Forum - Golf 7 (13-19) - Vattenläckage - bakdörrar, lister, golv!

Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Mån 11 feb 2019 5:37 Svara med citat
berg1 skrev:
Fick bytt högtalaren vänster bak på Goodwill under förra året. För några veckor sedan var det vatten på mattan höger bak. Tog bort dörrpanelen och på denna sidan var högtalaren hel men packningen trasig. Har nu tätat med silikon och ska göra ett vattentest innan panelen monteras igen. Undrar om någon åtgärd gjorts på senare årsmodeller för att undvika att detta uppstår?

Varför lämnade du inte in bilen igen? Det lär ju gå på GW.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
berg1
Kör: Golf 7 1.2 TSI -13 Ort: Karlskrona Medlem: 18 oktober 2015
Tis 12 feb 2019 5:25 Svara med citat
Masi skrev:
Varför lämnade du inte in bilen igen? Det lär ju gå på GW.
/Mats
Den är sex år nu så det börjar väl bli på gränsen. Det var också långt ifrån självklart att få det på GW vid första tillfället.
wallani
Kör: Golf 7 TSI 110 Ort: Karlstad Medlem: 20 november 2013
Sön 28 jul 2019 14:58 Svara med citat
Vänster bakdörr, läckage under högtalaren. Vilket av följande alternativ bör jag välja?

1 Rengöra plåten och täta med silikon

2 Borra ur nitarna, avlägsna packningsrester, rengöra plåten, ha på tätningsmassa och popnita.
Hunter
Kör: Golf 7 S-combi 150 tdi 4-M Ort: Örebro Medlem: 06 mars 2016
Mån 29 jul 2019 15:12 Svara med citat
Kolla med en VW verkstad.

På min 2014 så bytte dom bägge bakhögtalarna på goodwill.

VW GOLF VII SC 2,0 TDI 150 4M GT 2014.
VCDS.
wallani
Mån 29 jul 2019 16:05 Svara med citat
Har kollat, men goodwill kunde jag glömma, råkade byta olja för första gången på annan verkstad under en långresa. Och garantier utgångna. Min tionde vw och det blir inga fler.
Masi
Mån 29 jul 2019 18:49 Svara med citat
wallani skrev:
Har kollat, men goodwill kunde jag glömma, råkade byta olja för första gången på annan verkstad under en långresa. Och garantier utgångna. Min tionde vw och det blir inga fler.

Precis fått dem bytta på min Alltrack, fick dem bytta på PruttGasGolfen för ett år sedan. Vänd dig till en annan auktoriserad verkstad! Min PruttGasGolf var servad på annan verkstad av tidigare ägare men det var inga problem att få dem bytta.

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
wallani
Tis 30 jul 2019 17:12 Svara med citat
berg1 skrev:
Fick bytt högtalaren vänster bak på Goodwill under förra året. För några veckor sedan var det vatten på mattan höger bak. Tog bort dörrpanelen och på denna sidan var högtalaren hel men packningen trasig. Har nu tätat med silikon och ska göra ett vattentest innan panelen monteras igen. Undrar om någon åtgärd gjorts på senare årsmodeller för att undvika att detta uppstår?

Jag har åtgärdat bakdörrarna idag. Skumgummipackningarna var nertill helt borta varför jag blåste rent och tätade med silikon. Följe upp med vattentest. Godkänt.
Jag har dock en fundering. Vattnet som tidigare droppade ut nertill på högtalaren måste ju komma nånstans ifrån och tillflödet har ju inte upphört för att jag tätat. En vattensamling måste ju bli följden och var hittar jag den?
Hur ser Du på detta?

per
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Tis 30 jul 2019 19:00 Svara med citat
wallani skrev:
Jag har åtgärdat bakdörrarna idag. Skumgummipackningarna var nertill helt borta varför jag blåste rent och tätade med silikon. Följe upp med vattentest. Godkänt.
Jag har dock en fundering. Vattnet som tidigare droppade ut nertill på högtalaren måste ju komma nånstans ifrån och tillflödet har ju inte upphört för att jag tätat. En vattensamling måste ju bli följden och var hittar jag den?
Hur ser Du på detta?

per

Vattnet rinner ut genom dräneringsöppningarna vid nederdelen på dörrarna. Är de täta så rensa rent dem med något som inte repar sönder lacken.

