Forum - Golf 6 (09-13) - Inlösen bil av försäkringen, värdering av bilen?

Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tor 13 feb 2020 11:16 Svara med citat
Plötsligt medan jag körde på stan brann det under motorblocket. Jag kom fort ut och försökte panikartad få hjälp och släcka branden. Förbipasserande bil stannade och hjälpte till att släcka branden från en total utveckling.
Det visade sig att branden orsakades av en kortslutning bredvid batteriet, närmast till förarsidan. Jag fick alltså ingen varning i instrumentpanelen och märkte heller inget annat ovanligt innan. Så bilen är för övrigt "hel och fräsch" och det gick att köra den från olycksplatsen till en trafikplats.

Bärgningsbilen hade varit med om många fall, men första gången i ett sådant fall.

Efter VW verkstadens kostnadsförslag till försäkringsbolaget, beslutade de att ta bilen i inlösen. Jag väntar på att de ska höra av sig och meddela vad jag ska få i ersättning för bilen.

Bilen är en variant kombi automat-12 (VI GT 1.4 TSI, 160hk) och har gott 19 000 mil, men är alltid servad, bl.a. ny växel.

Min fråga är hur de ska värdera bilen och vad är rimligt att få för min bil? Ska jag kolla vad en liknande bil kostar på Blocket? Det brukar skilja sig i pris beroende på om det är ett företag eller privatperson som säljer.
En uppskattad försäljningspris på kvd låg på 50 000 -/+ 7000.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Tor 13 feb 2020 12:34 Svara med citat
Jag hade förväntat mig så lågt som möjligt. Sen blivit positivt överraskad om det blev bättre.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tor 13 feb 2020 12:49 Svara med citat
Amigo: Förvänta dig det du skrivit på sista raden. Alltså ca 43000:-
Återkom gärna om vad du fick till slut.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tor 13 feb 2020 20:22 Svara med citat
Efter att läst en del forum så ska man inte acceptera 1:a budet man får av ett försäkriungsbolag

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tor 13 feb 2020 23:53 Svara med citat
Jag får alltså absolut ingen liknande bil under 65 000 på Blocket eller ens på aktionssidor.. Värdeminskning på biler sker snabbt de första åren, sedan går det saktare, innan det till sist nästan stannar av när priset hamnar runt 60 tusen för en 8 år gammal bil.
Men jag uppdaterar er gärna.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Fre 14 feb 2020 10:18 Svara med citat
Amigo skrev:
Jag får alltså absolut ingen liknande bil under 65 000 på Blocket eller ens på aktionssidor.. Värdeminskning på biler sker snabbt de första åren, sedan går det saktare, innan det till sist nästan stannar av när priset hamnar runt 60 tusen för en 8 år gammal bil.
Men jag uppdaterar er gärna.

Som a128 skrev, ge dig inte, försäkringsbolagen vill betala ut så lite som möjligt.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Fre 14 feb 2020 16:24 Svara med citat
Är man inte nöjd med bolagets beslut så kan låta en värdera den http://besiktning.nu/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tis 18 feb 2020 15:22 Svara med citat
Mer info här..
En besiktningsman från försäkringsolaget besökte verkstaden och konstaterade att bilen var i för bra skick och bad verkstaden att undersöka felet igen och inte byta kablarna, som antagligen inte var brända, utan det var kabelisoleringen.
Verkstaden hörde av sig till mig och sade att de de hade gjort en ny undersökning och kommit fram till att så var fallet och att de nu skulle reparera kabelisoleringen, brännskadorna, omkringliggande delar och motorlocket som hade fått brännskador. Jag blev orolig att FB hade tvingat dem på något sätt att sänka ambitionerna för en reperation, men enligt verkstaden var inte så fallet. De garanterade att de skulle utföra ett bra arbete med två års garanti och att - de var en auktoriserad verkstad. Rätt eller fel, men godkände denna lösning helt enkelt. Vi vill få tillbaka vår bil helt enkelt.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tis 18 feb 2020 15:51 Svara med citat
Amigo skrev:
Mer info här..
En besiktningsman från försäkringsolaget besökte verkstaden och konstaterade att bilen var i för bra skick och bad verkstaden att undersöka felet igen och inte byta kablarna, som antagligen inte var brända, utan det var kabelisoleringen.
Verkstaden hörde av sig till mig och sade att de de hade gjort en ny undersökning och kommit fram till att så var fallet och att de nu skulle reparera kabelisoleringen, brännskadorna, omkringliggande delar och motorlocket som hade fått brännskador. Jag blev orolig att FB hade tvingat dem på något sätt att sänka ambitionerna för en reperation, men enligt verkstaden var inte så fallet. De garanterade att de skulle utföra ett bra arbete med två års garanti och att - de var en auktoriserad verkstad. Rätt eller fel, men godkände denna lösning helt enkelt. Vi vill få tillbaka vår bil helt enkelt.

