Forum - Golf 7 (13-19) - Bilbarnstolsögla T-106-292

Kentakungen
Kör: Passat 7 Alltrack -14 Ort: Nyköping Medlem: 15 mars 2019
Ons 11 dec 2019 3:53 Svara med citat
Hej,
Köpte mig 2 kit med bilbarnstolsöglor som man sätter i golvskenan på förarstol eller passagerarstol. På monteringsanvisningen står det att man ska dra med rätt moment och ev. använda gänglåsning beroende på modell. Då man skulle vara seriös då det är en säkerhetsdetalj med montering av stolarna och infästningen för barn så frågade jag på VW om dom kunde ta fram det åt mig. Men killen bara skrattade åt mig som om jag vore dum. Jag frågade artigt 2 gånger medans jag betalade. Fick till svar att ”jag har bara dragit dit mina”. Ska VW montera dom kostar det för två bilar över 1600kr..
Artikelnummer är T-106-292 och vad jag söker är momentet och om eventuell gänglåsning är aktuellt som VW hänvisar till på medföljande monteringsanvisningen. Bilarna jag söker moment och infon till är en Passat Alltrack 2014 2.0TDI och en Golf 7 2015 2.0TDI.
Tack på förhand.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 11 dec 2019 7:00 Svara med citat
På min Tiguan monterade man öglor mot samtliga platser, totalt 6 st, kostnadsfritt. Ingen gänglåsning användes och jag har fått efterdra två av dessa som skruvat upp sig. Inte brytt mig om gänglåsning. Skruvarna är hyffsat långa och man märker om de gängar upp sig något halvt varv. Vill du gänglåsa så köp en tub, biltema har en lagom fast sådan. Hittar du inte rätt moment kan du alltid kolla hur hårt skruvarna sitter idag med din momentnyckel. Tänk dock på att gänglåsning minskar friktionen något så dra inte fullt lika hårt som skruvarna sitter idag.
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Ons 11 dec 2019 8:20 Svara med citat
Bultarna till stolsskenorna ska dras med 40Nm. Borde ju inte skilja om man sätter öglor. Det är väl fortfarande samma bult?
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Kentakungen
Ons 11 dec 2019 10:59 Svara med citat
Hej Mats, Tackar för svaret. Ja det är samma bult.
Mvh Kennet
Mranderz
Ons 11 dec 2019 18:14 Svara med citat
Vill inte vara petig, men det är en skruv...
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Ons 11 dec 2019 18:44 Svara med citat
Mranderz skrev:

Läsvärt om skruv vs bult https://www.nyteknik.se/popularteknik/vad-ar-en-bult-och-vad-ar-en-skr uv-6345342

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Masi
Ons 11 dec 2019 20:13 Svara med citat
Mranderz skrev:

Men nu var du ju just petig Laughing
Tror ju knappast att det blev något missförstånd i detta fallet? Men absolut, du har helt rätt, den har gängor och bör kallas för skruv. Tur att det inte var du som behövde hjälp, du hade väl inte fixat det då det var grova faktafel i beskrivningen. Laughing
Hade dock hoppats på att detta forum var till för att hjälpa varandra med bilen inte ev stavfel, syftningsfel eller kanske till och med särskrivningar.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Mranderz
Ons 11 dec 2019 21:12 Svara med citat
Tänker mest att det kanske var just missförstånd som gav upphov till skratten han fick? Ha bad om åtdragningsmoment för bultar. Personalen kanske uppfattade att han skojade och därför skojade tillbaka men det förstod han kanske inte i det läget. Ett annat scenario är ju om man seriöst efterfrågar vilken blinkersvätska man bör fylla på med. Tror att man i det läget hade fått till svar att det inte är så noga, fyll på med valfri...
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Ons 11 dec 2019 21:28 Svara med citat
candyweiss skrev:
Läsvärt om skruv vs bult https://www.nyteknik.se/popularteknik/vad-ar-en-bult-och-vad-ar-en-skr uv-6345342

Thumbs up
Masi
Tor 12 dec 2019 6:10 Svara med citat
Mranderz skrev:
Tänker mest att det kanske var just missförstånd som gav upphov till skratten han fick? Ha bad om åtdragningsmoment för bultar. Personalen kanske uppfattade att han skojade och därför skojade tillbaka men det förstod han kanske inte i det läget. Ett annat scenario är ju om man seriöst efterfrågar vilken blinkersvätska man bör fylla på med. Tror att man i det läget hade fått till svar att det inte är så noga, fyll på med valfri...

Nja, nu var det ju inte en rolig grej som han frågade efter och det var ju faktiskt jag som använde uttrycket bult och inte frågeställaren.
Nu är det nog inte många som faktiskt tar reda på vilket moment en stolsskena ska dras med och använder sig av en momentnyckel.
Det handlade nog snarare om en reservdelsgubbe som inte är så hemma i ELSA, verkstadshandboken.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Tor 12 dec 2019 10:14 Svara med citat
Monterade en dragkrok själv på en bil för ganska många år sedan. Då skulle det besiktigas direkt innan man fick använda den. I monteringsanvisningen stod det vilket moment man skulle dra skruvarna/bultarna med. Så jag köpte en och drog åt med angivet moment. Det blev underkänt på besiktningen. Besiktningsmannen hämtade en ringnyckel och drog åt så han blev blå i ansiktet. Så nu är det godkänt sa han sen.
Masi
Tor 12 dec 2019 10:24 Svara med citat
olle54 skrev:
Monterade en dragkrok själv på en bil för ganska många år sedan. Då skulle det besiktigas direkt innan man fick använda den. I monteringsanvisningen stod det vilket moment man skulle dra skruvarna/bultarna med. Så jag köpte en och drog åt med angivet moment. Det blev underkänt på besiktningen. Besiktningsmannen hämtade en ringnyckel och drog åt så han blev blå i ansiktet. Så nu är det godkänt sa han sen.

Råkade ut för samma sak för länge sedan när jag skulle besiktiga en nymonterad krok på en Saab 9000. Men idioten drog av 2 skruv och den blev underkänd.
Den stationschefen fick inte lätt att försvara sin anställde neandertalare. Det slutade med att dem fick betala tillbaka avgiften, betala en verkstad för att byta skruv och den förstärkning som skruven satt i, samt hyrbil för en dag.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Kentakungen
Tis 17 dec 2019 1:38 Svara med citat
Simpla installationer som blev perfekta så det finns absolut inget att anmärka på. Att göra en enkel sak rätt är ibland ganska belåtande. Det var ju en principsak från början. Inget att hänga upp sig på och alltid kommer det väl hjälpa någon nybliven förälder där ute i landet med artikelnummer och moment för ”skruven” som VW hänvisar till men inte specificerar. Ser ju att nya trådar inte dyker upp så ofta här på forumet och kanske skulle fler våga skriva. Jag släpper det här och ni får diskutera blinkersvätska, skruvar och missförstånd bäst ni vill. Dancing