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
Masi
Tis 30 jul 2019 23:27 Svara med citat
wallani skrev:
Hur ser Du på detta?

per

Vatten kommer in via yttre skraplisten, det är inget fel som behöver åtgärdas, det är bara så. Precis lika på alla bilar med höj och sänkbar ruta. Problemet blir ju när vattnet tar fel väg ut ur dörren.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
wallani
Ons 31 jul 2019 12:17 Svara med citat
Inläggen från Peter och Masi är kloka men hjälper mig inte i min fundering. Efter att igår ha fixat båda bakdörrarna kunde jag inte bli fri från tanken som jag beskriver i andra stycket i mitt inlägg. Varifrån vattnet kommer är ointressant.
Vad händer när vatten inte längre kan dräneras under högtalaren eftersom läckaget där har tätats? Jag kunde inte se att vatten kan ta sig en annan väg, och det medför att en mindre mängd vatten kommer att samlas upp i högtalaren och bli kvar där tills det dunstar bort i väntan på en ny regnskur.

per
Masi
Ons 31 jul 2019 22:14 Svara med citat
[quote="wallani"]Inläggen från Peter och Masi är kloka men hjälper mig inte i min fundering. Efter att igår ha fixat båda bakdörrarna kunde jag inte bli fri från tanken som jag beskriver i andra stycket i mitt inlägg. Varifrån vattnet kommer är ointressant.
Vad händer när vatten inte längre kan dräneras under högtalaren eftersom läckaget där har tätats? Jag kunde inte se att vatten kan ta sig en annan väg, och det medför att en mindre mängd vatten kommer att samlas upp i högtalaren och bli kvar där tills det dunstar bort i väntan på en ny regnskur.

per[/qu ote]
Aha, du menar att det blir en liten ficka på själva högtalaren som kan samla vatten?
Är det ett problem i sig egentligen? Aldrig hört om att själva högtalarna tar stryk av vatten i dörren.
Annars får du väl byta ut dem när med börjar låta illa? Dem är billiga!
Om jag nu fattat rätt?
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
wallani
Ons 31 jul 2019 23:14 Svara med citat
Bra Masi!!!
Precis så menar jag, och jag tycker inte om att skall behöva ske. Jag har ännu inte förstått hur det skall undvikas.
Funderar på att åter lossa panelen och låta det regna kraftigt över utsidan på bakrutan för att sedan "återställa" dräneringen under högtalaren. (Sticka ett hål på tätningen). Kommer då inget vatten nerdroppande kan jag sluta oroa mig och kommer att känna mig värd en gkädjebägare.
Vad föranleder våra meningsutbyten? Jo, ett grov felkonstruktion hos VW- fabriken, slarvig montering på verkstadsgolvet, bristande slutkontroll, slapphet hos importören som inte kräver återtagning, flathet hos återförsäljarna som accepterar bristfällig leverans från VAG Sverige.

per
Masi
Tor 01 aug 2019 1:09 Svara med citat
wallani skrev:
Bra Masi!!!
Precis så menar jag, och jag tycker inte om att skall behöva ske. Jag har ännu inte förstått hur det skall undvikas.
Funderar på att åter lossa panelen och låta det regna kraftigt över utsidan på bakrutan för att sedan "återställa" dräneringen under högtalaren. (Sticka ett hål på tätningen). Kommer då inget vatten nerdroppande kan jag sluta oroa mig och kommer att känna mig värd en gkädjebägare.
Vad föranleder våra meningsutbyten? Jo, ett grov felkonstruktion hos VW- fabriken, slarvig montering på verkstadsgolvet, bristande slutkontroll, slapphet hos importören som inte kräver återtagning, flathet hos återförsäljarna som accepterar bristfällig leverans från VAG Sverige.

per

Kanske en tankevurpa med den konstruktionen men så länge tätningen är hel är det ju ett icke-problem eftersom högtalarna i övrigt inte verkar bry sig om vatten? Kompromisser finns ju överallt på bilar i allmänhet och just detta är ju inte ett problem, måste ju finnas annat att lägga energi på?
Ja, tätningen är kass, men när det är åtgärdat är det ju inget problem längre?
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tor 01 aug 2019 8:48 Svara med citat
wallani skrev:
Bra Masi!!!

per

Det är ju precis som du skriver för jäkla illa att man inte stoppar in bättre delar nu när man konstaterat att de delar/den monterings metod som används inte håller måttet, men bilbranschen har väl visat sej inte bry sej speciellt mycket om sina kunder.
Kolla bara på det som har hänt några gånger nu i Sverige, brinnande BMW, ingen ägare i Sverige är informerad om felet av BMW.
wallani
Sön 11 aug 2019 17:10 Svara med citat
Kraftigt regn i natt och återigen vatten innanför bakdörrarna, men denna gång läckte det inte genom högtalarens tätning. Från rutan rinner vatten genom dörren och dränerades genom det nedre hålet, och så måste det vara. Vatten söker sig sedan vidare mellan innerpanelen och nedre delen av dörrplåten och hindras från att rinna in i bilen genom en tätningslist som är fast i karmen. Dessvärre föredrar vattnet att rinna över listen, över tröskeln och ner på golvet. Hur justerar man detta? Förmodligen måste dörren trycka hårdare mot listen, men jag förstår inte hur man "flyttar" på dörren.
per
wallani
Sön 11 aug 2019 18:50 Svara med citat
Det jag kallar det nedre hålet för dränering är fel, hålet är till för ett clips för montering av panelen. Clipsen har tätning som ligger an mot plåten. Smuts visar att vatten ändå runnit ut genom clipshålet. Men om tätningen fungerar, var fasen rinner då vatten från rutan ut? Finner inget hål i botten av dörren.
Peter_senior
Sön 11 aug 2019 22:16 Svara med citat
wallani skrev:
Kraftigt regn i natt och återigen vatten innanför bakdörrarna, men denna gång läckte det inte genom högtalarens tätning. Från rutan rinner vatten genom dörren och dränerades genom det nedre hålet, och så måste det vara. Vatten söker sig sedan vidare mellan innerpanelen och nedre delen av dörrplåten och hindras från att rinna in i bilen genom en tätningslist som är fast i karmen. Dessvärre föredrar vattnet att rinna över listen, över tröskeln och ner på golvet. Hur justerar man detta? Förmodligen måste dörren trycka hårdare mot listen, men jag förstår inte hur man "flyttar" på dörren.
per

