Forum - Golf 7 (13-19) - Golf TGI - GAS, första mycket postiva intrycket!!!

Kermit
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 13 oktober 2013
Sön 29 jun 2014 22:13 Svara med citat
Hej! Har just fått min Golf TGI Sportcombi och tycker den är fantastiskt! Bytte min Audi Q3 och tycker goflen den år SÅ MYCKET bättre. PIgg, bekväm, och funtionell... Rekomenderas!!!
Morina
Kör: Golf 7 1.4 TSI GT -14 Ort: Alingsås Medlem: 30 juli 2009
Sön 29 jun 2014 22:24 Svara med citat
Hur är förbrukningen? Pris? Smile grattis till din nya bil Smile
Kermit
Mån 30 jun 2014 8:57 Svara med citat
Tack!!

Har inte kollat förbrukning än kör jag den på bensin så drar den 0.5 per mil, dvs ca 7.5 kr per mil, på gas så blir det drygt 20% billigare. Men, framförallt så är det ju mer mijövänligt. I stockholm där jag bor produceras gasen av hushållssopor. Känns kul att köra på äppelskruttar Smile

den kostade 300 000 kr. Och då fick jag med massor med utrustning, tex panoramatak, webasto värmare, dragpaket, komfortstolar med massage (!).
Beck
Kör: Ingen VW Ort: Göteborg Medlem: 28 september 2014
Sön 28 sep 2014 16:47 Svara med citat
Kul att du valt en TGI! Jag funderar också på en men har inte hunnit provköra än.

Hur är bränsleförbrukningen på gas jämfört med den av VW angivna förbrukningen? Samma som på bensin/diesel dvs 25-30% över i verkligheten?

Märker du någon skillnad i motorljudet när du kör på gas jämfört med bensin? Jag har läst någonstans att gaskonverterade motorer är lite hårdare i tonen jämfört med bensinare.
Kermit
Sön 28 sep 2014 17:48 Svara med citat
Hej! Har inte mätt men kollat mellan tankningarna vad det kostar per mil och den går mycket billigt på gas, typ 7-8 kr milen. Körde en hel del på bensin i början och då drog den överraskande mkt, typ 0.7 på landsväg. Den går SUPERBRA på gas, minst lika bra som en vanlig bensinbil, absult inte hårdare i tonen. Dock upplever jag att den inte går lika bra på bensin. pratde med en taxichufför som gör mkt på gas som hade samma erfarenhet. Antar att bilen är optimerad för gas. Totalt mycket nöjd med bilen!
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 28 sep 2014 18:04 Svara med citat
Kermit skrev:
Hej! Har inte mätt men kollat mellan tankningarna vad det kostar per mil och den går mycket billigt på gas, typ 7-8 kr milen. Körde en hel del på bensin i början och då drog den överraskande mkt, typ 0.7 på landsväg. Den går SUPERBRA på gas, minst lika bra som en vanlig bensinbil, absult inte hårdare i tonen. Dock upplever jag att den inte går lika bra på bensin. pratde med en taxichufför som gör mkt på gas som hade samma erfarenhet. Antar att bilen är optimerad för gas. Totalt mycket nöjd med bilen!

Du skriver i ditt förra inlägg att den drar 0.5l/mil och 7.5 kr/mil på bensin, och nu går den på 7 - 8 kr/mil med gas Confused Vilket gäller?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Kermit
Sön 28 sep 2014 18:07 Svara med citat
0.5 fick jag från spec:en, det är vad VW påstår. När jag börjat använda bilen visade det sig inte stämma, den drar mer bensin. Så på bensin skulle jag säga typ 10 spänn milen, på gas typ 7-8 kr.
Sodan
Kör: Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm Medlem: 15 oktober 2013
Tis 20 jan 2015 10:46 Svara med citat
Kermit skrev:
0.5 fick jag från spec:en, det är vad VW påstår. När jag börjat använda bilen visade det sig inte stämma, den drar mer bensin. Så på bensin skulle jag säga typ 10 spänn milen, på gas typ 7-8 kr.

Nu borde fler ha kört lite med sina gasbilar. Hur mycket drar de i verkligheten och är de törstigare på bensin än 105 TSI?

Är det fortfarande billigare mil på gas?
candyweiss
Tis 20 jan 2015 11:54 Svara med citat
Sodan skrev:
Nu borde fler ha kört lite med sina gasbilar. Hur mycket drar de i verkligheten och är de törstigare på bensin än 105 TSI?

Är det fortfarande billigare mil på gas?

Känner flera personer med gas/bensinbilar, och de kör enbart på bensin, undrar varför Very Happy

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
ollefisk
Kör: Golf 7 SC Bluemotion Ort: Karlstad Medlem: 05 augusti 2011
Mån 12 jun 2017 9:59 Svara med citat
Hur mycket kostar totala kostnaden gasbilen? Behöver den servas oftare än bensin eller dieselbil?
Vad kostar gasen nu och vad kostar då bränslen per mil?
candyweiss
Mån 12 jun 2017 12:02 Svara med citat
ollefisk skrev:
Hur mycket kostar totala kostnaden gasbilen? Behöver den servas oftare än bensin eller dieselbil?
Vad kostar gasen nu och vad kostar då bränslen per mil?

