Forum - Golf 7 (13-19) - Klonkande ljud framvagn

Trojlee
Golf 7 R-line Ort: Boden
Lör 11 jan 2020 10:57 Svara med citat
Får ett lätt klonkande ljud när man kör i låga hastigheter över ojämnheter, exempelvis iskanter på gatan. Är det något i framvagnarna på mk7 golfarna som brukar börja glappa?(standardfel)
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Lör 11 jan 2020 15:42 Svara med citat
Låter långsökt men sett det flera gånger.
Dra undan damasken på stötdämparen/fjäderbenen och smörj in genomslagsgummit ordentligt med typ litiumfett.
Det har hjälpt på båda mina Golfar som rullat ganska mycket med tanke på åldern. Har en 2015 och en 2017 som båda passerat 12tusen mil. Oljudet försvann på båda två. Ett gnekande och klapprande oljud...
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Xeizz
Golf 7 1.6Tdi -15 Ort: Kalmar
Lör 18 jan 2020 1:00 Svara med citat
Min och även många andra mk7:or hade fel glidpinnar till broms oken fram monterade i fabrik.
Om det inte är krängningshämmarstagen som är glappa, testa vicka eller banka (med gummiklubba) på oken.
Var svårt som fan att hitta på min, men blev av med oljudet efter verkstaden bytte ut mina glidpinnar.
henrik4545
Golf 6 1,6 TDI 105 BMT Ort: Älmhult
Sön 02 feb 2020 18:19 Svara med citat
Känner igen de där problemet, de har jag haft på min golf 6:a också. Lämnade in till verkstad o bytt en grej de kallar "förbindsstång". 3 ggr har jag fått problemet o bytt på höger fram på de 8 år jag haft bilen. Konstigt vänster fram har jag aldrig behövt byta
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 02 feb 2020 21:18 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Känner igen de där problemet, de har jag haft på min golf 6:a också. Lämnade in till verkstad o bytt en grej de kallar "förbindsstång". 3 ggr har jag fått problemet o bytt på höger fram på de 8 år jag haft bilen. Konstigt vänster fram har jag aldrig behövt byta

Kan ha att göra med att vägarna lutar utåt och vi kör på höger sida, så högerhjulen belastas mer.
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Mån 03 feb 2020 14:57 Svara med citat
candyweiss skrev:
Kan ha att göra med att vägarna lutar utåt och vi kör på höger sida, så högerhjulen belastas mer.


Hur det kan belasta bromsarna?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 03 feb 2020 16:59 Svara med citat
pepe skrev:
Hur det kan belasta bromsarna?

Förmodligen har jag missuppfattat något Embarassed
Klonkandet kan ju knappast ha med bromsarna att göra?
SällanDär
Golf 7 1,2TSI Masters -14 Ort: Uppsala
Lör 29 feb 2020 8:03 Svara med citat
Hade rejält klonkande ljud från vänster framhjul....visade sig att fjädern gått av. Bilen har inte ens gått 7000mil (!) Dåligt tycker jag.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 29 feb 2020 8:20 Svara med citat
SällanDär skrev:
Hade rejält klonkande ljud från vänster framhjul....visade sig att fjädern gått av. Bilen har inte ens gått 7000mil (!) Dåligt tycker jag.

Det är inte enbart VW det händer med, utan det drabbar andra märken också. Beror mycket på hur vägarna ser ut och saltningen, tex potthål, fartgupp och dåliga tex grusvägar. Men mycket beror på hur man själv kör, bilarna är inga rallybilar eller stridsvagnar som klarar farthinder utan att sänka hastigheten, ibland till nästan noll km/h.
Din bil är ju även långt ifrån ny, 7 år gammal och 7000 mil.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 02 mar 2020 20:57 Svara med citat
Brukar väl oftast bero på att fjäderbenslagret skurit vilket för med sig att fjädern vrider sig vid belastning vilket i sin tur frestar på och till slut går fjädern av...lång mening...
Tallen
Golf 7 TFSI 140 Ort: Stockholm
Tor 28 maj 2020 11:28 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Känner igen de där problemet, de har jag haft på min golf 6:a också. Lämnade in till verkstad o bytt en grej de kallar "förbindsstång". 3 ggr har jag fått problemet o bytt på höger fram på de 8 år jag haft bilen. Konstigt vänster fram har jag aldrig behövt byta


Hej, jag har ett missljud som stämmer bra på beskrivningen här. Men vad är "förbindsstång"? Googling ger bara träffar på det här forumet.

/Jocke
Trojlee
Golf 7 R-line Ort: Boden
Tor 09 jul 2020 17:18 Svara med citat
Bytte stabilisatorstag fram, på bägge sidor bara för att. Sim-salabim, felet avhjälpt🙂
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Ons 15 jul 2020 18:59 Svara med citat
Tallen skrev:
Hej, jag har ett missljud som stämmer bra på beskrivningen här. Men vad är "förbindsstång"? Googling ger bara träffar på det här forumet.

/Jocke


Kärt barn har många namn.
Förbindningsstång, krängningshämmarstag, klapperstag, stabilisatorstag etc.
Det är alltså det stag som sitter längst ut på ändarna av krängningshämmarn.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19