Forum - Golf 4 (98-04) - Vad kan jag göra åt låset?

Polarbjörn
Kör: Polo 4 1.6 Ort: Sundsvall Medlem: 04 maj 2020
Mån 04 maj 2020 9:53 Svara med citat
Har ett bekymmer som ingen verkar vilja ta sig an. Efter att ha köpt Golfen begagnad så märkte jag snabbt dagen därpå att bakluckan inte gick att låsa. Visste på förhand att centrallåset inte fungerade via fjärr, samt ej på förarsidan. Varken på förarsidan eller bak går det ens att stoppa in nyckeln i låset, utan det tar totalstopp. Har testat med låsolja etc men utan lycka. För att låsa bilen måste jag låsa centralt via passagerardörren.

Besökt verkstad i ärendet men dom var inte särskilt sugna att ta sig an problemet, utan föreslog att jag plockade isär insidan av backluckan och såg över någon vajer, men har inte kommit till skott kring detta.

Vad kan jag göra åt saken eller är det kört? Bakluckan öppnas sällan men bilen förblir olåst när den ej går att låsa. Stör mig inte egentligen att behöva låsa från passagerarsidan heller, men hade varit trevligt att kunna låsa via fjärr eller åtminstone dörren.
peter.willman@spray.se
Kör: Golf 4 variant Ort: Haninge Medlem: 10 november 2011
Mån 04 maj 2020 20:25 Svara med citat
Detta är ett klassiskt fel på vissa vw modeller, bl.a. kombi modellerna, du kan söka hjälp på YT-videor, bekädnaden är lätt att plocka bort, brukar vara 2 phillips skruvar, sen får du felsöka mekanismen.