Forum - Golf 7 (13-19) - Byta startbatteri Golf 2017

Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Ons 01 jan 2020 20:24 Svara med citat
Har googlat och fått mängder av olika sorts info. Om man ska byta startbatteriet på Golf 2017, räcker det att ställa Ctek-laddaren på "supply" och koppla minus till karossen och plus till bilens pluspol och sedan byta batteriet?

Detta med att man ska "koda in" det nya batteriet, vad menas med det? Är det nått man behöver fundera på öht.?
Jag har en OBD7 som jag använde för att släppa handbromsen när jag bytte bakbromsar, men jag vet inte om den kan ha nån funktion vid ett batteribyte..
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 02 jan 2020 8:30 Svara med citat
Don tomaso skrev:
Jag har en OBD7

Menar du OBDeleven?
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Tor 02 jan 2020 9:17 Svara med citat
Ja så kanske den heter Smile
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Tor 02 jan 2020 9:46 Svara med citat
I våra bilar sitter det ett avancerat batteriövervakningssystem som hela tiden har koll på hur mycket kapacitet som det finns kvar i batteriet. Bilen anpassar både laddningsspänningen och laddningsströmmen utefter vilket slags batteri som det sitter i bilen, och även vilket skick batteriet är i. Är batteriet i ett bra skick så stänger motorn av sig vid rödljusen direkt men om batteriet är i ett sämre skick så måste du köra ett längre sträcka innan motorn börjar med att stänga av sig för att ta ett exempel.

Det som du behöver ange när du kodar in ditt nya batteri är :

Batteriets kapacitet i Ah
Batteriets teknologi, om det är EFB eller AGM
Batteriets tillverkare, varför det nu skulle spela någon roll
Batteriets serienummer

Om du ersätter dit gamla batteri med ett nytt exakt lika dant så räcker med att byta ut minst en siffra i batteriets serienummer för att bilen datorer ska förstå att det sitter ett nytt batteri i bilen och därmed börja analysera det.

En intressant fråga är ifall kodningen av batteriet spelar någon som helst roll i praktiken eller om det bara är en massa försäljningssnack. Vad händer ifall du bara byter ut batteriet utan att ändra någon kodning, kommer det gå bra att köra ändå?

Edit:
https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/how-to-retro-fit-a-bi gger-capacity-battery-to-a-mk7-golf.320084/
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 02 jan 2020 9:59 Svara med citat
Är detta något som ska ha kommit med Golf7 eller från en viss årsmodell på alla VW?
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Tor 02 jan 2020 10:40 Svara med citat
Tack för bra svar Blåbäret!
Jag hittade en youtubevideo där en Audiverkstad förklarade utförligt varför man behöver koda batteriet. Som jag fattade det var den stora anledningen att laddningens adaption adapterar sig efter batteriets kondition alltefter som livslängden förkortas. Byter man batteriet utan att tala om för bilen att man gjort detta så förutsätter adaptionen att man fortfarande har ett gammalt batteri och det nya batteriet laddas i själva verket aldrig fullt utan kommer få en väldigt kort livslängd.
Den andra aspekten är om man byter typ av batteri, det kan jag förstå, då AGM ska ha en högre laddspänning än bly/syra.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tor 02 jan 2020 11:15 Svara med citat
maxmsm skrev:
Är detta något som ska ha kommit med Golf7 eller från en viss årsmodell på alla VW?


Det kom väl i samband med start-stop-tekniken har jag för mig.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Tor 02 jan 2020 11:56 Svara med citat
maxmsm skrev:
Är detta något som ska ha kommit med Golf7 eller från en viss årsmodell på alla VW?


Jag tror att alla Europeiska Golf 7 har batteriövervakning men inte alla Nordamerikanska. Därför kan du hitta lite motsägande uppgifter ifall du kollar på utländska bilforum eller YouTube filmer.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 02 jan 2020 13:59 Svara med citat
Olof skrev:
Det kom väl i samband med start-stop-tekniken har jag för mig.



Det finns vad jag har förstått en funktion på Golf 7 där man håller in en knapp på panelen och ser batteriets status, finns detta på alla de bilar som man måste göra en kodning vid batteribyte?
Sambon har en Passat -13 och jag håller på att kolla på lite nyare bil då Bettan börjar kännas mogen för ett utbyte.
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Tor 02 jan 2020 14:44 Svara med citat
Ja den funktionen finns. Med tändningen avstängd så håller man tripmätaren intryckt så visas state of charge på batteriet. Har inte provat det själv men funktionen ska gå att programeras med obd11 vad jag kan se.

Däremot hittar jag inte nån meny för att koda ett nytt batteri i obd11.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Tor 02 jan 2020 14:58 Svara med citat
Jag har aldrig använt obd11 själv men är det inte så här enkelt?
http://forum.obdeleven.com/thread/2041/battery-replacement

https://youtu.be/36OB96OtUsE
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Tor 02 jan 2020 16:21 Svara med citat
Tack Blåbäret! Det verkar som att det finns batteriadaption i obd11. Min är på svenska och har inte tillgång till bilen, och jag kommer inte längre i menyerna utan att vara ansluten till bilen. Men nummer 19 ”anpassning” borde vara samma som ”adaption”, men sedan tar det som sagt stopp innan man anslutit obd11 till bilen.

Jag får nog försöka läsa på lite hur den fungerar så jag inte gör bort mig. Har bara använt den till att släppa handbromsen vid skivbyte och några småsaker.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Tor 02 jan 2020 19:47 Svara med citat
Jag pratade med "min" VW-Verkstad. De monterar enbart original batteri om jag lämnar in bilen. Det är ett EFB batteri. De sätter spänning på chassit och + innan de lossar batteriet och sen sätter i det nya. Ingen programmering behövs säger de. Det är enligt dem AUDI som är bökiga och behöver programmeras.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Tor 02 jan 2020 21:00 Svara med citat
olle54 skrev:
Jag pratade med "min" VW-Verkstad. De monterar enbart original batteri om jag lämnar in bilen. Det är ett EFB batteri. De sätter spänning på chassit och + innan de lossar batteriet och sen sätter i det nya. Ingen programmering behövs säger de. Det är enligt dem AUDI som är bökiga och behöver programmeras.

Med en CTEK laddare är det enkelt att sätta spänning på + kabeln och chassit sen är det bara att byta batteriet.
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Tor 02 jan 2020 23:46 Svara med citat
Blåbäret skrev:
I

En intressant fråga är ifall kodningen av batteriet spelar någon som helst roll i praktiken eller om det bara är en massa försäljningssnack. Vad händer ifall du bara byter ut batteriet utan att ändra någon kodning, kommer det gå bra att köra ändå?

Edit:
https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/how-to-retro-fit-a-bi gger-capacity-battery-to-a-mk7-golf.320084/


Jag har -15 Sportsvan och bytte batteriet 1år sen 75Amp vanligt och jag koda ingenting, bilen går som ska
"lossa kablarna inget ström till + kabel"
Den larmar lite i början men man måste köra liten sväng med så kommer allt tillbaka
Kanske ska ha ström i + kabeln då larmar den inte?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 03 jan 2020 4:52 Svara med citat
Då borde man kunna dra en kabel till 12V-uttaget i skuffen från annat batteri eller annan bil medan man byter för att slippa evt larm och krångel.
Min gamla Bi-Fuel kopplar jag ur batteriet på när vi åker på semester så att det ska vara kräm kvar så den går att starta när man kommer hem.