Bra att det löste sig och det var förmodligen det bästa för dig också Smile

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tis 24 mar 2020 14:07 Svara med citat
Jag ville bara uppdatera er..

När jag skulle hämta bilen senast, sa den auktoriserade verkstaden som lagade bilen (Inte VW utan en annan som bilägaren hade lämna den hos) att bilen hade problem i en Cylinder 4. De visste inte vad det var för fel och att jag behövde lämna in den för vidare undersökning. De skulle ta ytterligare 2500 kr, för felsökning. De försäkrade dock att det inte berodde på brandolyckan som de redan hade lagat!

JAg valde att gå till en annan auktoriseras verkstad som jag känner till med humana priser. De undersökte bilen och det visade sig att det var fel på något som skulle innebära att man måste byta hela motorn i princip. De tyckte inte att det var värt att laga bilen, utan försöka byta in den då blev redan har gått över 19 tiden mil!

Nu är jag här och är jättearg!! Verkstaden hade antagligen märkt detta fel och valde ändå att laga min bil, istället för att låta mig förhandla med försäkringsbolaget och lösa in det!!! Det tog med all säkerhet över 40 tusen i reperationskostnader för brandolyckan!!
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tis 24 mar 2020 14:14 Svara med citat
Jag märkte tidigare att bilen ryckte lite grann och bara ibland, men jag hann inte lämna in den innan olyckan med branden. En kollega trodde att det berodde på tändstiften.

Nu undrar jag vad ni skulle göra i mitt fall?
Bilen går alltså, men hackigt ibland.
Är det något att bråka om med första verkstaden, att de inte förvarnade mig?
Vad får man för en bil som är väldigt fin med alla delar inklusive ny automat växel, bytt på garantin vid 12500 mil?

Var hade ni försökt sälja den som den är eller bytt in? Självklart berättar jag allt jag vet om bilen.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 24 mar 2020 16:31 Svara med citat
En tänkbar orsak skulle kunna vara tändspolarna, inte ovanligt att gummit spricker med överslag som följd, finns ett fett som heter ZFK01 från beru som man ska smeta på insidan av gummit vid återmontering av spolen så det inte spricker när man demontera den

om inte dessa är bytta någonsin så skulle dessa kunna vara en kandidat

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tis 24 mar 2020 22:08 Svara med citat
Tack!
Som jag förstod det av mekanikern idag var att en reparations var avancerad, skulle innebära att man behövde få loss hela motorn. De hade kollat tändspolarna, tändstiften och cylindrarna. Han skrev någon förkortning på en lapp "Ingen Komp. och indikering på Cylinder 4" och menade att det inte var fel på cylinder 4. Han nämnde att det skulle kosta runt 30-35 tusen att reparera, och jag undrar om det är en bra idé att lägga så mycket på en bil som nästa gått 20 000 mil?
Jag kan även tillägga att mekanikern sade att det var ett "känt fel" på min bilmodell!
Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Ons 25 mar 2020 9:24 Svara med citat
Jag flyttar den andra följdfråga ovan med felkod till mitt andra tråd, så det blir rätt..