar bilen ändå att den varit demonterad?

Anders
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tis 26 nov 2019 18:43 Svara med citat
Anders.B skrev:
Min radar sitter mycket riktigt i VW märket. Är det med automatik så att man måste kalibrera systemet om man monterar av grillen? Om man inte slår på tändningen då radarn är demonterad, uppfattar bilen ändå att den varit demonterad?

Anders

I princip ja, den ska, eller iaf bör kalibreras varje gång man rört grillen!
/MatsS

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19