Forum - Golf 7 (13-19) - Golf TGI service

Rune E
Golf 7 TGI SC -15 Ort: Göteborg
Lör 22 feb 2020 5:58 Svara med citat
Hej,

Det var dags för första besiktningen av gassystemet så jag skruvade loss skyddskåpan under gastankarna. Enkelt jobb på gatan hemma då jag inte ens behövde lyfta upp bilen. Domkraften som stöd under kåpan var till god hjälp, särskilt vid återmonteringen.

Besiktningen gick bra även om det påpekades att jag också borde ha avlägsnat det högra längsgåendet skyddet mellan axlarna. Hade ju också varit lätt att göra. Samma fästanordning med 4 bultskallar för 10mm hylsa.
Besiktningen gjordes på Besikta i Mölndal.

: Bild
Bild
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Lör 22 feb 2020 7:18 Svara med citat
Jag besiktade våe PruttGasGolf för ett par veckor sedan på Carspect i Linköping. Jag hade oxå bara frilagt tankarna. Dem hade inga åsikter om plasten som täcker golvet eftersom det inte är några skruvade skarvar där.
Som sagt ett mycket enkelt jobb om man vill slippa köpa intyget på verkstad. 4st 10mm muttrar och 2st torx 25 skruv.
Klarar man skifta mellan sommar och vinterhjul klarar man lätt detta.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 22 feb 2020 9:44 Svara med citat
Sitter det bara tankar under bilen på dessa?
Rune E
Golf 7 TGI SC -15 Ort: Göteborg
Lör 22 feb 2020 13:50 Svara med citat
Ja, på min SC -15 har tankarna tagit reservhjulets plats. Vad jag förstått ser det annorlunda ut på senare årsmodeller
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Lör 22 feb 2020 15:09 Svara med citat
Rune E skrev:
Ja, på min SC -15 har tankarna tagit reservhjulets plats. Vad jag förstått ser det annorlunda ut på senare årsmodeller

Den allra senaste har mindre soppatank och en tub till. Men dem sitter fortfarande under bilen.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 22 feb 2020 15:28 Svara med citat
Rune E skrev:
Ja, på min SC -15 har tankarna tagit reservhjulets plats. Vad jag förstått ser det annorlunda ut på senare årsmodeller


Samma som på min gamla Bi-Fuel -03 då, bara att lossa 2 rattar och fälla upp bagagegolvet så kan teknikern kolla tankarna.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Ons 03 jun 2020 10:49 Svara med citat
Ville bara rapportera att jag nu haft bilen drygt 2 år och rullat 3800 mil utan bekymmer.
Nu när värmen är här går den lite snålare med. Senaste tankningen snittade jag fantastiska 3,2kg/100km (18,67kr/kg i Linköping) vilket ger en bränslekostnad på 5,97kr/mil. Perfekt pendlarbil.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
sereno
Golf 7 TGI Ort: Gävle
Lör 20 aug 2022 15:17 Svara med citat
Jag har en TGI Variant Bluemotion Facelift från 2017. Är det bara två tankar på den? Ser ut som att det bara är soppatanken som sitter framför "bakaxeln"
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Lör 20 aug 2022 15:43 Svara med citat
sereno skrev:
Jag har en TGI Variant Bluemotion Facelift från 2017. Är det bara två tankar på den? Ser ut som att det bara är soppatanken som sitter framför "bakaxeln"

Om du har 1,4 tgi med 110hk har du 2 tankar längst bak som rymmer 15kg och en stor bensintank på ca 50l.
Har du 1,5 tgi med 130hk har du även en liten gastank framför bakaxeln så du får med dig ett par kg gas till men då rymmer bensintanken bara 9 liter.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
sereno
Golf 7 TGI Ort: Gävle
Lör 20 aug 2022 17:34 Svara med citat
Masi skrev:
Om du har 1,4 tgi med 110hk har du 2 tankar längst bak som rymmer 15kg och en stor bensintank på ca 50l.
Citat:


Jodå, det är en 1,4 med stor bensintank.
Då är jag redo för besiktningen på måndag
Tack för svar!
Dancing
ullet
Passat 7 EcoFuel Ort: Skellefteå
Tor 29 jun 2023 9:19 Svara med citat
Rune E skrev:
Bild


Är det komposittankar på alla Golf TGI?

Söker en ersättare till min Passat som jag kört i många år, och Golfen verkar ju lovande - men vill helst undvika stressen över rostande gastankar...
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 29 jun 2023 13:14 Svara med citat
ullet skrev:
Är det komposittankar på alla Golf TGI?

Söker en ersättare till min Passat som jag kört i många år, och Golfen verkar ju lovande - men vill helst undvika stressen över rostande gastankar...

Nej, jag hade en Golf 7 kombi 2015, den hade ståltuber.
Sålde den för knappt ett år sedan, tuberna såg fortfarande ut som nya.
Tvättade av dem varje år in för besiktningen när skyddet ändå va bortplockad. Senare bilar fick komposit, vet inte var brytgränsen går.
//Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
ullet
Passat 7 EcoFuel Ort: Skellefteå
Tor 29 jun 2023 13:36 Svara med citat
Masi skrev:
Senare bilar fick komposit, vet inte var brytgränsen går.


Tack för svar, hade varit intressant att veta var brytgränsen går (speciellt eftersom att Rune E också verkar ha en 2015), men kanske måste ta med mig en nyckel o lätta på kåpan vid provkörning för att vara 100%.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 29 jun 2023 14:24 Svara med citat
Borde gå att se om man kryper under bilen med en ficklampa. Ståltuberna är blå.
Antingen genom ett dräneringshål i kåpan eller på sidan. Om jag inte minns galet så täcker inte kåpan helt på gaveln.
Min va tillverkad 2014/08
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 29 jun 2023 19:19 Svara med citat
Kul att se att VAG insåg missen att gå från komposittankar till ståltankar så man gick tillbaka till komposit igen.
Synd bara att man har satt 20 år som maximal användartid på komposittankarna.
Sida <  1, 2