Nej dörren behöver ej ligga hårdare mot listen som sitter på ovandel tröskel. Det löser inte problemet då vattnet kommer i glipan mellan innerdörr och dörr. Jag tätade även klippshålen innan jag monterade innerdörren för säkerhets skull.

wallani skrev:
Det jag kallar det nedre hålet för dränering är fel, hålet är till för ett clips för montering av panelen. Clipsen har tätning som ligger an mot plåten. Smuts visar att vatten ändå runnit ut genom clipshålet. Men om tätningen fungerar, var fasen rinner då vatten från rutan ut? Finner inget hål i botten av dörren.

Dränering - Lägg dig på knä. Böj dig under dörren och kika mellan ytterdörrplåten och gummilisten som är fäst i dörren. Du ser ett avlångt hål i framänden och ett i bakänden på dörren i 7 mm glipan mellan dörrfals och gummilist. Kör in ett bredare plastbuntband i hålen för att kolla så att det ej är tätt.

/Peter

wallani
Sön 11 aug 2019 22:49 Svara med citat
Hej Peter, Ditt svar uppskattas verkligen.
Klockan är tjugo i elva och jag har varit ute och kollat. Hål finns och ingen smuts. Nytt test med vatten i morgon.
Spännande uppgift för en pensionär. Tillåt att jag kontaktar Dig igen om jag går bet.
Per
Peter_senior
Sön 11 aug 2019 23:22 Svara med citat
Javisst! Köp några extra klipps om du inte redan gjort det Smile. Kan behövas.

wallani
Mån 12 aug 2019 14:54 Svara med citat
Vänligt av Dig, jag skrev nyss ett PM till Dig.
per
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 12 aug 2019 16:54 Svara med citat
wallani skrev:
Vänligt av Dig, jag skrev nyss ett PM till Dig.
per

Är det något hemligt som vi andra på forumet inte ska få veta?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
wallani
Mån 12 aug 2019 18:17 Svara med citat
Nej, inget "hemligt", bara ytterligare ett tack för tipset. Nämnde något om att byta bil och några ord om Halmstad.
per
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Ons 13 nov 2019 23:54 Svara med citat
Lämnade in min på oljebyte o inspektion, samt ville ha åtgärd på vattenintrång bakom föraren.
De sa att vatten trängde in via högtalare (vä bak dörr) och bytte högtalare på goodwill.
Cabban
Kör: Golf 7 1.5tsi GT ACT -20 Ort: Utomlands Medlem: 13 juli 2018
Ons 20 nov 2019 7:17 Svara med citat
Har detta felet uppenbarats sig, på 17-20 modellerna?
Har en helt ny r-line 1.5tsi 150, jag hoppas verkligen INTE det 😀
halvord126
Kör: Golf 7 1.4 tsi Ort: Mölndal Medlem: 20 januari 2020
Mån 20 jan 2020 22:16 Svara med citat
Cabban skrev:
Har detta felet uppenbarats sig, på 17-20 modellerna?
Har en helt ny r-line 1.5tsi 150, jag hoppas verkligen INTE det 😀
Köpte precis en 17 tsi och märkte idag att båda mattor bak var blöta,luktade även lite mögel!!
Har en bokad tid nästa vecka pga av en annan grej så jag bad dom kolla detta med.
Det skulle gå på garantin om det skulle vara nått enligt säljaren.
Nått mer man borde kolla? Inte kul om det rostat nånstans direkt.
Kan man be att få en annan bil? Hehe köpte den förra veckan.
halvord126
Kör: Golf 7 1.4 tsi Ort: Mölndal Medlem: 20 januari 2020
Tor 13 feb 2020 16:56 Svara med citat
Uppdatering,fick bägge högtalare utbytta samt att dom bytte ut hela golvmattan allt på garanti så det va ju bra;)
gick loss på 12,000 tydligen hehe.
Sida <  1, 2, 3, 4