Har tyvärr ingen koll på vad servicepriserna är. Vet bara att gasbehållaren behöver service/kontroll efter ett visst antal mil/år som kostar mycket..
Har en vän som hade några gas/bensin-Golfar på sitt jobb. Dom slutade "tanka" gas för att bilen blev slöare, behövdes tankas mycket oftare och att dom gick mycket dåligt vid minustemperaturer.

Tydligen var inte gas så bra eftersom Kermit aldrig skrev nåt mer i tråden Surprised

Hoppas någon som har/haft gasbil kan svara med bättre uppgifter än jag kan Embarassed

Nilson
Kör: Golf 7 Gas Ort: Stockholm Medlem: 14 juni 2017
Ons 14 jun 2017 13:46 Svara med citat
Jag har en gas golf och har kört den i tjänsten i 3 år och har inte haft några problem.
Jag upplever den piggare på gas och har till och med dragit husvagn med 5 personer i bilen utan större problem vilket förvånade mig.
Kostnader tänker jag inte på då det är en tjänstebil men om vi säger så här.

Ser ni Taxi bilarna tanka gas?
Jag gör det så jag antar att det är billigast eller vad tror ni?
Vette
Kör: Golf 7 SC 1,4 TGI-16 Ort: Karlstad Medlem: 31 oktober 2015
Sön 18 jun 2017 7:26 Svara med citat
Har också en TGI som jag kört ca 3000 mil, jag har tankat bensin max 5 gånger på snart 2 år.
Bränslekostnaden är ca 1-1,50kr/mil lägre på gas.

Räckvidden varierar mellan 28-38 mil.
Angående service så det är oljebyte årligen som skiljer mot en TSI (tror jag).
Steelstomach
Kör: Golf 7 2.0 TDI -17 Ort: Stockholm Medlem: 22 juni 2017
Tor 22 jun 2017 8:56 Svara med citat
Jag har ungefär 10.000 gasmil bakom mig, dock i 2st Passat men ändå. Jag tycker att Passaten går bättre på gas än bensin och kostnaden per mil är, som flera ovan skriver, lägre än för bensin, runt 1-1,50/mil. När det gäller service är det oljebyte var 1500:e mil, service för övrigt är upp till 3000 mil.

Den senaste Passaten hade går 70 mil på bensin då den byttes in.

Jag hade gärna kört vidare på gas men Passat finns inte som nybil med gasmotor och jag tycker att VW gjort fel som har fullstor bensintank och liten gastank i Golf TGI. De borde gjort som i Passat EcoFuel, huvudtank för gas och "reservtank" för bensin.
Passaten hade 30 liter bensintank och det gick i 25kg gas som normalt räckte 45-50mil.

Upp till 35mil räckvidd på gas är för lite och tillsammans med "bara" 110hk fick det mig att, åtminstone tillfälligt, lämna gasvärlden och åka diesel i tre år. Vi får se vad valet blir nästa gång.
candyweiss
Tor 22 jun 2017 9:07 Svara med citat
Hu är det kostnaden för service/kontroll av gasbehållaren?
Jag har en vän som äger en Subaru med gas, den är så dyr i service så att det kostar lika mycket som att köra på bensin, vilket förra ägaren också berättade.

Steelstomach
Kör: Golf 7 2.0 TDI -17 Ort: Stockholm Medlem: 22 juni 2017
Tor 22 jun 2017 9:16 Svara med citat
Jag vet inte specifikt vad kontroll/service av gastankarna kostar, antar att det ingått i den vanliga servicen.
Jag hade Passaterna som förmånsbil och det som drog ned kostnaderna mest var den 40%-iga reduktionen av förmånsvärdet.
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Mån 03 feb 2020 19:45 Svara med citat
Gammal tråd men det kanske kan vara intressant för några iaf.
Besiktade PruttGasGolfen idag och jag hade valt bort gaskontrollen vid senaste servicen. Jag valde att plocka bort plastbaljan som täcker gastankarna innan besiktningen så dem fick kolla tankarna då. Kostade inget extra, iaf inte på Carspect.
Har haft bilen i snart 2 år och använder den som pendlarbil, kör 8 mil och dagen. Mestadels snäll landsväg skyltad 90km/h, då drar den runt 3,5kg/100km. Sett att priset på gas varierar ganska mycket beroende på var i landet man bor. Här i Östergötland betalar man strax under 19kr/kg vilket ger mig en bränslekostnad på 6,65kr/mil. Rätt ok faktiskt.
Åkte att par snabba turer upp till Stockholm med, när man ligger med lite moms, alltså marshar 130 typ, stiger förbrukningen till 4,2kg/100km, då närmar man sig alltså 8kr/mil. Å andra sidan blir gasen billigare ju närmare Stockholm man kommer 😁
Lägre söder ut verkar gasen dyrare. Men det är alltid billigare med gas än bensin.
Än så länge efter snart 2år och 3500mil har bilen fungerat felfritt så när som på vattenläcka från högtalarna i bakdörrarna. Dem läckte iofs redan när jag köpte bilen och var det första jag såg till att få åtgärdat.
Har snart gjort av med en tank bensin under hela tiden i vår ägo. Halva tanken har väl gått till bränslevärmaren, den andra halvan körde jag upp i höstas med flit. Soppan i tanken var ju 18 månader gammal så det var väl dax att byta ut den 😂
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15