Forum - Volkswagen Passat - Styrenhet EPB Passat 05

MattiasH
Kör: Passat 6 FSI 2.0 Ort: Örnsköldsvik Medlem: 21 januari 2020
Lör 01 feb 2020 17:37 Svara med citat
Nån som vet om man kan byta styrenhet till parkeringsbroms rakt av eller måste en ny enhet kodas med bilen? Tänkte ev kolla på en beggad enhet då min mest troligt är död. Tacksam för svar
MattiasH
Mån 10 feb 2020 7:22 Svara med citat
MattiasH skrev:
Nån som vet om man kan byta styrenhet till parkeringsbroms rakt av eller måste en ny enhet kodas med bilen? Tänkte ev kolla på en beggad enhet då min mest troligt är död. Tacksam för svar

Problemet är tillslut löst. Verkar vara ett svårt fel då ingen på detta forum kunde svara eller komma med tips på någon av mina 2 inlägg.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 10 feb 2020 7:30 Svara med citat
MattiasH skrev:
Problemet är tillslut löst. Verkar vara ett svårt fel då ingen på detta forum kunde svara eller komma med tips på någon av mina 2 inlägg.

Vad var lösningen?
Detta skulle vara intressant att få veta.
MattiasH
Mån 10 feb 2020 7:38 Svara med citat
Har ett tidigare inlägg där jag beskrev felen, (knapp död men motorer fungerade när man körde direkt ström med 12v) slutade med att jag riva upp mittkonsolen för att komma åt styrenheten (denna var ärgad och stygg i både kontakt och enhet) köpte ny på skroten som jag sen fick lämna in på VW för inkodning på min bil. Knappen fungerade fortfarande inte även efter byte av knapp så fungerade inte bromsen. Visa sig att det var dålig kontakt (ärg?) kvar i kontakten till styrenheten. Så jag rev upp ännu engpng och rengjorde kontakter och kablar ordentligt med massvis av kontaktspray. Och vips så fungerade den. Kanske kan vara till hjälp för nån i framtiden i alla fall.

VW tog 2400kr för kodning och felsökning skroten tog 900 för styrenheten. Köper man samma styrenhet (modell nr osv) så ska man inte behöva koda om den. Min nya var tyvärr inte det.