Forum - Andra Volkswagen-modeller - VW EOS problem med backlucke åtdragning

Bigmac
Kör: Eos 2.0 TSI 2011 Ort: Lund Medlem: 28 mars 2020
Lör 28 mar 2020 18:51 Svara med citat
Hej
Skulle behöva lite tips kring problem med min eos.
Bakluckan har en finess med att dra åt luckan om den ej hakar i låset ordentligt när man stänger den, denna funktion har nu slutat att fungera.
Takfällningen har också slutat att fungera , man hör motorn jobba och låset frigör luckan , man kan också höra att den försöker frigöra bagageluckans främre hakar sen går allt i stå med blinkande takfällnings symbol i instrumentpanelen. Kan dessa fel ha med varandra att göra....?
Har kollat säkringar i motorutrymmet samt vid förardörren , alla är hela , dock så finns ingen förklaring till vad som är vad i säkringspanelerna.

Ytterst tacksam för tips
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Lör 28 mar 2020 21:50 Svara med citat
Jag var väldigt intresserad av EOS men backade på köp p.g.a. alla rörliga delar som styrs via reläer på elektrisk väg liksom bäddat för problem och även att ha en öppningsbar taklucka på nedfällbara taket tänk dig en störtskur med öppet tak och inte går att stänga, tyvärr kan jag inte trösta dig man vet inte var man ska börja i detta virrvarr av grejor, det vanligaste du kan göra är väl en diagnos och hoppas men annars är nog ett besök hos en vw verkstad det bästa, de väntar på läckra bilar med mycket finesser för priserna är nog därefter, tyvärr jag insåg detta i tid.
Det vore intressant om du vill redogöra i ett senare inlägg vad en sådan rep. ligger i för prisklass
Bigmac
Sön 29 mar 2020 13:34 Svara med citat
Tack för din kommentar , dock så finns väl risken med alla takluckor eller cabbar att bli blöt Think Jag ser inte riktigt nyttan med ditt inlägg mer än att du konstaterat att du är lycklig över att du inte köpt en Eos, bra för dig! Applause
Vad det nu än är så är det värt att lösa problemet då EOS är en riktigt kul bil ... Thumbs up

Någon annan som har något konkret och nyttigt tips?
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Sön 29 mar 2020 23:00 Svara med citat
Vet inte om du blir klokare https://youtu.be/3owlG0ICF_s
Bigmac
Mån 30 mar 2020 8:25 Svara med citat
Njae det är nog ett mekaniskt eller ett hydrauliskt problem här, det verkar som att bakrutan fastnat eller att pumpen inte bygger tryck tillräckligt , blir nog till att lossa skydden och kolla närmare på vad som händer.
Annars blir det vw verkstaden som får kolla på det.
Youtube brukar annars vara lösningen till det mesta Thumbs up