Forum - Golf 7 (13-19) - Skrämmande dåligt helljus på min Golf SC, är det normalt?

Johan124
Kör: Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde Medlem: 14 mars 2017
Ons 24 jan 2018 10:03 Svara med citat
Har en Golf SC årsmodell 17, (ej facelift, ej xenon, ej led), helljuset är ofattbart dåligt/svagt, är det så på era bilar också?
Krille84
Kör: Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm Medlem: 12 februari 2016
Ons 24 jan 2018 11:35 Svara med citat
Ja, det är en av VW’s brister i de allra flesta bilmodeller varesig bilen har halogen eller xenon.
Magoo_c4
Kör: Golf 6 TDI BMT - 13 Ort: Kristianstad Medlem: 26 januari 2017
Tor 25 jan 2018 8:02 Svara med citat
är väl ett generellt problem med 99% av alla fordon som tillverkas idag.
Jag brukar montera x-ljus/ramp/ledramp på alla mina bilar inom någon dag från inköp.
Och ja, det går att göra snyggt utan åverkan på fordonet (dvs tar man bort den syns det inte att den suttit där) om man bara kämpar lite.
Bild
Bild
ollefisk
Kör: Golf 7 SC Bluemotion Ort: Karlstad Medlem: 05 augusti 2011
Tor 25 jan 2018 9:18 Svara med citat
Stör inte LED-rampen radarn?
Magoo_c4
Tor 25 jan 2018 10:43 Svara med citat
Har ingen radar på min MK6
Sitter den inte framför radarn torde den inte heller störa.
EDIT: googlade och såg att radarn sitter mitt under nummerplåten. Man kan ju då montera 2 st lite mindre på var sida.
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Tor 25 jan 2018 14:43 Svara med citat
Det här är ett vanligt problem på s.k. kontinentalbilar.
Jag har fått uppfattningen, att det handlar om att avstånden är korta och att Europa, utanför Norden, är väldigt tättbebyggt och att helljus därför skulle ha mindre betydelse. Jag vet inte om det är hela sanningen, men det kan ligga något i det.
Det är ytterst sällan man ser bilar nere i Europa, som är utrustade med extraljus.
I de nordiska länderna är det betydligt vanligare.
Jag kan tycka att halvljuset är det viktigaste. Ett bra halvljus, kombinerat med ett dåligt helljus, går ju att åtgärda med extra strålkastare. Ett dåligt halvljus går ju inte att göra så mycket åt.
I Sverige, särskilt i inlandet eller i norra Sverige, så skulle jag alltid montera extraljus av bra kvalitet eller köra Volvo eller Saab, som alltid haft fina strålkastare.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tor 25 jan 2018 14:55 Svara med citat
Gourmand skrev:
Jag har fått uppfattningen, att det handlar om att avstånden är korta och att Europa, utanför Norden, är väldigt tättbebyggt och att helljus därför skulle ha mindre betydelse. Jag vet inte om det är hela sanningen, men det kan ligga något i det.
Det är ytterst sällan man ser bilar nere i Europa, som är utrustade med extraljus.
Jag kan tycka att halvljuset är det viktigaste. Ett bra halvljus, kombinerat med ett dåligt helljus, går ju att åtgärda med extra strålkastare. Ett dåligt halvljus går ju inte att göra så mycket åt.
I Sverige, särskilt i inlandet eller i norra Sverige, så skulle jag alltid montera extraljus av bra kvalitet eller köra Volvo eller Saab, som alltid haft fina strålkastare.

Sen är det inte heller bra att ha för stor skillnad mellan hel/halv-ljus. Jag har kört lastbil med feta extraljus och skillnaden mellan hel och halv är grym, känns nästan som om man blir blind när man bländar av till halvljus.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Magoo_c4
Tor 25 jan 2018 15:00 Svara med citat
Gourmand skrev:

I bla belgien är extraljus olagligt!
Eller... det var det när jag bodde där 1988-1989, så farsan fick plocka av sina när vi reggade in vår bil där.
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Tor 25 jan 2018 17:52 Svara med citat
Det där med kontrasten mellan halv och helljus är riktigt. När man monterar extraljus, så bör man inte eftersträva starkaste möjliga strålkastare. Man kompletterar med måtta och balans, kan man säga. Men, extraljus menar jag är nödvändigt på svenska vägar på de allra flesta bilar.
GT4-R
Kör: Golf 7 sc DSG och Tiguan Ort: Gävle Medlem: 08 april 2016
Tor 25 jan 2018 19:50 Svara med citat
Johan124 skrev:
Har en Golf SC årsmodell 17, (ej facelift, ej xenon, ej led), helljuset är ofattbart dåligt/svagt, är det så på era bilar också?

