Forum - Golf 7 (13-19) - Golf Alltrack tsi 180 drar mycket bensin

Dinken
Golf 7 1.8 tsi Ort: Västerås
Fre 13 dec 2019 20:00 Svara med citat
Hur mycket drar era 1.8 tsi motorer?
Jag har en Alltrack 1.8 tsi 180 -18 som drar ca 1 liter stadstrafik och runt 0.88 landsväg.
Har haft den inlämnad men dom säger att det är inget fel. Den finns inga felkoder.
Men är inte det massor!?!? Då kan jag säga att jag försöker köra så snålt det går.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 14 dec 2019 12:51 Svara med citat
Dinken skrev:
Hur mycket drar era 1.8 tsi motorer?
Jag har en Alltrack 1.8 tsi 180 -18 som drar ca 1 liter stadstrafik och runt 0.88 landsväg.
Har haft den inlämnad men dom säger att det är inget fel. Den finns inga felkoder.
Men är inte det massor!?!? Då kan jag säga att jag försöker köra så snålt det går.


En såpass liten bil som Golfen, det känns som ett miljösvin deluxe om det inte är några fel.
Dalarna
Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle
Lör 14 dec 2019 15:10 Svara med citat
Ligger kring där med min, varit så sen ny. Kan snåla ner till 0.7 vid ecodriving i normala hastigheter utan omkörningar etc.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Lör 14 dec 2019 15:10 Svara med citat
Verkar ju stämma med verkligheten tyvärr.
https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fu eltype=2&gearing=2&exactmodel=Alltrack%20&powerunit=2
Hört flera som kört bensin Alltrack som tycker att den är lite törstig.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Lör 14 dec 2019 16:29 Svara med citat
Dubbelpost

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18


Senast ändrad Lör 14 dec 2019 16:37, ändrad totalt 1 gång
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Lör 14 dec 2019 16:30 Svara med citat
Håller inte med trådskaparen. Vi har en Golf Alltrack 2018 1.8 TSI (17 månaders användning) och den är inte törstig. Om jag jämför med bilen vi hade innan som var en Golf 7 variant 1.4 TSI så var den förvisso snålare men bara 2 hjulsdriven samt motorsvagare.

Plastpaneler runt hjulhus och den högre fjädringen gör säkert att luftmotståndet ökar vilket får en påverkan på energiförbrukningen. Det gäller alla bilar med "terräng" stuk, uppenbarligen sämre aerodynamik. Det vet man ju när man köper bilen.
Kan varmt rekommendera 1.8 TSI:n som kommer från EA888 familjen (samma motortyp som i GTI oc R). Mycket trevlig maskin Smile .

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Panu
Golf 7 Alltrack1,8TSI 2018 Ort: Surahammar
Lör 14 dec 2019 17:55 Svara med citat
Jag säger Peter...tycker inte vår 2018 Golf alltrack 1.8 tsi drar så mycket . Vi kör på 0.78 blandad körning . Visst vår förra var exakt som Peters bil Golf 7 sportcombi 1.4tsi Gt modellen den drog 0.62 blandat med går ju inte att jämföra med vår nuvarande bil som är fyhjulsdriven och 40 hästar till.
Dinken
Golf 7 1.8 tsi Ort: Västerås
Lör 14 dec 2019 18:38 Svara med citat
Men är det inte konstigt att det är så olika? Klart jag förstår att den inte ligger på 0.58 men om man ändå kom ner till 0.78 blandad vore det bra. Nu kommer man ju inte ens ner i det om man bara kör landsväg.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Lör 14 dec 2019 19:45 Svara med citat
Dinken skrev:
Men är det inte konstigt att det är så olika? Klart jag förstår att den inte ligger på 0.58 men om man ändå kom ner till 0.78 blandad vore det bra. Nu kommer man ju inte ens ner i det om man bara kör landsväg.


Nej det tycker jag inte. Vår fd 1.4 TSI Sportscombi var utrustad med DSG7 DQ200 som har torrkoppling. Ibland körde vi på 0,55l/mil Östersund-Halmstad vilket är oerhört bra. Alltracken har den större DSG6 DQ250 med våtkoppling som är en betydligt tåligare låda men väger mer. (Hade DQ250 i en ”chippad” GTI 2010, funkade kanon). De större hjuldimensionerna ger mer luftmotstånd särskilt pga ökad exponering /luftmotstånd (mycket högre fjädringsväg). 4wd har vi redan tagit upp.

Som Panu skriver, Alltracken har en del annat som måste tas i beaktande.

Som jämförelse tror jag att Östersund - Halmstad i Allracken krävde 0,75-0,8 l/mil senast, dock med ett betydligt "aggressivare" körsätt pga att den klarade av omkörningar jag ej skulle gjort med 1.4 TSI:n Smile. Fjädringsvägen gjorde att jag kunde köra fortare på E45 än med en lägre bil.