Golf ägare här oxå 2016 tyvärr med inge extra utan vanliga halogen. Första resan till fjälls den vintern var inte kul. Halvljus var ok.. men heljus totalt värdelöst. Farligt lär jag påstå på riktig mörk vinterväg.

Till denna vintersäsong har jag monterat 3st 225 med 100watts lampor. köpte dessa beganade och kost totalt ca 1500kr med mont. Är så jäkla dyrt med dessa nya ledljus men detta alt blev riktigt bra!

helt klart värt att göra som jag gjorde utan att det kostar multi.

[/img]

Love my SC dsg med bensinvärmare🤠

Senast ändrad Tor 25 jan 2018 19:56, ändrad totalt 1 gång
GT4-R
Kör: Golf 7 sc DSG och Tiguan Ort: Gävle Medlem: 08 april 2016
Tor 25 jan 2018 19:55 Svara med citat
[img]Bild[/img]

Love my SC dsg med bensinvärmare🤠
Palito
Kör: Golf 7 1.0 TSI Ort: Stockholm Medlem: 30 oktober 2017
Fre 26 jan 2018 17:46 Svara med citat
Kan bara hålla med. Helljuset med halogen lämnar mycket att önska. Nu har jag en 7,5 -18 med LED. Jösses vilken skillnad på helljus. Jag är mkt belåten.
Mattias A
Kör: Golf 7 SC GT Ort: Jönköping Medlem: 18 november 2014
Ons 07 mar 2018 22:31 Svara med citat
En variant http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=52163&highlight=
Har inte stört mig på det dåliga ljuset denna vintern.
Stroken
Kör: Passat 7 2.0 Tdi -14 Ort: Umeå Medlem: 27 oktober 2016
Tis 17 sep 2019 20:29 Svara med citat
Krille84 skrev:
Ja, det är en av VW’s brister i de allra flesta bilmodeller varesig bilen har halogen eller xenon.

Det var så kasst .på min Passat 2014, mätare volten- BARA 10,46 volt vi lampan. Ställde upp volten till 12,5 med en app.
Steelstomach
Kör: Golf 7 2.0 TDI -17 Ort: Stockholm Medlem: 22 juni 2017
Ons 18 sep 2019 9:22 Svara med citat
Stroken skrev:
Det var så kasst .på min Passat 2014, mätare volten- BARA 10,46 volt vi lampan. Ställde upp volten till 12,5 med en app.

Du mätte spänningen som anges i volt. Skilj på enhet och storhet.https://sv.wikipedia.org/wiki/Storhet
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tor 19 sep 2019 21:30 Svara med citat
Ett diskret och enkelt alternativ...
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=52863
Självklart är rejäla extraljus bättre men fulare och jobbigare att installera. Dessa LED ger ett bra lyft för väldigt liten insats.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tis 17 dec 2019 20:18 Svara med citat
Masi skrev:
Ett diskret och enkelt alternativ...
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=52863
Självklart är rejäla extraljus bättre men fulare och jobbigare att installera. Dessa LED ger ett bra lyft för väldigt liten insats.
/Mats

Jag har ju 2 Golf7or så jag svarar mig själv.
Frugan har en Golf med original halogen som jag konverterat till full LED, alltså både hel och halvljus. Framför allt blev det ett rejält lyft för halvljuset. Helljuset saknar tyvärr fortfarande lite längd men frugan vill inte ha fula extraljus på sin bil. Ska försöka smyga in något diskret bakom nedre gallret vad det lider.
Den andra Golfen har xenonstrålkastare och har precis fått ett rejält tillägg (NBB 225 Alpha) . Hade dessa extraljus liggandes och har velat länge fram och tillbaka men det är extremt mycket vilt på vägarna i Östergötland så jag pillade dit dem 3st stora pottorna i nosen på Alltracken. Än så länge nöjer jag mig med halogen men det kan hända att det blir LED eller xenon i dem i framtiden. Jösses vilken skillnad på ljus det blev!
Om det är särkillt vackert tål ju att diskuteras.
Bild
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Don tomaso
Kör: Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad Medlem: 15 juli 2016
Ons 01 jan 2020 19:47 Svara med citat
Jag instämmer, xenonhalvljuset på min Alltrack lyser okej, jämfört med en bil med halogen så är det ju som natt och dag såklart. Helljuset med luckan som åker upp och använder samma reflektor är ett skämt. På min V40 med Ledstrålkastare så skiljer det nästan lika mycket till Volvons fördel som mellan halogen och Altrackens xenon. Helljuset på Volvon med 4st separata 35W led gör extraljus överflödigt. Tycka vad man vill om Volvo men deras strålkastare brukar prestera väldigt bra.