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Dinken
Golf 7 1.8 tsi Ort: Västerås
Lör 14 dec 2019 20:02 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Nej det tycker jag inte. Vår fd 1.4 TSI Sportscombi var utrustad med DSG7 DQ200 som har torrkoppling. Ibland körde vi på 0,55l/mil Östersund-Halmstad vilket är oerhört bra. Alltracken har den större DSG6 DQ250 med våtkoppling som är en betydligt tåligare låda men väger mer. (Hade DQ250 i en ”chippad” GTI 2010, funkade kanon). De större hjuldimensionerna ger mer luftmotstånd särskilt pga ökad exponering /luftmotstånd (mycket högre fjädringsväg). 4wd har vi redan tagit upp.

Som Panu skriver, Alltracken har en del annat som måste tas i beaktande.

Som jämförelse tror jag att Östersund - Halmstad i Allracken krävde 0,75-0,8 l/mil senast, dock med ett betydligt "aggressivare" körsätt pga att den klarade av omkörningar jag ej skulle gjort med 1.4 TSI:n Smile. Fjädringsvägen gjorde att jag kunde köra fortare på E45 än med en lägre bil.

/Peter


Nej, jag menar inte mellan olika modeller utan mellan olika Golf Alltrack tsi. [/quote]
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Lör 14 dec 2019 20:11 Svara med citat
@Dinken - Det borde inte vara någon skillnad mellan olika ex av 1.8 TSI Alltrack, det håller jag med om!

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Panu
Golf 7 Alltrack1,8TSI 2018 Ort: Surahammar
Sön 15 dec 2019 11:03 Svara med citat
Mycket beror ju på körstil ochså.... Jag känner förra ägaren på min bil. Han körde den på 0.85 blandad körning och jag ligger på ca 0.78 som sagt.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 15 dec 2019 14:00 Svara med citat
Panu skrev:
Mycket beror ju på körstil ochså.... Jag känner förra ägaren på min bil. Han körde den på 0.85 blandad körning och jag ligger på ca 0.78 som sagt.

Och mycket beror på vad man har för så kallad "blandad körning". Mycket landsväg, motorväg eller stadskörning.
Många har ju tex mycket kökörning fast att det är motorväg. Sen är det stor skillnad på landsväg och motorväg.

Testa att köra landsväg (ca 70 - 80 km/h) utan start och stopp med varm motor, då jäklar får man låg förbrukning.
Panu
Golf 7 Alltrack1,8TSI 2018 Ort: Surahammar
Sön 15 dec 2019 14:50 Svara med citat
candyweiss skrev:
Och mycket beror på vad man har för så kallad "blandad körning". Mycket landsväg, motorväg eller stadskörning.
Många har ju tex mycket kökörning fast att det är motorväg. Sen är det stor skillnad på landsväg och motorväg.

Testa att köra landsväg (ca 70 - 80 km/h) utan start och stopp med varm motor, då jäklar får man låg förbrukning.


Ja så sant men förra ägaren och jag bor ju grannar så... Och han pendlar ju till jobbet så han körde mer landsväg än mig...Ändock så drar bilen mindre nu när jag kör den. Och jag kollar föbrukningen på långtidskörning finns ju tre olika man kan kolla...sen start sen tankning och långtidskörning...sista som jag tycker är mest intressant.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 15 dec 2019 15:04 Svara med citat
Panu skrev:
Ja så sant men förra ägaren och jag bor ju grannar så... Och han pendlar ju till jobbet så han körde mer landsväg än mig...Ändock så drar bilen mindre nu när jag kör den. Och jag kollar föbrukningen på långtidskörning finns ju tre olika man kan kolla...sen start sen tankning och långtidskörning...sista som jag tycker är mest intressant.

Ja, 0.78 är riktigt bra vid långtidskörning Thumbs up
Absolut, skiljer enormt mycket på körstil. Som exempel: En vän har en Opel Corsa, när hans fru kör den tar den ca 2 dl mer milen än när han kör. Hennes körstil är typ full gas och full broms, finns inget mellanting Laughing

Ser man snitthastigheten på långtidskörning? Minns inte själv Confused
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Sön 15 dec 2019 22:00 Svara med citat
Inte för att strö salt i såren, men du övervägde aldrig att köpa en diesel? Finns säkert många argument mot diesel men rent ekonomiskt är det ju svårt att rekommendera en bensinare.
Jag kollade skatten på min 2017 mot en bensinare. Det skiljer ju bara 736kr/år. Tar inte många mil att spara in dem pengarna. Jag ligger på ett snitt på 0,6l/mil.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19